Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport (2008)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport (2008)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Peugeot 307 is een heerlijke reisauto (de stoelen vind ik iets minder) en wij waren best tevreden over deze auto. Hij is nog steeds mooi om te zien en ik vind hem er nog steeds beter uit zien dan de 308, maar wij waren toe aan een meer sportievere auto met betere stoelen, 6 versnellingen, een hoger kopppel voor de caravan, lekker ruim, maar bovenal een auto met meer temperament.
Wij zijn naar meerdere auto’s wezen kijken en hebben ook proefritten gemaakt in de 308, Mégane,Golf en Seat Altea. De Fiat was voor ons de beste keuze.
In de Bravo 1.4T 150 pk hebben wij ook gereden. Heerlijke rijwagen maar ik merkte qua power niet zoveel verschil wat in het dagelijkse gebruik een meerwaarde zou opleveren. Sterker nog de 120 pk heeft een gunstiger koppel voor de caravan en ik vond hem ook mooi rustig (qua geluid)in het interieur.
Deze Fiat zit zowel van buiten als van binnen mooi in elkaar en is keurig afgewerkt.
Wij hebben de auto gekocht bij Auto Mondo in Goes en zijn daar tot nu toe dik tevreden mee! Wij hebben de auto gekocht in het room-wit met glazen panoramadak mooie brede banden (225) met lichtmetaal en nog wat extra’s.

Vanaf 16 mei hebben wij de auto in ons bezit en wat mij het meest opvalt is de stilte en souplesse van de motor. Bij 120 km per uur in de zesde versnelling is het in de auto fluisterstil. Geweldige wegligging fijne stoelen... hij rijdt super.
Ben benieuwd hoe het benzineverbruik zich ontwikkelt en hoe de auto mij verder bevalt. Ik wil jullie regelmatig op de hoogte houden.Van de zomer gaan wij met de caravan naar Oostenrijk en Italië en ook hiervan zal ik jullie een verslag doen.

update-26-05-08
km-stand 812

Inmiddels al één keer getankt en een voorlopig verbruik van ruim 1 op 12 genoteerd.
Dit waren vooral provinciale wegen, snelwegen en wat stadsritten:een beetje alles door elkaar. Geen slecht verbruik voor een nieuwe auto. De 6-bak schakelt prima en soepel.
De Bravo heeft een geweldige wegligging en vering is sportief/comfortabel.
Ook het bedieningsgemak en afleesbaarheid van het dashboard bevalt goed. Ik was snel thuis in het vinden van de meeste knoppen en gegevens. Radio is ook gemakkelijk te bedienen en heeft mooi geluid. ’s Avonds is er mooie en duidelijke dashboard/interieur verlichting. Ook de lichtopbrengst uit de koplampen is bovengemiddeld.
Binnen zijn de handgrepen om de deur open te trekken met een apart lampje verlicht.
Ik heb de auto al een keer zelf gewassen en dan valt ook op dat deze auto van voor naar achteren stevig en solide in elkaar gezet is. Wij krijgen ook heel veel positieve reacties van buren en voorbijgangers over het uiterlijk: en dat is toch ook leuk om te horen!
Het glazen zonnedak biedt veel comfort en frisse lucht als je hem op een kiertje openzet. Ook dit bedien je met een eenvoudige handelingen zonder dat je aandacht lang van het rijden af is.

update-30-06-08
km-stand 3425

Met veel plezier heb ik de afgelopen kilometers gereden en ben zelfs verbaasd dat ik al meer dan 3000 km gereden heb. Autorijden wordt steeds duurder maar ik kan gerust zeggen dat deze auto daar heel veel rijgenot tegenover stelt.

Comfort:
Comfortabel sportief onderstel, zonder bijgeluiden. Goede wegligging waarbij je met het sturen goed voelt wat je aan het doen bent. Koersvast, niet zijwindgevoelig. Sportieve stoelen die vooral in de onderrug en zijdelings voldoende steun geven. Op lange ritten kan ik de lendesteun nog gebruiken die ook verstelbaar is. Oja, die grote kofferbak is bovengemiddeld met zijn 400 liter!

