Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 ECO Dynamic (2008)

autoreview

Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Dynamic (2008)

Signalement

UitvoeringBravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst18.500 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 18.500 km

In afwachting van de levering van mijn leasewagen heb ik 7 weken rondgetoerd in een gehuurde Fiat Bravo 1.6JTD. Binnen die tijdsspanne heb ik de wagen van 12.000 naar 18.500 km gereden. Ik was niet zinnens een review te schrijven, maar de Fiat is me zo goed bevallen dat ik graag mijn ervaringen wil delen.

Mijn vorige daily driver was een Honda Prelude 2.2VTEC waarmee ik met veel plezier jaarlijks 25.000 km aflegde. Bij mijn nieuwe baan was een bedrijfswagen inbegrepen, dus de Honda doet nu dienst als 3de wagen in ons gezin. De overgang van een 185PK sterke benzinemotor die graag tot 7.500 toeren wordt gejaagd naar een zelfontbrander die het maar tot 105PK schopt en een nuttige toerentalband heeft van amper 1.000 toeren… het beloofde niet veel goeds.
Toch heb ik de voorbije tijd met veel plezier achter het stuur van de Bravo gezeten en zet ik graag de plus- en de minpunten op een rij net als een aantal goede en irritante details

Sterke Punten :

• motor / versnellingsbak : 105 PK voor een vrij zware middenklasser is geen overbodige luxe maar belangrijker is de 290Nm die al vrijkomen bij 1.500 toeren. Dit lijkt me vrij theoretisch want als je in een hogere versnelling gas geeft bij dit toerental gebeurt er vrij weinig. Naar mijn bevinden neemt de motor pas lekker op vanaf 1.800 toeren. Daaronder is er niet veel leven in de brouwerij en is het zelfs opletten om niet stil te vallen. Ook heb ik snel afgeleerd om naar tweede op te schakelen van zodra de auto rolt (in de file / op een kruispunt) : als je dan het gaspedaal indrukt, gebeurt er 2-3 seconden letterlijk niks totdat de motor in zijn powerband komt en er stevig vandoor gaat. Tot zover het minder goede. In de praktijk is de Multijet een erg aangename motor die zich in zijn nopjes voelt tussen 1.800 en 3.000 toeren. Verder doortrekken heeft weinig zin.
De motor is gekoppeld aan een goed gespreide zesbak waarbij de zesde niet overdreven lang is : deze is vlot bruikbaar vanaf 100 km/h. Bij 120 km/h bedraagt het toerental ca. 2.200, waarbij een lichte druk op het gaspedaal volstaat om snel naar 140 km/h door te trekken, daarboven gaat het wat trager, maar dat vind ik in de huidige verkeerscontext weinig relevant. Meer PK’s onder de rechtervoet is natuurlijk altijd leuk, maar in de praktijk volstaan de 105PK ruimschoots om voldoende snel uit de startblokken te schieten & soepel te hernemen. Ik vond de versnellingsbak tamelijk lui schakelen, dit moet beduidend trager gebeuren dan bij de Prelude om kraken te vermijden.
Mijn gemiddeld verbruik over de 6.500 km bedroeg 6,1L/100 km. Dit vind ik eerder aan de hoge kant, zeker gezien 80% van de kilometers afgelegd zijn op een filevrij autostradetraject rustig cruisend in zesde & anticiperend rijdend. Aangezien het reservelampje erg snel aanfloept & ik dit hinderlijk vind, ging ik om de 800-850 km tanken, het is mogelijk ca. 100 km meer uit een tank te halen. Het normverbruik van 4,9L/100 km lijkt me overigens compleet onrealistisch, zelfs tijdens een ‘economy run’ over 50 km aan een slentertempo kwam ik nog niet eens in de buurt. Ik heb geen olieverbruik vastgesteld.

• Wegligging / remmen : het weggedrag van de Bravo is prima zolang je zijn gezinsroeping in het achterhoofd houdt. De rechtuitstabiliteit is prima en op goed wegdek zijn erg hoge bochtsnelheden mogelijk zonder dat de auto een krimp geeft. Op slecht wegdek i.c.m. hogere snelheden laat de demping echter steken vallen en ik ben ook niet echt weg van het stuurgevoel dat de elektrische bekrachtiging geeft. Het verbruik vaart er wel bij, maar ik vind het gevoelloos/wazig in vergelijking met een klassieke hydraulische installatie.
Mijn wagen was uitgerust met de optionele 17 duims velgen en voorzien van Bridgestone Potenza banden met maatje 245. Dure sloffen, maar ze doen hun werk erg goed : de trekkracht is (ook op nat wegdek) prima en na 18.000 km is de slijtage vooraan ongeveer halverwege. Wel moet je er de rolgeluiden en de grotere spoorgevoeligheid bijnemen. De remmen zijn erg goed doseerbaar, ik heb nooit een noodstop moeten maken dus ik kan niet zeggen hoe snel het ABS ingrijpt.

