Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 ECO Dynamic (2008)

autoreview

Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Dynamic (2008)

Signalement

UitvoeringBravo 1.6 Multijet 105 PURO2 Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 93%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.000 km

Na 13 jaar trouwe dienst hebben we afscheid moeten nemen van onze goeie ouwe Punto. En wat doe je als je zo’n probleemloze auto hebt gehad..... bij hetzelfde merk blijven natuurlijk !
Deze Bravo 1.6 Multijet 105Pk helpt wel om de Punto te vergeten..... wat een lijn, wat een comfort, wat een souplesse !

Een diesel is wel even wennen maar in deze Bravo is hij enkel te horen bij koud starten. Eenmaal op dreef is hij zeer stil te noemen. Samen met de goede zetels, kraakvrije afwerking en gezonde wegligging levert dat een schitterende reiswagen op. Daar draagt ook de nieuwe Multijet toe bij die werkelijk ongelooflijk soepel en krachtig is, en tot nu toe zeer weinig verbruikt. De boordcomputer gaf 5.9l aan maar ik mat 5.7l/100km.

Verder is er een mooi grote koffer - voornaamste reden waarom we een Bravo en geen Grande Punto kochten - en een goed comfort achterin hoewel ik liever iets kortere achterbankzitting en meer beenruimte had gezien.

Ook effe wennen is de beperkte glasoppervlakte die gelukkig een beetje gecompenseerd wordt door de uitstekende spiegels. Toch opletten voor dode hoeken zowel schuin voor als achter.

Alles bij mekaar een schitterende wagen met niets dan kwaliteiten.
Bravo Fiat !

Update 15000km:
Een jaar later, nog steeds erg tevreden: een prima reiswagen, snel en zuinig, met een goed comfort en veel rijplezier.
Gemiddeld verbruik over het hele jaar - eigen metingen- is 5,9 liter, maar er wordt wel vooral autosnelweg met weinig files mee gereden.
Zowel in- als exterieur blijven een lust voor het oog, en de afwerking is in beide gevallen zeer goed - goede lakkwaliteit, geen kraakjes binnenin, degelijke indruk.
De Bravo rijdt zeer soepel, met een opmerkelijke krachtontplooing vanaf 1500 toeren en probleemloze hernemingen bv van 90 tot 120 in 6de. Hernemen vanaf 70 of 80 in 6de is al wat moeizamer, dat doe je beter in 5de.
De geluiddemping is opmerkelijk goed aan hoge snelheden, maar als je uit een benzinewagen komt, valt het dieselgeluid bij lage snelheden en optrekken toch altijd op.
Een mooie, snelle en goed ontworpen gezinswagen dus , die iets minder de practische aspecten benadrukt dan andere gezinswagens, maar toch nog net voldoet op dat vlak - zo is er achterin wel minder plaats dan in een Golf of Focus (het verschil met onze Punto is zelfs verwaarloosbaar), maar het algemene comfort, de zetels en de interieursfeer liggen dan weer wel op een heel hoog niveau.
Een probleemloze wagen is het ook, sinds ik hem heb afgehaald bij de garage ben ik nog niet teruggeweest. De eerste beurt is op 30000km maar ik vind het toch beter om het jaar 's te gaan en dat zal dan binnenkort zijn.

PROBLEMEN

  • 15.000 km

Geen
15000km: geen

probleemloos

  • 40.000 km

Na 40000km nog steeds geen enkel probleem te melden; de auto rijdt nog steeds als nieuw, geen rammeltjes, geen olieverbruik, en nog steeds onder de indruk van de soepele, krachtige en zuinige motor.

nog steeds alles ok

  • 60.000 km

Nog geen onderhoudsbeurt gehad sinds de vorige update, en ook geen enkel probleem te melden. Ook na bijna 4 jaar is de Bravo nog steeds een lust voor het oog - vind ik- en zo rijdt hij ook.

en nog steeds alles ok

  • 75.000 km

Wat een droom, die auto.
Nu net 5 jaar oud, en nog steeds niets te melden, geen rammeltje, zelfs geen lampje is er kapot gegaan. En dat mag zo blijven.....!

nog altijd heel tevreden

  • 100.000 km

Onze Bravo is nu bijna 7 jaar oud en met zo'n 100000km op de teller nog altijd goed op dreef. Beter en beter zelfs, want ik verbruik nu minder dan in het begin, zo'n 5.2 liter gemiddeld.

