Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Bravo
Fiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat BravoFiat Bravo

Signalement

UitvoeringBravo 1.9 16v Multijet 115 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Uitvoering:
Fiat Bravo 115 pk diesel met roetfilter
Topsnelheid: 190 km/h (fabrieksopgave)
Koppel: 255 nm / 2000 tpm
Kleur: Techno Grey
Bekleding: Inox Antraciet Grijs
Prijs: 24.970 (inclusief lederen stuur)

Uitrusting:
- Cruise Control (standaard)
- Handmatige aircondtioning
- Radio 40 watt / 6 speaker
- Mistlampen voor
- Lederen stuur (fabrieksoptie)

Exterieur:
Het exterieur van de Bravo is wat mij in eerste instantie heeft aangetrokken om de Bravo in overweging te nemen. Het is een fraaie duidelijk Italiaanse wagen met een prachtig design. Waarbij vooral de lijn in de zijkant van de auto, mij aansprak met de toelopende lijnen in de deuren. De voorkant is vergelijkbaar met Grande Punto alleen dan volwassener, passend bij het formaat van de auto als geheel. In de achterkant zijn grote C-stijlen verwerkt en druppelvormige koplampen. Al met al een zeer fraaie auto. Het enige detail dat afbreuk doet aan geheel is dat de Dynamic-versie standaard geleverd wordt met wieldoppen en 15’ banden. 16 of 17’ lichtmetalen velgen zouden meer eer doen aan het model, maar gezien de prijs en de opties die er fabrieksaf al standaard opzitten mag je niet klagen. Gelukkig breng je de meeste tijd ín de auto door.

Interieur:
Het interieur van de Bravo ziet er mooi en speels uit, in tegenstelling tot (semi)Duitse degelijkheid zoals Opel, Volkswagen, Seat, Audi. Het interieur van Bravo is goed afgewerkt met degelijke materialen, alles is goed afgewerkt, dus geen scheve kastjes of slecht sluitende onderdelen. Gewoon goed voor elkaar dus. Het enige wat er op te merken valt is dat het interieur relatief veel stof aantrekt. (Of het valt door de kleur en het materiaal gewoon meer op, vooral op de radio veel stof)
Alles zit op een natuurlijke plek waar je het gevoelsmatig zou verwachten en is gebruiksvriendelijk, hieronder enkele details uitgelicht:

De radio zit enigszins naar je toe gebouwd waardoor hij makkelijk af te lezen en te bedienen valt. Het RDS van de radio is afleesbaar vanaf de boordcomputer. Het geluid van de 40 watt radio is voor een radio af fabriek gewoon heel goed te noemen met goede bass en geen/ nauwelijks vervorming op hoger volume. Een handige functie is dat hij zelf naar alternatieve frequenties zoekt in het geval dat je een ander ontvangstgebied in rijdt zodat je signaal altijd optimaal is.

De verlichting gaat automatisch uit zodra de motor uit gaat zodat je nooit meer kan vergeten je licht uit te doen. Het stuur van de auto voelt degelijk aan (leren stuur: optie, zeer aan te raden), met verdikking op de perfecte plek zodat het lekker in de hand ligt en het rijden op 10 voor 2 zeker bevordert. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte te verstellen zodat je altijd een comfortabele positie vindt. De snelheidsmeter en toerenteller zitten mooi verwerkt. Volgens diverse reviews is de snelheidsmeter slecht af te lezen. Persoonlijk heb ik hier nog geen enkele moeite mee gehad, zelfs niet als de zon er vol op schijnt.

De kofferbak is met 400 liter gewoon bijzonder ruim te noemen, tevens zit er onder de laadvloer diverse vakken waar je spullen in kan opbergen. Hierdoor heb je echt voldoende ruimte. Sommige mensen zullen opmerken dat de tildrempel van de Bravo hoog is. Het is blijkbaar net wat je gewent bent, ik vind het namelijk wel meevallen en het went anders snel genoeg. De kofferbak is te openen met de afstandsbediening of te openen via het fiat logo op de achterklep.

