Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Corporate (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Corporate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 116.771 km |
KM-stand laatst | 165.300 km |
Ervaringen
- 122.803 km
Na 2 en half jaar met volle tevredenheid te hebben gereden in de peugeot 206 GTI, was het voor mij rendabel (vaste baan met veel woon-werk kilometers) om te gaan dieselen. diesel rijden vond ik altijd veel prettiger dan benzine en dus was de zoektocht naar een diesel gestart.
Na veel zoeken uitgekomen bij de fiat bravo 1.6 multijet 105 PK. Tijdens de proefrit gelijk verkocht en daarna ook gelijk de auto gekocht.
het verbruik ligt heel gunstig! Ik rijd wel veel lange stukken, maar ook regelmatig met file. Sinds de aankoop ruim 6000 km gereden met een gemiddelde van 5.3 liter per 100km ( 1 op 18.8). Wat mij betreft een prima resultaat. Bij constant 100 ligt het actuele verbruik op 4.0 liter per 100 km.
Wat erg prettig is, is de zesde versnelling hierdoor maak je bij 120 km pas 2000 toeren, wat het rijden op de snelweg erg stil maakt.
Een nadeel is dat de motor laag in motorruimte ligt. Hierdoor zijn drempels een ramp. Het is mij al vaak gebeurd dat ik de onderkant van de voorkant van de auto over de straatstenen hoor glijden.
Bij 12200 km is de auto gechipt. Hij is van 105 naar 141 pk gegaan en het koppel is van 299 naar 353 nm gegaan. Vooral het koppel verschil merk je!
Onderhoud
De afgelopen periode heb ik helaas wel de garage al moeten bezoeken. Zo is de distributieriem vervangen. Dit is uiteraard regulier onderhoud.
Daarnaast liepen achter de remblokken aan, waardoor het één en ander moest worden vervangen.
Over ruim 10000 kilometer moet hij voor de volgende beurt naar de garage. Hopelijk tot die tijd zonder garagebezoeken tussendoor.
we rijden vrolijk door
- 163.000 km
Ondertussen alweer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven dus tijd voor een nieuw verslagje.
In de periode tussen 122000 km en nu (163000 heeft hij een grote en een kleine onderhoudsbeurt gehad (de kleine vandaag bij 163.000km) naast regulier onderhoud en slijtage is er niks vervangen. Enkel de airco is bijgevuld (voor zover ik weet de eerste keer voor deze auto).
Vorige week wel stil komen te staan met de fiat. De turbodruk sensor had een fout geconstateerd en daarmee de turbo uitgeschakeld. Op zich kan je dan nog wel verder rijden, maar ik had nog een stuk snelweg voor de boeg, dus toch maar de anwb gebeld. Storing is gewist. Mocht het terugkomen, dan was er of iets mis met de sensor of echt iets serieus mis met de turbo. Het is niet meer teruggekomen.
het gemiddelde verbruik ligt nu zo'n beetje tussen de 1 op 19 a 20 (gemeten aan de pomp).
Voorlopig rijden we vrolijk door!
Ciao!
- 165.300 km
Zoals de titel al aangeeft is de Bravo ingeruild. Dit was helaas alles behalve bravo! Ik wilde nog tot volgend jaar doorrijden. Dan had ik mijn winterbanden redelijk opgereden, mijn dure investeringen eruit en kon ik kleiner gaan rijden (zit vaak alleen in de auto).
Helaas pakte dit plan anders uit! begin augustus begon de climate control weer (heb ik anderhalf jaar geleden ook gehad) moeilijk te doen. Aan de bestuurderskant verwarmde/koelde hij willekeurig. Met het warme weer kan ik mij aanpassen, dan maar de climate control uit en de raampjes open (zo reden ze vroeger toch ook....). echter wat als het zometeen koud word...(in augustus was het soms in de vroege ochtend ook fris)...dus toch maar naar de garage gegaan.
Was wederom een kachelklep van maar liefst 30 euro, maar waar minimaal een dag werk in zat....Dus de arbeidsloon waren de grootste kosten, om die paar honderd euro er nu te gaan investeren, met de wetenschap hem na de eerstvolgende winter weg te doen was het niet waard. daarnaast bleek uit onderzoek bij Fiat dat de kachelkleppen een heikel punt zijn bij dit model.
Met pijn in mijn hart de fiat ingeruild! was een fijne auto, genoeg vermogen en zuinig. Gemiddeld over 50.000km 1 op 19,5.
De fiat is ingeruild voor een volkswagen polo Bluemotion. Ook hier word een review van gemaakt en het verbruik bijgehouden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.