Prestaties:
Geweldige trekkracht waarbij ik moet opmerken dat ik in het dagelijks verkeer daar nog niet veel gebruik van maak. Ik heb ondertussen wel al 100 kilometer met de caravan gereden (caravan geladen 1150 kg) en dat ging prima.Vooral vanuit stilstand merk je het verschil aan trekkracht met mijn vorige auto (1.6 16v zonder turbo) en in alle versnellingen kan ik goed doortrekken.Op vlakke wegen rij ook nog in zijn 6.Nog steeds een goede wegligging ook met een caravan.

Betrouwbaarheid:

Alles voelt solide en degelijk aan,zowel in als exterieur.
Nog geen klachten of problemen. Alleen blijft soms de richtingaanwijzer langer hangen dan ik wenselijk vind als ik uit een bocht kom.

Gebruikskosten:
Gemiddeld verbruik is tot nu toe 1 op 12,4.Dit is een mooi cijfer aangezien hier veel stadsritten bij zitten.


update-25-08-08
km-stand 9250

Wij zijn net terug van onze zomervakantie dus het wordt de hoogste tijd voor een update. Ruim 3 weken lang zijn wij op pad geweest met onze Bravo met daarachter een caravan die geladen ongeveer 1150 kg weegt. De reis ging door Duitsland naar Karinthië in Oostenrijk en daarna reden wij door naar Italië naar de kust bij Rimini. Wij hebben op passen gereden met een stijgingspercentage tot 13%.

Comfort:
Op lange ritten blijken de stoelen in de Bravo net zo lekker te zitten als ze er ook uit zien. Ik heb op lange ritten, in veel auto\'s, gauw last van mijn onderrug. Maar in de Fiat heb ik daar nauwelijks last van.Ik maak dan nog geeneens gebruik van de lendesteun die extra op de bestuurdersplaats zit. Het dashboard is prachtig vormgegeven en is eigenlijk heel overzichtelijk en duidelijk in gebruik. Het is in het begin gewoon even wennen nadat wij jarenlang in Seat,Renault en Peugeot hebben gereden.
De Bravo doet zijn werk super stil onder alle omstandigheden. Geen motorlawaai,geen piepjes of kraakjes...zelfs niet op soms slechte Italiaanse binnenwegen.
Glazen dak biedt extra ventilatie tijdens de lange ritten en dat is prettig.

Prestaties:
Prestaties zijn indrukwekkend óók met de caravan. Kruissnelheden van rond de 100 km per uur zijn makkelijk te halen in de 6e versnelling. Bij flink klimmen in de heuvels schakel ik (soepel)terug naar 5 of 4 en blijf ik nog 80 km per uur halen. Het turbo-fluitje komt regelmatig bijspringen. Maar als het echt steil gaat worden, op bergpassen bijvoorbeeld, nou dan is de Bravo pas echt in zijn element. De Fiat doet het fluitend..... letterlijk en figuurlijk.
Wegligging is fantastisch en de kracht van de motor wordt feilloos en comfortabel naar de voorwielen overgebracht zonder neiging tot wielspin.

Betrouwbaarheid:
Voorlopig heb ik niets te klagen. Alles functioneert zonder storingen,piepjes of andere bijgeluiden. Materialen in interieur blijven ook mooi en zijn goed behandelbaar(schoonmaken). Echt een klasse auto!

Gebruikskosten:
Benzine-verbruik was met caravan gemiddeld 1 op 8,7.
Er is geen olie-verbruik.

Update 27-11-08
km-stand 17000 km

Comfort:
Het wordt (gelukkig) ééntonig maar dit is een hele sportieve comfortabele ruime auto. Het sturen en schakelen is een feest in deze auto en ik snap nog steeds niet dat er in sommige testen van de nieuwe Bravo dit als een minpunt wordt aangegeven. Deze auto biedt zoveel waar voor zijn geld in deze klasse.Ik kan iedereen adviseren op zijn minst een proefrit te gaan maken mocht je op zoek zijn naar een auto uit de \"golf-klasse\".

Prestaties:

Veel power ook bij lage toeren en stille motor dankzij de 6 versnellingen.

Betrouwbaarheid:

Géén waarschuwende storingslampjes,geen kraakjes of rammeltjes. Alles werkt en voelt solide en duurzaam.

