Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v Sport (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Bravo 1.4 T-Jet 16v Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
ERVARINGEN
- 50.000 km
In eerste instantie had ik nog mijn twijfels over de keuze voor de Bravo. Maar wat een goede keuze is dit zeg. Op papier lijkt een 1.4 motortje niet veel, maar na een proefrit ben je absoluut verkocht. Ik dacht met een 2.0 motor in m’n vorige auto toch wel wat gewend te zijn. De T-Jet motor in mijn Bravo is echter genieten in de overtreffende trap.
Mijn Bravo is de Sport uitvoering, met als opties een upgrade naar het Blue&Me Nav systeem. Spraakgestuurd bellen en navigeren en het werkt ook nog zonder bluetooth storingen (in elk geval met mijn Nokia telefoontoestel...). De auto is verder voorzien van 18’ wielen, waarmee naar mijn mening het comfort niet teveel wordt opgeheven. En strak sturen doet het zeker.
Aangezien mijn camera kapot is, heb ik even een fotootje van Internet geplukt. Het is in principe dezelfde auto met dezelfde velgen.
Update 28-10-2007
Alweer zo’n 2000 km verder en een klein beetje parkeerschade aan de achterkant betekende de eerste smet op m’n nieuwe aanwinst. Ik denk er toch over om parkeersensoren te laten inbouwen. Achteraf gezien had ik ze toch gelijk moeten bestellen. Helaas heeft de auto een ietwat grote dode hoek. Maar ja, daar hebben ze dan toch ook die piepers voor uitgevonden hè. En uiteindelijk had ik zelf beter moeten uitkijken. Zonde, dat wél!
Update 27-11-2007
Het wordt saai, maar ik heb sinds de vorige update geen problemen ondervonden. Ik heb het idee dat de auto nog iets vlotter begint te worden, maar dat kan ook de verbeelding zijn. Verder valt het me op dat ik ondanks het hoge vermogen geen exorbitant hoog verbruik heb. Ja, als ik er even vol voor ga dan gaat het verbruik er ook op achteruit, maar bij normaal gebruik is het dik in orde. Hoewel ik in eerste instantie toch een beetje mijn twijfels had, ben ik nog steeds tevreden met mijn keus. Het enige waarover ik twijfel is de keuze voor de 18` wielen. Achteraf bezien had ik waarschijnlijk toch voor de 17` variant gekozen, aangezien het comfort er toch iets hoger door wordt. Maar zoals ik al eerder schreef, voor een lekker potje sturen zijn de 18` wielen uitstekend geschikt.
Update 6/2/2008
In januari ben ik met de auto naar Frankrijk geweest. Heerlijk cruisen over de Autoroute. De auto blijft een genot om mee te rijden. Reagerend op de vraag van ’Punto-G’: ja, in mijn ogen is de auto qua trekkracht onderin echt vergelijkbaar met een diesel. Koppel is al vanaf lage toerentallen volop aanwezig. Ik kan u alleen maar adviseren een keer te gaan proefrijden bij de dealer.
Update 28/3/2008
Ik kan nog steeds niet anders dan enthousiast zijn over de Bravo. Eerlijk gezegd, ik zou geen moment twijfelen als ik nu een nieuwe auto zou moeten kiezen. Weer een Bravo, maar dan wel met 17’ wielen zoals ik al eerder schreef. Ook al is het voorkomen van de auto met 18’ wél weer iets mooier.
Update 28/4/2008
Niets toe te voegen aan het voorgaande verhaal. In antwoord op één van de reacties op m’n review: Het verbruik varieert, maar is zo tussen de 1 op 11 en 1 op 12 redelijk te noemen. Eigenlijk heb je het volledig aan jezelf te danken als je een keer slechter uitkomt. Zodra je met deze auto écht even gas geeft, dan is het verbruik daar natuurlijk ook naar. Maar bij normaal, dagelijks gebruik valt het mij alleszins mee.
