Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima (2007)

Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima (2007)

UitvoeringBravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010

Bravo Fiat!

Afgelopen zaterdag, 19 juni 2010, was het zover. We konden onze (voor ons) nieuwe auto ophalen. Het betreft een Fiat Bravo. Op deze site zal ik een soort dagboek bijhouden over deze auto. Voor nu dus enkel nog maar een begin.

Allereerst nog even de technische gegevens:

Cilinderinhoud 1.368 cc
Max. Vermogen 110 kW/150PK @ 5.500 tpm
Max. Koppel 206 Nm @ 2.250/3000 tpm
Ledig gewicht 1.250 kg
Bagageruimte 400 l
0-100 km/h 8,5 s
Topsnelheid 212 km/u
Verbruik 7,0 l/100km (8,0 in de praktijk)

We hebben gekozen voor de Edizione Prima uitvoering en de auto is daardoor voorzien van de volgende opties:

17" LM velgen
Cruise-control
Climate-control
Navigatie/Radio/MP3
Bluetooth handsfree systeem
en vele andere opties die ik uit mijn hoofd niet weet.

Aan de keuze tot de aankoop van een Fiat is een vrij lang proces vooraf gegaan, er was nogal wat nodig om mij vanuit een Opel in een Fiat te krijgen. We reden een Opel Astra 1.7CDTi. Dieselen was niet langer haalbaar nu we beide ons werk dichterbij hebben gezocht. Het moest dus een benzine worden.

In eerste instantie hebben we diverse auto overwogen waaronder de nieuwe Mitsubishi ASX en Kia Sportage (te groot). Omdat er voor een nieuwe auto al snel 20.000 bijgelegd moest worden hebben dat we even laten varen in deze "crisistijd". Daarom hebben we eens een blik geworpen op occasions waar de kop vanaf was.

Hierin viel de Bravo op door zijn knappe uiterlijk, grote kofferruimte en goede prestaties. De prijs/kwaliteit verhouding was ook redelijk goed te noemen en dus zijn we maar eens gaan proefrijden.

In eerste instantie de Sport versie met tevens 150PK. De auto die wij gereden hebben was oncomfortabel door het harde onderstel en heel zenuwachtig op het gaspedaal. Deze auto leek ook op iets te sportieve, nonchalante wijze gebruikt te zijn. Daar wezen de diverse schades, krassen en deukjes in ieder geval wel op. Deze Sport versie was dus niet voor ons weggelegd. Vanwege het onderstel wouden we eerst eens een Bravo zonder sportonderstel proberen om te kijken of het type überhaupt wel voldeed aan onze eisen.

We zijn dus doorgereden naar een zwarte Fiat Bravo Edizione Prima. Na deze proefgereden te hebben kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat deze auto een stuk prettiger in de omgang is. De auto was in goede staat, de prijs was redelijk goed (altijd net iets meer dan je eigenlijk uit wilt geven) en daarom hebben we deze uiteindelijk gekocht.

Het rijden:

Bij het instappen valt gelijk op dat het mooie design ook binnen is doorgevoerd. Het dashboard is er mooi, hoewel sommige plastics, zoals bij de handrem, wel goedkoop ogen.

de motor van de Bravo is Prima! heerlijk soepele motor en altijd voldoende vermogen om mee te komen. Dat een turbo zo enorm veel verschil kan maken! Ook zit er een lekker geluidje in. Je wordt er nooit aan herinnerd dat het slechts een 1.4 is.

Het sturen gaat erg licht en kan zelfs d.m.v. de city stand op 0,0 weerstand gezet te worden. Persoonlijk vind ik een zwaardere besturing zoals in de Opel Corsa prettiger, mijn vrouw echter zweert bij deze lichtere besturing. De feedback in het stuur is minimaal, maar het went snel. Echt voelen wat er gebeurd doe ik echter nog niet. Wat me wel opviel is dat de Bravo zich snel laat meeslepen in spoorvorming. Met twee wielen in de berm rijden is dus ook opletten geblazen.

Het remmen gaat zoals verwacht mag worden, hoewel de remmen van de Opel feller grijpen terwijl de Fiat toch flink wat kracht op de pedaal nodig heeft voor een noodrem.Dit is niet onprettig overigens, hierdoor is de remkracht goed te doseren.

Het schakelen gaat lekker licht en soepel. Soms hoor je de overbrenging in de versnelling vallen als er van 1 naar 2 wordt geschakeld. Ik merk dat goed koppelen hier noodzakelijk is en de oplossing bied. De 6e versnelling bij deze motor is een uitkomst. Al vanaf 70km/u lekker cruisen in de 6e versnelling. Heerlijk stil. Overigens is er nog in de 6e versnelling nog altijd voldoende vermogen beschikbaar om te accelereren, zolang je maar boven de 1500tpm blijft.

