Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
ERVARINGEN
- 38.000 km
Na drie maanden levertijd kon ik dan eindelijk mijn Bravo ophalen bij de dealer. Ik heb gekozen voor de kleur Crossoverblack. Lang getwijfeld over de kleur Epic Grey. Maar overdag in het buitenlicht valt die kleur toch tegen. Voor de bekleding is de keuze gevallen op inox 177. In combinatie met je dashboard die dan two-tone wordt is dit echt aan te raden. Verdere opties die ik heb genomen zijn Privacy Glass en Elektr. ramen achter. Voor de rest heb je ook niet meer nodig. De Edizione Prima uitvoeringen zijn al luxe genoeg.
Hoger niveau.
Binnen in de auto geniet ik elke dag van de gekozen materialen. Zeker een verbetering ten opzichte van vroegere Fiats. Naar mijn mening is het dezelfde kwaliteit die je in andere auto’s van deze klasse vind. Je kijkt tenminste naar een dashboard waar men oog heeft gehad voor design. Zeker in vergelijking met de duitse concurrenten. Dit is voor mij dan ook een van de redenen waarom ik voor de Fiat ben gevallen. Het design binnen/buiten is echt top. Ik heb in verschillende auto’s proefgereden. Toyota Auris, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Peugeot 207/307(8) Seat Leon. Ze vielen allemaal af. De duitse auto’s vond ik hoe goed ze ook zijn gedateerd. Uiteindelijk bleef de Seat de Toyota en de Fiat over. Heeft iemand wel eens het interieur/dashboard van een Seat Leon gezien? Plastic op en top.
De Seat (340liter) en de Toyota(350liter) hadden beiden een te kleine kofferbak.
De Fiat meet 400 liter. Jammer een station is nog niet leverbaar maar die kan nog komen.
Rijden.
De Fiat rijdt zeer goed. De rijeigenschappen zijn te vergelijken met die van de Alfa 147. Sportief met genoeg comfort. Het is aan te raden de standaard 16 inch wielen te houden. De 17inch ogen mooier in de wielkasten maar ik als vertegenwoordiger heb toch meer aan comfort met een vleugje sportiviteit. Sturen doet de auto vrij licht. De stoelen zitten goed. Naar mate je vaker in de auto zit vormt de stoel naar je lichaam. De lendesteunoptie ben ik vergeten om te bestellen. Simpelweg omdat ik nergens last van heb.
Overigens meld autoweek dat het zicht op het klokkenspel slecht is. Misschien de eerste keer proefrijden. Maar ik heb echt nergens last van. Het zicht rondom is even wennen. Door de voorruit, zijruiten geen probleem. Voor het zicht schuin naar achter moet je gebruik maken van de zijspiegels. Deze zijn groot genoeg om een goed zicht rondom de auto te hebben.
Blue & Me
Echt leuk en handig. Navigatie/bellen/voice/USB aansluiting. Ook nog standaard op deze Edizione Prima! Het systeem neemt je gehele telefoonboek van je mobieltje over. Het werkt perfect.
Standaard uitrusting:
-Volautomatische gescheiden airco met filter functie.
-Follow me home verlichting
-Elektr. Ramen voor
-Cruisecontrol
-Leder stuur(multifunctioneel), versnellingspook
-Armsteun voor
-Elektrisch verstelbare spiegels en verwarmd
-Isofix achter
-In hoogte verstelbare voorstoelen
-Blue & Me (Navigatie/bellen/voice/USB music player)
-Bochtverlichting doormiddel van mistlampen
1 tip: Als je privacy glass als optie hebt genomen neem dan ook parkeersensoren achter!(zit nu trouwens standaard op de Bravo Corporate achter)
Na de eerste onderhoudsbeurt kan ik pas meer melden over de auto. De teller staat pas op 5000km.