Gebruikskosten:

Motor is al lekker ingereden en wij verbruiken nu gemiddeld 1 op 14!(zonder caravan)
geen olie verbruik ( ik peil zelf om de zoveel maanden)

update 16-02-2009

  • 22.000 km

Comfort:
Heerlijke stoelen ook op lange afstanden.
Stille motor,soepel schakelen,heerlijke (mee)rijdersauto.Grote kofferbak!

Prestaties:
Stil,snel,souplesse,zuinig.

Betrouwbaarheid:
Geen klachten of storingen aan motor,in- en exterieur.

Gebruikskosten:
Inmiddels ook al een wintersport vakantie gereden met deze Fiat met ski-koffer op het dak en auto vol geladen.Verbruik: 1 op 12:5.
De winterbanden zijn wel iets smaller en minder laag als de zomer banden/velgen. Dus dat beïnvloedt wel het verbuik gunstiger.
Bij dagelijks gebruik hier verbruikt de Bravo 1 op 13,7.
Actieradius is gemiddeld 650 a 700 km.

Problemen:
probleemloos!
OjA, het aanschaffen van een witte lakstift schijnt heel moeilijk te zijn.Ik wacht er al een half jaar op!

update 10-06-2009

  • 30.500 km

De Bravo heeft al 30.000 km versleten en wij zijn 1 jaar verder.
Eerste beurt is ook inmiddels achter de rug (kosten:300 euro).
Ik ben nog steeds heel enthousiast en super tevreden over mijn Fiat Bravo. Ik heb 30.000 probleemloze kilometers achter de rug. Geen rammeltjes,storingen of controlelampjes die onnodig gingen branden of piepen. Een fijne,sportieve, ruime en zuinige reisauto.
Hij voldoet aan al mijn wensen en aangezien ik hem privé bezit, ook nog goed betaalbaar. Al blijft 25.000 euro ( inclusief wat extra optie's)nog een smak geld.
Lakstift is intussen leverbaar dus ik heb al wat steenslag-schade bijgewerkt. Er deed zich wel een mankement voor aan het zonne-hemeltje dat voor het glazen dak hangt. Dit wordt vandaag verholpen door de dealer. Zowel de dealer in Goes (waar de auto gekocht is) als de dealer in Oud-Beijerland zijn vriendelijk en behulpzaam.

Comfort:
Fijne sportstoelen met goede zijdelingse steun en ook voor onderrug. Stille motor. Vering is sportief comfortabel. Tijdens het rijden met caravan zakt de auto achter niet veel in de veren wat de wegligging ten goede komt.

Prestaties:
Stil,snel,souplesse,zuinig.

Betrouwbaarheid:
Geen klachten of storingen aan motor,in- en exterieur.

Gebruikskosten:
Jaarlijkse beurt kostte 300 euro. Inmiddels rijd ik weer met brede zomerbanden maar nu na 30.000 km is het verbruik nog gunstiger geworden. De Bravo verbruikt nu gemiddeld 1 op 13.

Problemen:
Verder geen problemen!

the story continues

  • 65.000 km

Afgelopen juni heeft de Bravo zijn 60.000 km beurt gehad.
Er zijn geen klachten of problemen geweest het afgelopen jaar.Af en toe een lampje vervangen, meer niet.
Ik ben op de wintersport geweest in februari met de Bravo. Het blijft een fantastische reisauto. Deze zomer zijn wij met de caravan naar Noorwegen en Zweden gereist.
De caravan is groter dan het exemplaar dat op de foto staat.
Op de foto staat een Home-car 3.90 maar inmiddels kamperen wij al 2 jaar met een Home-car 4.50 die geladen wordt tot ongeveer 1200 kg.Een goede combinatie waarbij zoveel mogelijk de 6e versnelling wordt gebruikt.
De materialen binnen in de Bravo blijven er goed uit zien(bekleding en dashboard).
Verbruik is gemiddeld 1 op 13,5(zonder caravan).
Ik moet goed nadenken of er nog minpunten zijn want ik ben nog steeds uitermate tevreden over deze auto. Nou vooruit; de vering mag iets comfortabeler, die is een beetje stug. Verder weinig te klagen en ik ben best wel een zeikerd qua auto's......

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.