Update 31/5/2008
Alles is ondertussen eigenlijk wel geschreven. Nog altijd ben ik zeer tevreden over m’n aankoop. Het valt me op dat ik steeds vaker Bravo’s in het wild tegen kom. Het feit dat het geen eenheidsworst is, spreekt me erg aan. Ook mijn vorige auto, de Mégane, was een auto die anders was dan een Golf, Astra of Focus. Dat geldt voor de Bravo ook weer. Eigenlijk is het maar raar dat veel mensen als kuddevolk in dezelfde op elke straathoek’ auto stappen.
Ik was nooit zo enthousiast over een merk als Fiat en zoals ik eerder schreef, over de Bravo twijfelde ik daarom ook. Na meer dan 35.000 km kan ik alleen maar blij zijn met m’n keuze. De kwaliteit is van hoog niveau en rammeltjes zijn de auto absoluut vreemd.
Update 11/7/2008
Niets dan lof. Ik werd vorige week door iemand aangesproken. Of hij er even in mocht zitten, hij vond de auto zo mooi ;-). Dat heb ik met mijn vorige auto nog nooit meegemaakt. En op de snelweg heb ik nu al een paar keer opgestoken duimen gekregen van andere weggebruikers. Toch grappig om mee te maken.
Update 8/10/2008
Eigenlijk nog steeds geen noemenswaardige zaken die me tegenstaan. Een item waar ik niet echt bij stil stond, maar wat nu \'s avonds toch wel fijn blijkt, is de functie waarbij de mistlampen aanschieten aan de kant waar bij lage snelheid naartoe wordt gestuurd. De lampen verlichten mooi de bocht in. Handig en nuttig item en gekgenoeg iets wat je nog maar weinig ziet.
Update 5/3/2009
Inmiddels alweer even na de laatste update. En inmiddels weer ruim 20.000 km verder. Ik ben nog steeds enthousiast over mijn Bravo. Onveranderd lekker rijgedrag en nog steeds geen problemen van omvang. Een keertje lampjes vervangen, maar dan heb je het wel gehad. En een opspattende kiezel maakte het noodzakelijk om de voorruit te vervangen. Niet eens echt erg, aangezien je dan weer volledig krasvrij glas voor je hebt. De ruitenkrabber had wat schade achtergelaten... Verder niets dan lof! Ik ga dan ook vrolijk op naar de 100.000 kilometer. Met de huidige afstanden gaat dat wel lukken dit jaar.
PROBLEMEN
- 50.000 km
Geen problemen tot nu toe. De auto voelt zeer degelijk aan en er zijn geen rammels te ontdekken. Dat was bij m’n vorige auto wel anders...
Eerlijk gezegd heb ik alle vertrouwen in de auto. Problemen verwacht ik dan ook niet, hoewel de kilometerstand met 6500 nog niet erg hoog is. Met m’n vorige auto stond ik al voor het bereiken van die stand alweer bij de dealer.
Update 28-10-2007
Verder nog geen rare problemen ondervonden. Of het moet de afleesbaarheid van de tellers zijn. Ik heb de eerste prent binnen. Je hebt met deze auto gewoonweg niet door dat je de maximum snelheid overschrijdt. Het gebruiken van de cruise control is dan ook een aanrader op de langere stukken snelweg. Voor je het weet gaat het harder dan je (portemonnee) lief is.
Update 27/11/2007
Geen problemen
Update 6/2/2008
Geen problemen, hij rijdt eigenlijk steeds fijner
Update 28/3/2008
Geen problemen
Update 31/5/2008
Geen problemen
Update 11/7/2008
Geen problemen
Update 8/10/2008
Geen problemen! De auto is echt top. Geen rammels, nog steeds rijdend als nieuw. En ook de medeweggebruikers blijven hun nek verdraaien als ik langzij kom.;-)
Update 5/3/2009
Nog steeds probleemloos op het vervangen van de lampjes na dan. Maar dat is eigenlijk niet echt interessant. Verder niets dan lof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.