Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 115 Dynamic (2007)

Signalement

UitvoeringBravo 1.9 16v Multijet 115 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst192.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 3 jaar!

  • 178.000 km

Na vele jaren met heel veel plezier in een Alfa Romeo 156 SW 1.9JTD-8V te hebben gereden, werd het bij het naderen van de 300.000km tijd voor iets frissers. Dit was heel moeilijk. De Alfa 147 was net te krap. De Jiulietta nog aan de prijzige kant. De 159 te zwaar. Uiteindelijk is het een Fiat Bravo geworden omdat deze ook een mooi design heeft, ook de fijne JTD motor heeft en het dichtste in de buurt komt van Alfa Romeo. Sterker nog, de huidige Giulietta is erop gebaseerd!

Ik heb in 2013 een Bravo 1.9JTD-8V uit 2007 gekocht bij de dealer. Deze had toen 110.000km op te teller. In principe was deze veel te duur, maar onder de streep toch netjes geprijsd omdat ik heel veel voor mijn 156 terug kreeg. Zo zie je maar dat internet afstruinen naar het goedkoopste exemplaar van een bepaald type auto niet per definitie de goedkoopste optie hoeft te zijn. Zeker als er wat ingeruild moet worden.

Hoewel de Bravo standaard al iets meer vermogen had dan de 156, ben ik toch bij Squadra Tuning in Nunspeet langsgegaan om er nog wat meer uit te laten halen. Er waren goedkopere tuning bedrijven, maar Squadra Tuning staat zeer goed aangeschreven en is specialist in het tunen van Alfa, Fiat en Lancia. Ik kon kiezen uit een zogenaamde Medio of Massio tuning. Wederom in verband met de kosten heb ik gekozen voor de eerste. Dit betekend dat het geleverde vermogen van het 8-kleps JTD blokje nu ligt op een gezonde 140pk/329Nm. Daarmee is de Bravo bijzonder vlot te noemen.

De Bravo heeft best veel luxe aan boord. Audio met MP3, USB aansluiting, navi, bluetooth, cruise control, uitgebreide boardcomputer, etcetera. Een afneembare trekhaak heb ik er zelf onder gebouwd omdat ik altijd met caravan op vakantie ga. Tevens heb ik via marktplaats een extra 16” set stalen velgen gekocht en daar winterbanden van het merk Kuhmo om laten leggen. De zomerset bestaat uit 17” lichtmetaal met heel fijne Vredestein Ultrac banden.

Het verbruik valt me wat tegen. Het ligt hoger dan bij de Alfa 156. Het is overigens niet veranderd door de tuning. Het hogere verbruik wordt denk ik vooral veroorzaakt doordat de Bravo een roetfilter heeft. Deze wordt om de ca. 500km geregenereerd. Dit houd in dat er dan gedurende 10 minuten extra brandstof word ingespoten, na de hoofdinspuiting, om hiermee veel warmte in het uitlaatsysteem te krijgen en hiermee de verzamelde roetdeeltjes in het roetfilter te verbranden. Meestal haal ik een verbruik van 1 op 16 (6.3l/100km) , maar als ik heel erg mijn best doe is 1 op 19 (5.2l/100km) ook mogelijk. De boardcomputer geeft het verbruik iets gunstiger weer dan de werkelijkheid. Ik reken het na elke tankbeurt altijd even handmatig uit.

