Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds deze week (februari 2008) ben ik in het bezit van de geweldige Fiat Bravo. Na 3 maanden wachten mocht ik hem dan eindelijk ophalen. En na enkele dagen kan ik zeggen dat ik nog meer tevreden ben dan verwacht. Wat een wagen! Ik heb de Edizione Prima gekozen, in het zwart met 17” lichtmetalen velgen (13 spaaks). Daarbij heb ik een spoiler en zijskirts als extra genomen. De auto is uitgerust met de 1.9 JTD diesel motor met 115 pk.
Exterieur
De auto is een plaatje om te zien. Wat een design! Zeker met de achterspoiler, zijskirts en de 17” velgen is het een streling voor het oog. De auto is goed afgewerkt. De mooie lijnen zie je over de hele auto doorlopen. De auto oogt en voelt heel solide aan, iets wat door de uitstekende wegligging alleen maar wordt bevestigd. De adaptieve koplampen doen ook goed het werk. Wat een verschil wanneer je in het donker een bocht neemt. Daarnaast geven de koplampen een heel helder licht af (zeker ten opzichte van mijn vorige auto).
Interieur
Ook van binnen is de Bravo een plaatje. Het dashboard is één groot kunstwerk. De klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn ten opzichte van de eerste lichting Bravo’s iets meer naar voren geplaatst waardoor de tellers nog beter af te lezen zijn. De instrumentaria zijn goed te bedienen en af te lezen. De rode verlichting oogt heel rustig in het donker, wat ontzettend fijn is. De stoelen zitten goed. Ze bieden voldoende steun, hoewel de steun aan de zijkant iets beter had gekund. De grote stoelentest zal begin volgende maand plaats vinden wanneer ik met de auto naar Oostenrijk zal rijden. Echter zie ik dat met vertrouwen in. Het zicht naar voren oogt heel rustig, ook op hogere snelheden. Ook aan de afwerking van binnen is veel zorg besteed. Op slechts één punt heb ik lasnaden kunnen vinden, voor de rest is het echt top!
Rijeigenschappen.
Zoals ik al even aangaf is het een genot om in de Bravo te rijden. De 1.9 dieselmotor loopt als een zonnetje. Zo soepel en krachtig. Ik moet de auto nog netjes inrijden dus ik moet mij nog even inhouden. Maar je merkt dat de motor onderin veel kracht heeft om snel harder te gaan. Ook op hogere snelheden versnelt de auto in rap tempo. De wegligging is subliem. Bochten worden goed opgepakt en strak genomen. Hobbels en drempels worden goed opgevangen. Ondanks de 17” velgen rijdt de auto soepel en vlot maar toch heel comfortabel.
Blue&Me
De Bravo is ook in het bezit van het Blue&Me systeem. Doormiddel van een USB aansluiting is het mogelijk om mp3’s te luisteren vanaf een USB stick. Ook bevat de auto navigatie, welke via stem te besturen is. Helemaal geweldig is de bluetooth aangedreven handsfree set voor telefonie. Wanneer ik de auto instap en de motor aanzet, wordt mijn telefoon direct herkend. Via stembediening is het mogelijk om een nummer te kiezen en te bellen. Dit alles gaat echt vlekkeloos. Complimenten voor dit hele systeem.
Conclusie
Tijdens de proefrit was ik al helemaal weg van deze auto maar dat is alleen maar versterkt nu ik mijn eigen Bravo heb. Wat heeft Fiat met deze auto een prachtstuk afgeleverd. Voor wie een goede, betaalbare en vooral prachtige auto wil rijden is de Bravo een hele goede keuze. Uniek in design en sterk in z’n eigenschappen. Ik heb de komende tijden heel wat plezierige ritjes voor de boeg. Ik ben benieuwd hoe de auto zich over langere tijd gaat gedragen maar voor alsnog ben ik helemaal verkocht! Bravo!
12/03/2008 (6.500 km)
Inmiddels heb ik na een maandje al 6500 km op de teller staan. Vorige week heb ik een reis naar Oostenrijk gemaakt en ben ik nog steeds super enthousiast over mijn Bravo. Sterker nog, het wordt alleen maar beter. De eerste 2000 km heb ik netjes ingereden en dat begint nu zijn voordelen af te werpen. Wat rijdt deze motor soepel! Elke keer is het weer een genot om erin te rijden en nog elke dag krijg ik een glimlach als ik achter het stuur kruip. Ik heb de auto in Duitsland op topsnelheid kunnen testen en ook daar blijft de auto stabiel op de weg liggen. Niet nerveus of last van rammeltjes. Na een rit van 14 uur stapte ik ook (relatief) fit weer de auto uit.
Een grappig puntje: gisteren ben ik voor het eerst aangehouden door de politie. Ze hielden mij aan vanwege mijn mistlampen. Nadat ik verteld had dat het adaptieve lampen waren die mee schijnen in de bochten, was er niks aan de hand. Vond het toch wel erg grappig.
09/05/2008 (16.000 km)
Inmiddels heb ik al aardig wat metertjes erop zitten en ben ik nog steeds super blij met mijn Bravo. De motor is lekker ingereden en rijdt fantastisch. De wegligging is subliem. Onlangs heb ik een bocht even vol genomen en dan pas merk je hoe goed het onderstel is. Even begon de zwaartekracht parten te spelen en voelde ik de achterkant licht worden (ik reed in een bocht omhoog) maar zelfs dan kan je de auto heel gemakkelijk corrigeren. De auto geeft mij oa. door deze dingen heel veel vertrouwen. Meer als bijvoorbeeld de Ford Focus die ik hiervoor had en ook geen verkeerde auto is. Verbruik is goed te noemen. In ideale situatie (rustig rijden, optijd remmen en airco uit) haal ik met gemak 1 op 18 km. Ik zou nog pagina’s vol kunnen schrijven over mijn ervaring en hoe blij ik met deze wagen ben. Om het kort te houden kan ik zeggen dat ik absoluut de juiste keuze heb gemaakt en Fiat een prachtauto heeft afgeleverd!
