Fiat Bravo 1.6 Multijet 120 Edizione Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.6 Multijet 120 Edizione Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Na 14 maanden
Voor het design gevallen voor een Fiat Bravo, na 7 jaar 2 Leon's te hebben gereden. Na een 3 tal proefritten in een 105pk multijet is de keus gevallen op de Edizione Sport met 120pk, net dat ietsje meer, behalve het vermogen ook een stuk leuker voorkomen (smaken verschillen niet waar?).
Besteld een Fiat Bravo Edizione Sport 1.6 MJ 120pk, met de opties:
-Blue&Me
-HiFi audio systeem
-Xenon & regensensor
Na 6 weken wachten kon ik de Bravo eindelijk ophalen, bij Autowinkel in Woerden.
Koppelingspedaal.
De eerste km's waren goed, lekker vlot en erg stille motor. Dat was wel lekker na die TDI's van de Seat. Echter na een aantal weken begon er een knikkend geluid te ontstaan wanneer ik het koppelingspedaal intrapte. Aanvankelijk niet zo storend, maar het werd na de tijd verstreek steeds erger, soms kwam het zelfs boven het geluid van de radio uit, en die staat meestal niet heel zacht.
Na een kleine 2 maanden terug naar de dealer. Wat er toen aan gedaan is, was mij niet geheel duidelijk, maar helaas na een week kwam het geluid weer terug. Aantal weken later is een onderdeel van het pedaal vervangen en/of omgedraaid, sinds dien geen knik geluid meer gehoord.
Verlaagd.
omdat ik toch wat sportiviteit miste in het weggedrag heb ik de bravo bij de dealer laten voorzien van het originiele sport-onderstel. Zo'n 2 cm verlaging en een stukje stugger. Dit verhoogd bij mij wel het rijplezier, heerlijk!
30.000
In maart dit jaar, direct na een wintersport-weekend de auto voor zijn eerste beurt naar de dealer gebracht. Helaas vind ik de stoelen steeds minder prettig zitten, na een dik uur kan ik geen zit meer vinden.. jammer. Verder is er niets op de Bravo aan te merken, prima auto. Het enige wat moest gebeuren: voorbanden vervangen.
Hik?
Een week na de beurt, een enorme fluittoon en direct daarna geen vermogen meer voor zo'n 10 seconden. Bij mijn weten is dat een turbo met een probleem (of gescheurde slang).
Na een aantal weken begon de Bravo kuren te vertonen. Af en toe slecht oppakken bij opschakelen, vooral terugval in toerental,
of bij het wegrijden bij stoplicht compleet inzakken. Ook zit er een vervelende 'hik' in bij het (rustig) accelereren rond de 2400 toeren, voornamelijk in 2de versnelling. Helaas is dit niet altijd te reproduceren, wat het onderzoeken lastig maakt.
vervolgens zijn er diverse afspraken geweest bij de Fiat dealer in Woerden om dit probleem te tacklen:
-Aller eerst een (ingekorte) reactie van Fiat NL: u rijdt met de voet op de koppeling! Dit is niet het geval. De hik komt ook wel eens voor wanneer in z'n 4 of 5 en gewoon rustig accelererend.
-Auto nog maals gebracht voor controle turbo en slangen. Resultaat: de dealer heeft niets kunnen vinden. Wel is handmatig het 'roetfilter-regeneratieproces' doorlopen.
- Auto een paar weken laten 2 dagen achter gelaten om door iemand anders te laten besturen: Resultaat geen probleem kunnen vinden.
Andere dealer.
Uiteindelijk ben ik naar een andere dealer gegaan. Na een korte proefrit, waar het probleem gelukkig voorkwam, direct onder de kap duiken:
- inlaatslang turbo zat helemaal los, deze is gelijk vast gezet.
- Luchtmassameter was erg smerig. Deze netjes gereinigd.
Helaas na deze behandeling nog steeds geen verbetering, na 2 weken bij dezelfde dealer de Bravo opnieuw achter gelaten. Dit keer de EGR compleet gereinigd. Toen ik de auto 's avonds wilde ophalen, bleef het storingslampje branden, ik moest de auto weer achterlaten.
De volgende dag de kon ik de auto weer ophalen, met de mededeling dat ze de turbodruksensor vervangen hebben. Met goede hoop ben ik weer opweg gegaan.
Blue&Me
Een keer is voorgekomen dat mijn radio heel slecht geluid gaf en mijn dashboard voor de helft was uitgevallen.
Na een bezoekje aan de dealer bleek dat het Blue&Me systeem compleet vast zat, een complete reset van het systeem heeft geholpen.
Conclusie
Tot op heden zit de 'hik' er nog steeds in. Ook het inzakken bij wegrijden van bv stoplicht. De Fiat dealer zal een rapport opmaken en dit met Fiat NL wederom opnemen, ben benieuwd wat de uitkomst nu zal zijn. Jammer van deze mooi ogende auto, zeker in combinatie met de verlagingsset. Maar voor mij na al deze perikelen geen Fiat meer.
Update
- 55.000 km
Afgelopen maanden is de Bravo regelmatig naar de dealer geweest om het euvel boven water te krijgen. Helaas is dat tot op heden nog niet het geval, maar.. volgende week (3-12) wordt de EGR vervangen.
Dit is besloten nadat de afgelopen maanden de EGR is schoongemaakt en het euvel toen eigenlijk voor een km of 400-500 weg was. Daarna nam het geleidelijk in frequentie weer toe.. Ook is er een schoonmaak middel bij de brandstof gegooit, maar dat heeft geen resultaat gehad.
Hopenlijk lost de vervanging voorgoed de 'hik' op, dan gaan we daarna de volgende issue proberen op te lossen: naar rechts trekken bij remmen. Dit heeft niets te maken met zachte bandenspanning oid. Lijkt erop dat de remkrachtverdeler niet helemaal goed functioneerd. Maar daar later meer over.
te veel kosten
- 108.000 km
Toch nog even de review aanvullen... (excuus voor de vertraging :))
Uiteindelijk is er nooit een aanwijsbare rede gevonden, of Fiat wilde de Turbo niet vervangen.
Maar mij werd gezegd, nadat de auto door de leasemaatschappij al voortijdig uit de lease was gehaald, dat de oorzaak zeer waarschijnlijk gelegen heeft aan verkeerd gebruikte olie..
Daardoor zou de turbo te heet zijn geworden en daardoor beschadigd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.