Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima (2007)

autoreview

Fiat Bravo
Fiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat Bravo

Signalement

UitvoeringBravo 1.9 16v Multijet 115 Edizione Prima
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 52.000 km

Toen de vorige lease-auto vanwege de km-stand eruit mocht, zijn we op zoek gegaan naar een vervanger. Onze zoektocht startte ten tijde van de introductie van de Bravo in Nederland.

De wens was net een maatje groter dan de Ibiza te gaan rijden. Potentiele(en budgettechnisch haalbare) kandidaten; Toyata Auris 1.4d, (kale) Leon tdi en dus de Bravo.

Met alle auto\'s een proefrit gemaakt. Auris komt vermogen te kort, verder netjes afgewerkt. Leon reed prima maar was erg kaal met een vreselijk dashboard (harde plastics). De Bravo verraste al aangenaam bij de eerste meters, prettig op de snelweg (alleen wat minder pit dan de Ibiza) fijn afgeveerd en een prachtig interieur. Er was echter een klein probleem, de testauto was geheel afgeladen met extra\'s en het uitrustingsniveau waar we doelden was net buiten budget. Na een keurige dealerkorting kwam deze Edizione Prima echter toch binnen bereik. Gelukkig, als dit niet was gebeurt was de Auris gekozen ipv van de kalere Bravo Active.

Fiat en merkbeleving, verassend.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit enige affiniteit gehad met Fiat, gebrek aan kwaliteits perceptie is hier debet aan. Tot 52dkm verassend genoeg weinig ervaringen die dit onderbouwen, het is een prettige en betrouwbare auto gebleken! Of een Fiat ook prive zou worden aangeschaft zal de toekomst leren....

Interieur
Meteen na aflevering zijn er flinke ritten gemaakt met de Bravo. Het met leder overtrokken stuur en versnellingspook geven fijne grip en een premiumgevoel. (Dit ga je echt waarderen nadat als leenauto een basis Bravo werd gegeven met kunststof stuur en pook). De stoelen zijn echter net iets te vlak en iets te zacht, de zijdelingse steun is beperkt. Een \"Duitse\" stoel zou welkom zijn. Aflegmogelijkheden zijn er voldoende, met name de opbergmogelijkheden in de middenconsole en armsteun zijn prettig.

De Bravo Edizione Prima is een zeer rijk uitgerust auto, multifunctioneel stuur, duo-zone airco, cd/mp3 speler, usb aansluiting, Nav (zonder kaart) etc. De Blue en Me Nav installatie blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid, het invoeren van een nieuwe bestemming duurt veel te lang, zowel met spraakgestuurde als manuele commando\'s. Eenmaal ingesteld werkt ie wel feilloos. Geluidsweergave is ruim voldoende en de installatie is door de mp3 afspeelmogelijkheid via USB stick erg praktisch.

Exterieur
Onze Bravo is in Epic Grey en is een mooie auto om te zien. Meerdere malen trof ik bij de supermarkt een geinteresseerde medemens bij de auto aan. Dit geeft een fijn gevoel. Wel oogt de auto van drie-kwart van voor wat hoekig aan de motorkaplijn. De voetgangersprotectie zal hiervan waarschijnlijk de oorzaak zijn. De 16 inch velgen zijn mooi, de 17 inch sport exemplaren zouden het helemaal afmaken.

Prestaties en verbuik
De 1.9 basisdiesel is een prettige motor, niet krachtig maar ruim voldoende. Prestaties worden netjes geleverd, top is gehaald met GPS check. Langere trips zijn een genot, de Bravo is een prettige reisauto, kruissnelheden van 140-150 zijn lang en goed vol te houden. Daarboven mis je vermogen. De auto ligt stevig en koersvast op de snelweg. Het verbuik is met 1 op 16 tot 1 op 17 in de praktijk wel iets minder zuinig dan verwacht. De besturing is niet de meest communicatieve en is naar mijn mening iets te zeer bekrachtigd. Dit irriteert overigens niet, maar valt op wanneer je ook BMW rijdt.

Mogelijke verbeterpunten
* zicht naar achteren is zeer beperkt. Met name lastig bij file parkeren, heeft al geleid tot een lichte parkeerschade !
* ruitenwis kwaliteit, bij wat hogere snelheden 130+, gaat de passagierszijde wisser \"zweven\" boven het raam. Hij wist dan niet meer goed.



Wordt vervolgd

PROBLEMEN

  • 52.000 km

* Achterportier had een scherp stukje metaalbraam, vingers aan gesneden, verholpen door dealer onder garantie.
* Blue en Me Nav werkt dikwijls niet goed met Blackberry, diverse resets uitgevoerd door dealer. Probleem blijft terugkeren.
* Zwart kunstoffen bij protieren worden na 15 maanden al wit-grijs dof. Zal bij volgende service worden aangekaart.
* Beginnende blaartjes op de velgen (corrosie of beschadiging??) wordt aangekaart bij volgende servicebeurt (bij 63dkm)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.