Update 29-07-2008 31.000km
De auto heeft zojuist bij 29.000km zijn 1e beurt gekregen. Dit moet bij 30.000km dus de afspraak had ik al ingepland. Misschien komt het door mijn wat sportieve rijstijl maar mijn standaard pirelli P7 voorbanden waren aan de buitenkant al redelijk versleten. Moet zeggen dat ik over deze banden niet tevreden ben. Bij nat weer treed er bij 80km/u aquaplanning op. Dit geeft je niet echt een veilig gevoel. Gelukkig kon mijn dealer mij in mijn verhaal vinden en heeft meteen de banden voor vervangen met Michelins Premacy. Wow wat een verschil! Natuurlijk zijn het geen F1 regenbanden maar toch. Ze geven wel een veilig gevoel bij regen. Voor de rest geen problemen met de auto.
Wel even een opmerking over de brandstofmeter. Deze staat afgestelt op de afstanden van de duitse pompstations langs de snelwegen heeft de dealer mij vertelt. De afstanden tussen de pompstations in Duitsland zijn groter in vergelijking tot NL. Als het lampje gaat branden kun je gerust nog zo’n 100km doorrijden. Misschien zelfs meer....dat risico neem ik niet.
Het verbruik vind ik nog steeds goed. 1 op 18 is nog steeds mogelijk. Maar zelf rij ik zo’n 1 op 16 gemiddeld. Let wel op dat dit veel stadsritten zijn i.c.m. de snelweg. Als het bijna alleen snelwegen waren dan haal je de 1 op 19 makkelijk. Helaas met mijn werk lukt dat niet altijd. Veel korte stadsritten met de airco aan. Natuurlijk snel optrekken kost veel brandstof.
Op naar de volgende beurt...
Update 27-09-2008 38.000km
Mijn remblokken voor zijn vervangen. De boordcomputer gaf netjes aan "laat remblokjes controleren". Mijn dealer had het al aangegeven bij de kleine beurt. Ben nog steeds erg tevreden over de Bravo.
Op naar de volgende beurt..
PROBLEMEN
- 38.000 km
Geen
Ervaringen
- 52.000 km
Binnenkort krijgt hij zijn grote beurt (60000km). Tot nu toe doet hij het uitstekend.
Tot dan!
Update 26/02/2009
- 59.000 km
Het wordt misschien nu een beetje saai. De auto heeft net zijn 60000km beurt gekregen. Nou er was dus niks aan de hand. Wel weer twee nieuwe voorbanden. Deze waren versleten. Met zo'n 52.000 km per jaar is dit niet zo verwondelijk.
Toch enige punt van kritiek op de besturing. Soms voelt deze in bochten met hogere snelheid net iets te licht aan. Dit moet bij een volgend model Bravo echt beter.
De ruitenwisser achter gaat automatisch aan als je de auto in z'n achteruit zet met de ruitenwissers aan. De achterruitwisser blijft dan wissen. Dit is soms iets teveel van het goede als het niet hard regent. Er ligt dan simpelweg te weinig water op de ruit om te wissen. Een goed afgestemde interval had beter op zijn plaats geweest.
Over het geheel ben ik erg tevreden met mijn Bravo. Er zijn geen kraakjes of rare rammels te horen. Het interieur ziet er nog steeds even fris uit als toen ik hem uit de showroom reed. Een nieuwe mattenset helpt daar natuurlijk aan mee. Bij de 90000km moet ik weer langs.
Maar als ik iets eerder te melden heb hoor je dat natuurlijk.
Update 09/03/2009
- 61.000 km
Ik wilde toch even iets kwijt over het Blue & Me Systeem.
(Navigatie/bellen/voice/USB aansluiting.)
De USB aansluiting kun je ook alleen voor muziek gebruiken(MP3). Een USB-stick van 4GB is voldoende om eindeloos muziek in de auto te hebben.
Raar is dat je de navigatie alleen als je stilstaat kunt instellen. Maar als het adres eenmaal in het geheugen zit dan kun je dit weer wel rijdend instellen.
Wat handig is voor het instellen van de navigatie is een combinatie van voice en opdrachten geven met de stuurbediening. Anders duurt het instellen te lang in vergelijking met een Tom Tom.
Bellen gaat het snelst met de opdrachten “Bel" en dan de naam van de persoon” of “kies nummer” Het systeem beantwoord dan met “Het nummer alstublieft”. Het tel.nr opnoemen en op OK drukken op het stuurwiel. Vervolgens belt het systeem het nummer. Dit allemaal kan dan weer wel tijdens het rijden.