De stoelen staan lekker hoog zodat je een lekkere instap hebt, ook voor bijvoorbeeld oudere mensen. Zowel de bestuurderstoel als de bijrijderstoel zijn te verstellen in diverse posities zodat je altijd wel een lekkere positie vindt. Zelfs iemand van ruim 2 meter (vastgesteld door een collega van 2,10m) kan er nog een comfortabele positie in vinden. De stoelen zijn ietwat aan de korte kant, maar niet hinderlijk. De stoelen zijn erg comfortabel en bieden voldoende steun.
De ruimte van de achterpassigiers is relatief beperkt als je gewend bent ver naar achteren te zitten (mijn lengte: 1.86m), maar als je bereid bent je iets in te schikken kun je allebei voldoende ruim zitten.

Rijgedrag:
Het rijgedrag van de Bravo vind ik persoonlijk zeer goed te noemen. De bestuuring is aan de lichte kant maar wel redelijk precies met voldoende gevoel. In tegenstelling tot de nieuwe Opel Corsa 1.2 waar de besturing dusdanig licht is dat je bij hoge snelheden niet aan het stuur wil trekken omdat je dan direct op de andere weghelft ligt. De auto laat zich lekker in de bochten werken, waarbij hij enigszins (maar niet overdreven) gaat overhangen in de bocht. Wanneer je haakse bochten met iets te hoge snelheid neemt breekt hij aan de achterkant iets uit, maar zelfs dan valt de auto voldoende onder controle te houden. Ook bij sterke wind laat de auto zich goed controleren en bemerk je hier niet bijzonder veel van.

De auto is met 115 pk lekker vlot. Het stempel snel doet de auto te veel eer aan, maar je hebt altijd ruim voldoende gas over en zal stoplicht sprintjes van diverse auto’s kunnen winnen. Zowel in lagere als hogere versnelling heb je voldoende vermogen en trekt hij lekker door. De auto valt relatief schakel lui te besturen, zo kan je in de 3de versnelling een bereik halen van 30 km tot ca 110 km. Bij 80km uur draait de auto in de 3e versnelling ca 2500 tpm (4: 2000 tpm 5: 1450 tpm) Bij 120 km per uur draait de auto in z’n 5 amper 2000 tpm.

De turbo van diesel doet het best zijn werk tussen de 1500 tpm en 3000 tpm. Voor mijn gevoel reageert de auto tussen de 1000 - 1500 tpm in de 4e en 5e versnelling wat zwakker en boven de 3500 tpm in alle versnelling maakt hij wel spoedig meer toeren maar qua snelheidsgevoel doet hij veel minder. Maar bij het bereik tussen 1500 en 3500 tpm reageert de auto alert en lekker vlot. Maar dan kan ook nog een kwestie zijn dat de auto nog niet volledig ingereden is.

De auto schakelt met zijn 5 versnelling lekker soepel en precies. Alleen voor het in z’n achteruit zetten moet ik voor mijn gevoel iets meer duwen. Je moet in de eerste versnelling oppassen dat je koppeling niet te snel laat opkomen want dan slaat de auto af. Voor mijn gevoel moet je echt de koppeling iets langer vast houden, of meer gas geven dan bij andere diesels. Overigens als je de koppeling zeer geleidelijk laat opkomen kun je in 1e versnelling rijden zonder koppeling ingedrukt én zonder gas te geven en dan slaat hij weer niet af. In alle versnelling blijft de auto uit zichzelf rijden (ook in de 5e versnelling blijft hij ca 30 km rijden zonder dat gas te geven en zonder stotteren).

Ik vind de motor bij lagere versnellingen en hogere toeren nog wel wat aan de lawaaierige kant, maar zeker bij hogere snelheden en weinig toeren is hij daarentegen aangenaam stil. De auto is comfortabel geveerd. Oneffenheden in de weg worden goed opgevangenm, maar wel eerlijk doorgegeven. De remmen van de auto zijn direct maar niet bijterig en zeer prettig te doseren.