De vering is door de 17" velgen toch nog vrij stevig. Ik twijfel of er niet stiekem toch een sportonderstel onder deze wagen is gemonteerd want zompig is deze auto zeker niet! Overhellen in de bochten valt me dan ook alleszins mee.

Op snelheid heerst er rust aan boord. Zeker rond de 80km/u. Op de snelweg dringt het bandengeruis wel de cabine binnen maar nog altijd gaat het rustiger aan toe dan in de Astra. Bij slecht (Belgisch) wegdek wordt het bandengeruis wel luider dan ik had gehoopt.

Voorlopige conclusie is dat dit een fijne wagen is die helaas wat afstandelijk stuurt. Ik ben benieuwd naar de betrouwbaarheid van deze Fiat. De tijd zal het leren!

Op vakantie!

eindelijk wat kilometers voor deze auto, we zijn naar de Franse zuidkust geweest en hebben weinig uren maar veel kilometers gereden.

Op de heenreis hebben we het rustig aan gedaan. Met 120km/u zijn we in twee rustige dagen van Gouda naar Cannes gereden. De auto is redelijk koersvast op de snelweg, en met deze snelheid valt de bandenruis mee.

Tijdens ons verblijf hebben we wat bergen moeten rijden, wat een genot! Het sturen lijkt ineens een stuk gevoeliger te gaan en die motor is een genot. Hij sleurt de wagen in elke versnelling naar boven, ik kan me niet herinneren ooit terug te hebben geschakeld omdat de motor het niet trok.

Ik heb nog teruggedacht aan mijn reis in een Fiat Stilo 1.4 16v naar Italië, waar elke heuvel teveel leek en iedere inhaalactie op de snelweg betekende dat je moest terugschakelen, soms wel twee versnellingen. Wederom: wat een turbo op zo'n blok wel niet kan doen!

De terugreis hebben we de vaart erin gehad. Met 160km/u als kruissnelheid zijn we naar huis gezoefd. Wel beduidend meer lawaai aan boord, wat aan het einde van de dag begon te storen. De auto gaat niet zweverig aanvoelen op snelheden rond de 160km/u, ook bij 180km/u, wat ik sporadisch reed, niets van dit alles. Met deze snelheden maakt de motor wel flink wat toeren en wordt gelijk duidelijk waarom de topsnelheid maar 212km/u is, je rijdt dan de maximale 6000tpm en treedt het rode gebied binnen.

Op de terugreis hebben we uiteraard wat auto's dichtbij de achterbumper gehad. O.a. een BMW 320d uit 2009, een Audi Q7 3.0TDI en een Renault Clio Sport hadden alle het nakijken zodra ik het gas onderin kon leggen. Zodra ik weer op kruissnelheid was en gas inhield schoven ze uiteraard voorbij, maar ja, who cares? Hard rijden kan iedereen. Toch leuk om dit soort lease/patserbakken met een Fiatje weg te rijden.

Goed, de cruisecontrol bleek wederom een uitkomst. De stoelen voorin zitten erg goed. Voor de bank achterin ben ik net iets te lang waardoor mijn schouderbladen op de bovenste rand steunen. Hierdoor zit ik met een bolle rug. Mijn vrouw echter zat achterin erg lekker (goed voor elkaar, de vrouw achterin!) De maxicosi voorin past ook goed, hoewel je op moet passen voor schuurplekken op het dashboard. Na het verwijderen van de hoofdsteun voor konden vrouw en kind lekker met elkaar communiceren en zo hebben we de rit afgemaakt. De airbag voorin kun je redelijk makkelijk in/uitschakelen in de boordcomputer.

Met 32GB aan muziek aan boord (USB stick geformatteerd als FAT32)ook geen klachten over een tekort aan muziek. Het Blue&me systeem heeft overigens wel wat tekortkomingen waar ik me later in zal verdiepen. Zo is het bij het afspelen van MP3's eigenlijk alleen mogelijk de stuurbediening te gebruiken. Op de middenconsole werkt enkel de volumeknop. Technisch gezien is dit heel logisch, maar in de praktijk een functionele misser van Fiat. Je kunt dan ook geen MP3's van je stick afspelen zonder de hele boel op contact te zetten.

Update @ 51250km
Paar kleine puntjes van kritiek:
-Drempels rijden is vervelend. De voorkant steekt te ver over waardoor je nogal snel het wegdek raakt.
-Auto is door de lichte besturing soms wat zenuwachtig in het rijgedrag. Het trekken in het stuur bij spoorvorming en dat slecht wegdek flink wordt doorgegeven aan je onderrug zijn hier debet aan. Wordt in andere reviews ook wel beschreven als "bonkig".

Update @ 52500
Eerste euvel aan het licht gekomen. Eerder heb ik reeds de achterbanden laten uitbalanceren, echter recentelijk voelde ik weer (dezelfde) onbalans echer steeds heviger worden. Het blijkt dat er een slechte plek in de rechter achterband zit. Beide achterbanden worden dan ook vervangen voor Pirelli P-zero's. Kosten €117,- p/stuk exclusief montage. Slik & snik. Dag euro's!