Ik vind dat het systeem goed en foutloos werkt maar voor het bedieningsgemak mag er nog eens naar gekeken worden door FIAT.
Correctie!
- 61.000 km
(Dit heb ik al uit mijn review verwijderd)
Je kunt dus WEL navigeren en je favoriete muziek luisteren vanaf dezelfde USB-Stick. De FIAT-dealer die de Bravo leverde heeft mij ook alles zelf laten uitzoeken. Bij navraag zei de verkoper dat dit niet kon. Of misschien heb ik toen niet goed geluisterd. Dan krijg je dit soort dingen.
Nu heb ik de navigatiemap overgezet op mijn 4GB USB-stick. Het werkt perfect. De FIAT-stick gebruik ik als back-up.
(Toch handig als er ingebroken zou worden en je USB-Stick met daarop je navigatiemap is weg!)
Italian Freak & Ossje bedankt voor jullie hulp.
Update 28/12/2009
- 102.000 km
Inmiddels de 100000km ruim gepasseerd. De auto heeft bij de 90.000km zijn grote beurt gekregen en vervangen werden de banden en nieuwe remschijven achter incl. blokken.
Maar waar ik het meest van geniet zijn de nieuwe banden. Dit zijn Bridgestone Turanza ER300. Had nog nooit op Bridgestone gereden maar dit is echt een verbetering. Het lijkt wel of de auto veel beter tot zijn recht komt met deze banden. Mijn Bravo heeft een veel betere grip op zowel droog als nat wegdek. Vooral op dat slechte asfalt bij nat weer op de A2 tussen Amsterdam en Breukelen. Je voelt dat de banden zich in het wegdek bijten ook in snel genomen bochten. Ik dacht echt dat er niks beters was na de Michelins. Zijn er meer mensen die positieve ervaringen hebben met deze Bridgestones?
Rond de 95.000km liep de stuurbediening vast van het Blue & me. Alleen de radio was te bedienen. De navigatie en media-player weigerde dienst. Dezelfde dag kon ik langs bij mijn dealer en heeft het systeem een "hard reset" gegeven. Perfecte service toch? Het probleem is tot nu toe ook niet meer voorgekomen. Tja, het blijft Windows.
Bij de 99.000km ging mijn lampje branden van de schijven. Ik had ze toch net vervangen? Nu waren de remschijven voor aan vervanging toe. Tja, als je veel kilometers maakt dan slijten je remmen ook sneller.
Nog steeds ben ik erg tevreden over mijn Bravo. Het is alleen zuur om te zien dat de nieuwprijs van mijn auto net zo hoog is als de prijs van de "Bravo 165pk M-Jet Sport Plus" nu! Ach, je kan niet alles hebben.
Zo, de eerste 100.000km zitten erop. Veel mensen zeggen dat je na deze kilometerstand pas echt kan beoordelen of een auto betrouwbaar is. Bij de 120.000km krijgt hij zijn grote beurt. Maar als er eerder iets te melden valt zal ik mijn review updaten.
Aan elk moois komt een einde
- 150.000 km
Vanwege een nieuwe baan heb ik "mijn" Bravo inmiddels ingeleverd bij ons wagenparkdepot van mijn oude werkgever. Het was toch wel een een vreemd moment. Je hebt alleen maar goede ervaringen met deze auto meegemaakt waar je dan in eens afstand van moet nemen. FIAT laat met deze auto zien dat ze een goede weg zijn ingeslagen qua betrouwbaarheid en kwaliteit. De auto ziet er zowel van binnen als buiten als nieuw uit ondanks de vele kilometers in korte tijd. Een mooi compliment was dan ook dat drie oud collega's me belde dat ze de auto van mij wilde overnemen en of ik een goed woordje voor ze kon doen bij de wagenparkbeheerder. Mijn nieuwe aanwinst is de Lexus CT200h.
Langzaam maar zeker komt mijn Lexus per boot vanuit Japan steeds dichterbij! Nog een paar weken en dan zal ik daar een uitgebreide review van schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.