13/06/2008 (21.000 km)
Zojuist de 21.000 km gepasseerd en nog steeds rijdt deze auto als een zonnetje. Het vebruik wordt steeds gunstiger heb ik gemerkt, hoewel dit ook wel aan de eigen rijstijl ligt. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen seconde spijt van deze auto. Hij rijdt nog zo lekker, solide, confortabel. Gewoon helemaal goed. Ik ben nog steeds helemaal verliefd op de deze mooie Italiaanse ;-)
18/08/2008 (30.000 km)
Inmiddels 30.000 km gereden met de auto. Kort gezegt blijft het een geweldige auto. Geen enkel probleem (op een hagelbui met deuken na) gehad. De wagen rijdt heerlijk soepel, comfortabel, zuinig (1 op 17) en is tot op heden erg betrouwbaar gebleken. Geen kraakjes of rammeltjes van binnen. De wagen start altijd zonder problemen. De Fiat Bravo is nog steeds een auto die ik iedereen van harte kan aanraden.
19/06/2009 (63.000 km)
Na een goeie 60.000 km ben ik nog steeds enorm enthousiast over mijn Bravo. Het blijft een heerlijke auto om in het rijden en laat je niet in de steek. Heb er inmiddels 2 wintersporten mee overleefd en ga er aankomende zomer mee naar Italie. In de bergen trekt deze auto je vlot naar boven. Op de snelwegen rijd je ook comfortabel naar de vakantiebestemming. De Blue&Me loopt tegenwoordig wel vaker vast, wat ligt aan de chip die Microsoft maakt. Inmiddels is er een verbeterde chip beschikbaar en deze wordt binnenkort in mijn auto gezet. Ik hoop op meer betrouwbaarheid daarmee. Al met al een heerlijke auto waar ik nog geen seconde spijt van heb. Nog steeds de beste keuze die ik heb kunnen maken.
10/03/2010 (91.000 km)
Inmiddels ben ik de 90.000 km gepasseerd en ben ik nog steeds erg tevreden. De wagen rijdt geweldig, de motor gedraagt zich netjes en heb er weinig tot geen problemen mee. Inmiddels heb ik de nieuwe Blue&Me chip erin maar dat heeft het probleem (vastlopen bij veelvuldig gebruik) niet verholpen, helaas. Ik heb wel uitgevonden dat regelmatig van usb stick wisselen helpt.
PROBLEMEN
12/03/2008
Ik heb één probleem ondervonden en dat is dat mijn Blue&Me mediaplayer problemen oplevert in het buitenland. Zodra ik de grens over ga, kom het regelmatig voor (zonder vaste intervallen o.i.d.) dat de mediaplayer stopt. Ik kan wel gewoon alle mp3’tjes op de usb stick zien alleen speelt hij ze gewoon niet af. De usb stick eruit halen en opnieuw indoen is de enige oplossing maar de kans is zeer groot dat het binnen een half uur weer gebeurd. Ik ben al een beetje wezen testen om te kijken waar het aan zou kunnen liggen. Mijn eerste vermoeden was mijn telefoon dat via Blue&Me verbonden is. Maar dat is het ook niet. Het probleem treedt ook op zonder telefoon. Dus ik heb het vermoeden dat het aan de GPS-module ligt. Alleen zou ik niet weten waarom dit zo is en wat het probleem kan oplossen. Tips zijn welkom ;-)
09/05/2007
Inmiddels ben ik bij de dealer langs geweest voor het ’usb stick probleem’. We hebben een reset van het Blue&Me systeem gedaan. Ik ben alleen nog niet in het buitenland geweest om het te testen.
18/08/2008 ca. 30.000
Inmiddels bijna 30.000 km gereden met de auto. Kort gezegt blijft het een geweldige auto. Geen enkel probleem (op een hagelbui met deuken na) gehad. De wagen rijdt heerlijk soepel, comfortabel, zuinig (1 op 17) en is tot op heden erg betrouwbaar gebleken. Geen kraakjes of rammeltjes van binnen. De wagen start altijd zonder problemen. De Fiat Bravo is nog steeds een auto die ik iedereen van harte kan aanraden.
Wel had ik de afgelopen maanden onder bepaalde omstandigheden (heb alleen niet exact kunnen bepalen wanneer nou wel en niet) last van een tok in de wielkast rechtsvoor. Inmiddels blijkt dat meerdere Bravo-rijders last hebben van dit probleem. Het geluid doet zich oa. voor bij het nemen van een drempel. Ik ben bij de dealer langs geweest. Die heeft er naar gekeken maar kon niet bepalen waar het nou aan ligt. Momenteel (met zonnig weer) heb ik er geen last van. Mijn gevoel is dat de combinatie kou en nat weer de tok laat verschijnen.
13/06/2008 (21.000 km)
Geen problemen.
19/06/2009 (63.000 km)
Op een vastlopende Blue&Me (Microsoft chip) na, geen problemen.
10/03/2010 (91.000 km)
De tok rechtsvoor is verholpen. Wat de dealer exact heeft gedaan weet ik niet, maar hij is weg. Daarmee is mijn auto weer "probleemvrij" en dat rijd wel beter ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.