Update @ 59500
Op vakantie geweest met fietsen op het dak. Verbruik stijgt zoals verwacht behoorlijk maar blijft onder de 1 op 10. Fiat dakdragers gekocht bij de lokale Fiat dealer. Wel veel windruis, mogelijk doordat de bevestiging van de dakdragers in de deuropening zit op nog geen 20cm van het oor van de bestuurder.

Een eigenaardigheid in de radio opgemerkt, het geluid ging niet uit na stoppen van de motor. Alle dashboardverlichting en radio waren uitgeschakeld. Er kwam dus geluid uit de speakers terwijl er geen ledje op de radio of het dash brandde. Motor starten en nogmaals stoppen loste het probleem op, sindsdien doet de radio zijn werk prima.

Update @ 65800km

We karren nog altijd vrolijk door met onze Fiat. We hebben een tweede kindje gekregen hetgeen inhoudt dat de achterbank nu beter gevuld is. Tevens houdt de ruimte voor de oudste niet meer over achter de bestuurdersstoel. Het is een combinatie van weinig beenruimte achterin en een veilige doch onhandige lompe kinderstoel.

Omdat er nu meer mee moest op vakantie hebben we een dakkoffer gemonteerd. Omdat de dakdragers niet verstelbaar zijn (Er is een vaste afstand tussen de voorste en de achterste drager) was het niet gemakkelijk om deze te monteren. Verbruik 1 op 11,5 met dakkoffer, niet slecht!.

Verder geen problemen, gaspedaal werkt ook nog altijd prima.

Update @ 67800

We rijden nog vrolijk rond in deze Bravo. Ik begin iets minder enthousiast te raken over de geluiden vanuit het onderstel bij drempels e.d. Ik hoor nogal vaak wat kraken, erg zonde. Verder hebben we en lekker band gehad en met enige regelmaat moeten tanken. De band is geplugd en de tank weer bijna leeg.

Update @ 70600

Vandaag heeft de auto een kleine beurt en APK gehad, de auto was (eigenlijk te) vuil. Nu is dat niet erg maar er blijkt pek op de lak te zitten. Verder twee nieuwe sloffen(o.a. de geplugde band vervangen) geplaatst en zijn kraakjes uit het onderstel verholpen. Dit kwam door uitdroging. APK zonder problemen doorlopen.

Problemen

52500km - rechterachterband heeft zwakke plek. Beide achterbanden vervangen (voorbanden naar achteren).

Onderhoud/kosten

Onderhoud:
-beurt & APK bij aflevering.
-parkeerdeukjes in portier verwijderd bij aflevering
-Grote beurt 06-2011
-Kleine beurt 05-2012 (70600km)

Kosten anders dan regulier onderhoud & brandstof:
-schade aan spiegel na aanrijding.
-kras op rechterflank door vandalisme.
-achterwielen uit laten balanceren.
-Lekke band door een potnagel!

Verbruik over eerste 1500km: 8.5l/100km.
Verbruik over eerste 3000km: 8.1l/100km.
Verbruik vakantie heenreis met 120km/u 7,5l/100km
Verbruik terugreis met 160km/u 8,1l/100km
Gemiddeld verbruik na 6500km: 8,0l/100km
Gemiddeld verbruik na 9500km: 7.9l/100km
Gemiddeld verbruik in winter: 8,6l/100km
Mijn vrouw heeft de boordcomputer ingesteld op km/l.
Gemiddeld verbruik laatste 2500km: 13.1km/l

Logboek review:

21-06-2010 - Eerste indrukken
25-06-2010 - Indeling review gecreëerd met diverse verslagen
29-07-2010 - Schades + verbruik bijgevoegd
21-09-2010 - Verbruik + ervaringen vakantie
01-03-2011 - Verbruik winter + update slechte achterband.
14-08-2011 - Dakdragers & radiootje.
07-04-2012 - Band geplugd, onderstel kraakt (opgelost)
23-09-2012 - Boom ontmoet auto

Boom ontmoet Bravo

Veel te vroeg is deze auto ons ontnomen nadat een omvallende boom (die twee weken ervoor volgens de gemeente nog minimaal 20 jaar meekon) het meeste plaatwerk van onze auto heeft vernietigd. Een kleine knik in de rechter A-stijl i.c.m. een kleine dertigtal deuken was voldoende om de auto economisch total-loss te verklaren.

Omdat ik nog maar een paar weken hoef te wachten op mijn lease-auto hebben we besloten het wrak niet meer te laten repareren en van het geld een kleinere, vrijwel nieuwe auto voor mijn vrouw aan te schaffen. Dit was het einde van een erg prettige ervaring met deze Fiat Bravo. Een heerlijke auto, die ik zal missen.