Een eerste en tot nu toe enige echte kost heb ik in augustus gehad, met een defecte accu.
Verder geen problemen te melden, hij rijdt en rijdt dat het een lust is en we zijn nog altijd enorm tevreden met deze - vinden wij- mooie en elegante auto.

nog altijd super tevreden

  • 125.000 km

We zijn weer bijna 2 jaar en 25000KM verder, en onze Bravo is nu dik 8 jaar oud. Sinds de vorige review heb ik 4 nieuwe banden laten plaatsen en is er een lampje in het rechterachterlicht vervangen, het eerste dat stuk ging bij deze auto.
Verder geen enkel kost of probleem te melden, behalve dan dat ik niet meer handenvrij kan bellen sinds ik een nieuwe smartphone heb gekocht, nochtans een Nokia (dus Microsoft).
Ik heb al vanalles geprobeerd en soms gaat het even, maar nooit langer dan 1 telefoontje.
De nieuwe Tipo vind ik wel interessant, vooral de break, maar de Bravo vind ik eigenlijk toch nog mooier, is Made in Italy.......en hij rijdt gewoon nog perfect ! We'll see

enkele kosten

  • 130.000 km

Kleine update ondanks slechts 5000 gereden kilometers.
In september heb ik een probleem gehad met de versnellingsbak, de kabels zijn vervangen.
In november werd de EGR klep vervangen.
Niet zo abnormaal voor een bijna 9 jaar oude wagen, maar we bestelden toch een nieuwe TIPO Break, vanwege het vooruitzicht om met een toch al oudere auto regelmatig in de garage te staan.
Uiteindelijk is de Bravo nog in ons bezit en hebben we de 500 ingeruild, omdat die nu ook een - groter- probleem had aan de versnellingsbak, en dit toch meer abnormaal is voor een 5 jaar oude wagen.
Bij de Bravo moet ik nu ook wel de distributieriem vervangen en wacht een groot onderhoud, maar dat zijn normale kosten.
Vanaf nu zal de Bravo vooral door mijn vrouw worden bestuurd - op haar traject zou de TIPO 1.4 TJET te veel verbruiken, vrees ik - ; afwachten of ze er even graag mee rijdt als ik, anders sneuvelt hij misschien toch ook nog.....

nog's 35000 KM zonder kosten

  • 165.000 km

We zijn weer enkele jaren en 35000KM verder en onze goeie ouwe Bravo rijdt nog altijd even goed en probleemloos. 12 jaar oud, nu exact 25 jaar FIAT en op deze nummerplaat nog maar de tweede auto, dat zegt wel iets over de kwaliteit en tevredenheid. Bovendien hebben zowel de Punto als de Bravo nooit een dak boven het hoofd, enfin dak, gehad.
Binnenkort naar de technische controle, hopelijk alles weer ok en dan weer verder met onze Bravo ......

14 jaar, en still going strong !

  • 180.000 km

We zijn alweer 2 jaar verder met weinig kilometers (Corona en thuiswerk), en ik ben net weer zonder problemen de technische controle gepasseerd met enkel een opmerking over de leesbaarheid van de nummerplaten. Geen problemen, enkel schokdempers en 2 veren vooraan vervangen en ook nieuwe voorbanden.
Op naar de 15 jaar !

16 jaar, en jawel: still going strong !

  • 195.000 km

Na de 13 jaar met mijn eerste auto (Punto) dacht ik niet ooit nog langer met een auto te rijden maar ik kan maar geen afscheid nemen van onze Bravo, en hij geeft me er ook geen reden toe. Ik ben net weer de technische controle gepasseerd zonder opmerkingen en verder doet hij ook nog altijd alles gewoon zoals het moet. Buiten het onderhoud heb ik de voorbije jaren geen extra kosten gehad, maar bij het nazicht voor de controle waren er wel wat dingen gemeld: achteruitrijlicht, knalpot, speling aan voorwiel rechts, dus dat zal ik binnenkort moeten laten herstellen. En dan hopelijk nog jaren plezier met deze prachtauto.
PS:2 nieuwe foto's gepost van dezelfde auto 15 jaar later

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.