Doordat de auto grote C-stijlen op de achterruit heeft is het zicht naar achteren iets minder dan bij andere auto’s. Dit is echter niet hinderlijk te noemen en wordt gecompenseerd door de relatief grote buitenspigels. Door de kleinere doorkijk verdwijnen auto’s eerder uit je binnenspiegel en zul je dus meer gebruik moeten maken van de buitenspiegel. Als je dit echter gewoon doet dan kun je precies volgen waar iedereen zich bevindt. Overigens is de dooie hoek slechts zeer klein omdat als auto’s als ze uit je binnenspiegel verdwijnen ze direct opgepakt worden door de buitenspiegel. Auto’s verdwijnen pas uit je buitenspiegel als ze direct naast je zitten. De kleine doorkijk naar achteren en het feit dat je de motorkamp niet kan zien (tenzij je ’opstaat’), maken inpakkeren wat lastiger en dat is iets waar je aan moet wennen. Aan de achterkant voelt de auto groter dan hij is, waardoor je moeilijker kan ischatten hoever je nog naar achteren kan. Aan de voorkant is dit een precies omgekeerde sensatie.

Een leuk detail zijn de mistlampen voor die automatisch aan gaan bij snelheiden

UPDATE 20.000 km
Ik heb er inmiddels 20.000+ km op zitten en de auto bevalt nog steeds zeer goed. De bovenstaande bevindingen zijn nog steeds van toepassing. Het inparkeren wordt wel iets makkelijker als je er wat gevoel voor ontwikkelt maar de auto blijft uit zichzelf graag naar een bepaalde kant uitwijken als je recht achteruit rijdt.

Ik heb inmiddels wel het volgende gemerkt: hoewel de auto hoog op de veren staat en comfortabel geveerd is, moet je niet te hard over drempels e.d. want de auto komt of aan de grond of het wiel raakt de wielkas (ben er nog niet achter welke van de twee, maar vermoed het laatste omdat ik verder nog geen krassen o.i.d. in de bumper heb gevonden.). Dit wordt op den duur irritant als je in straat met échte drempels woont (niet van die veredelde geasfalteerde hobbels).

Verder rijdt de auto nog fantastich, vooral het stuurgedrag en wegligging bij hoge snelheden verrassen me aangenaam.

VERBRUIK
Over de eerste 20.000 km heeft de auto een verbruik van ca 1 op 17,3 km, uitgaande van stevig rijgedrag, waarvan wel het meeste op snelwegen, autowegen en 80 km wegen wordt afgelegd. De auto rijdt het zuinigst bij 70-90 in z’n 5 (ca 1 op 27 volgens boordcomputer in z’n 5) en vanaf 130 - 150 km (ca 1 op 20)

TOPSNELHEID
Hij is inmiddels ingereden en in Duitsland heb ik op de teller 205km/uur gered en toen klom de snelheid nog steeds gestaag, denk dat het tussen 210/215km (tellersnelheid, niet werkelijke snelheid) wel ophoudt. Bij deze snelheid rijdt de auto nog ongekend comfortabel zonder dat je last hebt van veel wind o.i.d.

OVERALL:
Al met al echt een aanrader, ook als je lange stukken op de weg zit. De stoelen blijven ook bij lange ritten uitermate comfortabel en het overig comfort zoals handmatige airco, cruise control en goede radio maken de ritten aangenaam. Ik zou de auto nog steeds aan iedereeen van harte aanbevelen

PROBLEMEN

- In de 1e versnelling had ik het begin het gevoel dat het eerste stukje dat je de koppeling laat opkomen een stroperig gevoel had alsof je de koppeling uit het slijk moet trekken. Na het eerste stukje doet hij het gewoon goed. Maar dat bleek wat nieuwigheid te zijn, want na 500km was het over.

- Ik heb de kleur Techno Grey vanuit de folder besteld. In de folder lijkt de kleur om (donker) antraciet grijs. In werkelijk komt de kleur van de auto overeen met de kleur die in folder Epic Grey heet. Ik dacht eerst dat het de verkeerde kleur was, aan de kleur van de bekleding kon ik echter zien dat het toch de goede kleur was (antractie grijs inox is niet leverbaar op Epic Grey). Het is qua kleur dus de kleur grijs die je in de reviews en de foto’s op autotrader ziet. Wel een hele mooie kleur waarop vuil relatief onzichtbaar blijft.

- Bovengenoemde zaken zijn niet echt problemen te noemen. Dus nee, geen problemen gehad.

UPDATE 20.000+ km
Inmiddels meer dan 20.000km’s er op zitten en nog steeds geen problemen gehad, behalve dat het eerste batterijtje van de afstandsbediening van de auto erg snel leeg was. Verder geen los schroefje of fout gemonteerd onderdeeltje gevonden. De auto is zeer betrouwbaar.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.