Het enige lastige probleem wat ik tot nu toe heb gehad is een gebarsten turbo slang. Dit gebeurde afgelopen jaar toen ik terug kwam van vakantie. Op zeker moment hoorde ik een luide knal. Ik ging toen direct van het gas maar voelde niets vreemds. Geen klapband dus. Maar toen ik weer op het gas ging bleek ik niet veel vermogen meer te hebben. Bij de eerste parkeerplaats heb ik gekeken wat er aan de hand was en toen bleek de slang direct na de turbo te zijn gebarsten. De turbo kon dus geen druk meer opbouwen. Hierdoor had ik veel minder vermogen. Helaas had ik mijn rol ducttape net voor Parijs uitgeleend aan iemand om een Caravanraam mee vast te plakken. Had ik deze nog wel gehad, dan was het aanbrengen van de tape toch lastig geweest aangezien ik dan eerst de plaat onder de motor had moeten verwijderen. Dan nog was de slang slecht bereikbaar en tevens was deze lastig gevormd. Ik ben dus met scheur naar huis gereden. “Gelukkig” ging de motor al snel in noodloop. Ik zeg gelukkig omdat de motor dan gaat werken met voorgeprogrammeerde parameters. Dit voorkomt extreem roeten. Ik was namelijk vooral bang dat het roetfilter snel vol zou gaan lopen. Gelukkig ben ik thuisgekomen. Slipstreamend achter een vrachtwagen kon ik net 85 km/h halen.

Een ander probleempje wat ik heb gehad was het schoksgewijs inhouden bij acceleratie. Dit bleek te liggen aan een vervuilde turbodruksensor in het inlaatspruitstuk. Na deze grondig te hebben gereinigd was het probleem verholpen.

Ook opvallend is het oliepeil. Dit stijgt namelijk in de loop van de tijd. Ook dit wordt waarschijnlijk weer veroorzaakt door het regenereren van het roetfilter. Een gedeelte van de extra ingespoten brandstof komt via de cilinderwanden terecht in het carter. Het is dus zaak om op tijd de olie te verversen. De Bravo heeft een variabel verversingsinterval met een maximum van 30000km of uiterlijk 1 maal per jaar. Ik doe dit zelf en reset de service indicator met behulp van Multiecuscan.

Al met al vind ik de Bravo een fijne auto. Vreemd dat deze zo ondergewaardeerd is. Voor mij is dat prima maar de afschrijving is natuurlijk wel redelijk fors. Als je echter lang genoeg doorrijdt, valt dat uiteindelijk toch weer mee. Voor mij geen Golf. Die heb ik overigens ook een, maar daar rijdt mijn vrouw in.

Stiekem kijk ik toch wel eens naar de Alfa Giulietta die ik ook heel mooi vind. Wie weet dat die er ooit nog gaat komen. Eerst wil ik echter de teller van de Bravo op minimaal 250.000km zetten, maar liever nog wil ik in de buurt van de 300.000km zien te komen.

Aandrijfassen

  • 188.761 km

Mijn Bravo kreeg recentelijk in rap tempo last van flinke trillingen in de aandrijving. Vooral bij accelereren tussen 70 en 100 km/h was het op een gegeven moment geen feest meer om te rijden. Aangezien de trillingen nagenoeg verdwenen bij gas los, had ik het vermoeden dat het met de aandrijfassen te maken zou kunne hebben. Inderdaad, na onder de auto te zijn gekropen bleek er aardig wat speling te zitten op de binnenste koppelingen van de assen. Het vet wat er in hoort te zitten zat nu voornamelijk op het subframe. Niet omdat de hoezen kapot waren maar gewoon omdat het dusdanig dun is dat het tussen de as en de hoes door komt. Ik heb de binnenste assen met tripode-koppelingen zowel links als rechts vervangen. Mijn Bravo rijdt weer als een zonnetje.

Gloeibougies

  • 191.609 km

Al enkele maanden weet ik dat de gloeibougies niet meer goed zijn. Ik heb ze al een tijd liggen, maar nog niet de moeite genomen om ze te vervangen. Vooral ook omdat ze zo lastig bereikbaar zijn. Het starten ging echter na een nachtje vorst aardig lastig, dus ben ik toch maar eens aan het karwei begonnen. Uiteindelijk viel het mee, na ca. 2 uur sleutelen zaten ze er in. Laat de echte winter nu maar komen!

Ingeruild

  • 192.500 km

De Fiat is weg. Ik heb er nu een Alfa 159 voor in de plaats.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.