• Knappe lijn / interieur : ik vind de Bravo een fraai vormgegeven auto en de meeste mensen die ik erover aansprak (of zij mij) vonden dat ook. Nu zag mijn exemplaar er wel erg gelikt uit met zijn zwart métallic jasje, verduisterde zwarte ruiten achteraan en de fraaie donkergrijze spaakvelgen. Ook de aankleding van het interieur beviel me erg, de zetels zijn aangekleed met een sportief ogende zwart/rode stof (net als de binnenbekleding van de deuren).
De rijhouding achter het lederen stuurwiel met rode stiksels beviel me prima & ook achterin is er qua ruimte weinig reden tot klagen. De koffer is voldoende groot & heeft een praktische vorm.

• Uitrusting / afwerking : het is de 1stex dat ik langere tijd met een Italiaanse wagen reed & ik was aangenaam verrast over het hoogstaande niveau van de afwerking en de keuze van de gebruikte materialen. Zo is de bovenzijde van het dashboard bekleed met een erg aangenaam aanvoelend plastic, voelen de hendels en knoppen solide aan & waren er nergens rammeltjes te bespeuren.
Het uitrustingsniveau was ‘Dynamic’ dat in België een basisprijs heeft van 20.620€ & als belangrijkste comfortelement een manuele airco omvat. Opties waren centrale armsteun vooraan (150€) – donkergetinte ruiten (200€) – alu velgen (500€) – parkeer sensoren A (250€) – achterspoiler + zijschorten (500€). Toch een vrij bizarre optie selectie voor een huurwagen… ik zou de donkere ruiten achterwege laten omdat ze de zichtbaarheid - die al niet denderend is - nog verslechterd en in de plaats zetelverwarming (200€) en cruise control (250€) nemen.
Nog een punt over de geluidsdemping : bij koude motor hoor je de diesel duidelijk nagelen, eens op bedrijfstemperatuur klinkt het motorgebrom gedempt & zijn het de rolgeluiden die overheersen.


Mindere Punten :

• Ergonomie : ik heb me in het dagelijks gebruik geërgerd aan het gebrek aan opbergruimtes, het slechte zicht schuin achteruit en de hoge laaddrempel van de koffer.

• Kwetsbaar koetswerk : er is geen strip die de flanken of bumpers beschermt; dit is toch een minpunt voor wie vaak in de stad rondrijdt en zich geregeld in/uit nauwe parkeerplaatsjes moet wurmen. Zo was de linkerflank van mijn Bravo al geschaafd toen ik ‘em in gebruik nam & heeft het linkervoorspatbord ook een tikje gekregen met lichte lakschade tot gevolg. De parkeersensor achter is in mijn ogen overbodig, door de rechte achterzijde is het vrij duidelijk waar het koetswerk eindigt. En met het uitgespaarde geld kan je de cruise control in de optielijst aanvinken.

• Verwarming : deze komt maar laat en erg traag op gang (na 20 km) waardoor het lange tijd koukleumen is binnenin en dan is het de voorbije tijd nog geeneens echt koud geweest. Ik zou daarom zetelverwarming sterk aanbevelen, te meer daar het een goedkope optie is.

Leuke details :

• de bochtenverlichting : bij het afdraaien op lage snelheid (parkeren / afslaan op een kruispunt) gaat een lamp in de bumper branden die in de bocht schijnt
• erg goede klankkwaliteit van de radio / USB-aansluiting / stembediening van de telefoon
• mijn Fiat ontbeerde een regenssensor maar de regelbare intervalstand toonde zich erg praktisch

Vervelende details :

• het openen van de tankdop met de sleutel is een bijzonder knullig systeem zeker omdat de tankdop ook nog eens met een plastieken koordje vasthangt dat dan in de war raakt met de afstandsbediening van de centrale vergrendeling
• de snelheidsmeter gaat tot een zinloze 260 km/h, waardoor de streepjes erg dicht bij elkaar staan wat de afleesbaarheid niet ten goede komt; de snelheidsmeter is trouwens erg betrouwbaar
• de boordcomputer heeft 11 menu’s maar je kan enkel vooruit ‘bladeren’ – zo moet je 10 keer op het knopje drukken om van “Actieradius” naar het “Radio” menu te gaan
• de “City”-stand van het stuur maakt de besturing compleet gevoelloos, je kan letterlijk met het stuur over en weer swingen zonder dat de wielen bewegen
• RDS -functie van de autoradio is vaak de kluts kwijt

Besluit

De Bravo is me prima bevallen & al wie in dit segment op zoek is naar een auto zou ik zeker aanbevelen om deze Italiaanse schone aan zijn of haar shortlist toe te voegen.

PROBLEMEN

  • 18.500 km

geen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.