Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Corporate (2008)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Corporate (2008)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 T-Jet 16v 120 Corporate
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst52.743 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 963 km

Sinds vorige week zijn wij in het bezit van de nieuwe Fiat Bravo 1.4 T-jet 120 Corporate. Vooroordelen hebben bij ons plaats gemaakt voor ervaring, zodoende rijden we nu al 5 jaar vrolijk Fiat. Alleen de Panda bleek niet helemaal opgewassen tegen onze autobahn kilometers... We zochten iets duidelijk iets groters. De Grande Punto overtuigde helaas niet helemaal, maar toen de Bravo in 2007 werd geïntroduceerd waren we verkocht.

Turismo!
De 1.4 16v leek ons wel wat, maar de Bravo is gewoon een zware jongen. Om zeker te zijn hebben we een 90 pk Bravo gehuurd en een weekendje via Duitsland getest. Er was duidelijk meer nodig om de auto levendig te houden. Toen kwam echter de proefrit met de 120 pk T-JET... Wat een motor! Het voelt gewoon alsof hij altijd kracht over heeft (en die heeft ie dan ook!). Inhalen en optrekken is een eitje en de 6-versnellingingsbak.., hoe lekker die ook schakelt, boven de 70kmh heb je die niet meer nodig...
Om het plaatje af te maken hebben we een Corporate (bleek uiteindelijk een Dynamic met opties) versie gekozen: Blue&Me Nav, bi-zone airco, panoramisch dak. Van buiten: Jazz Blue mica lak (ziet erg mooi en strak uit), spoiler/skirts en 16 inch lm velgen. Voor meer foto's:
http://www.flickr.com/photos/ace_dave/sets/72157604027291546/

Motor en rijgedrag

  • 963 km

"Een krachtige motor met een laag verbruik", zegt Fiat. Dat kan wel zijn, maar vermogen vraagt nou eenmaal benzine en deze T-jet is geen uitzondering. Op constante snelheid en bij lage toeren wordt de turbo weinig aangesproken en valt het verbruik wel lekker mee. Op dit moment rijdt ie ongeveer 1:13,5 op met name snelwegen.
Krachtig is de motor dan weer wel helemaal. Met 206Nm bij 1750 toeren (bij langzaam op het gas gaan zelfs wel 1600 toeren) kun je makkelijk in lage toeren rijden. De motor loopt lekker soepel en het koppel is tot zeker 4500 toeren constant (verder ben ik nog niet geweest).
Over het rijgedrag kan ik alleen maar zeggen dat het wel okee is. Het sturen is licht, maar heeft veel gevoel (meer dan in eerder Fiat's in ieder geval) en het is redelijk direct alleen wat vaag rond de middenstand. Het onderstel is erg communicatief, geeft duidelijk de limieten van de auto aan in de bocht (zonder ESP) en zorgt voor een goed gevoel met de weg zonder dat het oncomfortabel wordt.

Comfort

  • 963 km

Dit is onze eerste nieuwe auto, dus nerveus waren we wel. Maar het bevalt weer goed, het voelt weer italiaans (voor onze begrippen ;-) ). Op de dag van levering nog wel wat getourd en afgelopen weekend zijn we met de jonge Bravo even retour Groningen gegaan. Heerlijke stoelen (zeker niet te kort, maar wel weinig zijdelingse steun) en een goede armsteun (zit niet in de weg, maar biedt toch goede steun en gekoeld drinken ;-) ). Daarnaast is de Bravo opvallend stil op de snelweg zodat praten of normaal naar muziek luisteren zeer goed mogelijk is.
Vanaf de achterbank ook geen klachten, maar onze medepassagier was dan ook niet erg lang. Recent hebben we met 4 lange mensen (ik ben 1,85m) een reis naar Zwitserland gemaakt, dus ik zou zeggen: plek zat! Wat achterin positief opviel was de ventilatie (tussen en onder voorstoelen). De kofferbak is gewoon... enorm! We hebben dan ook maar een bagagenetje besteld, anders vliegen die paar tassen elke andere bocht door de kofferbak. En die tildrempel waar mensen het wel eens over hebben, die is denk ik persoonlijk want ik heb er nog geen last van gehad.
Verder ziet het interieur er zeker keurig uit; boven gemiddeld voor een Fiat. In tegenstelling tot veel nieuwe auto's is de Bravo geen glazen kast. Je voelt je goed geborgen in de Bravo, iets dat vooral op de lange ritten het comfort verhoogt. Wel is het zicht naar achteren wat matig, maar dat wordt weer gecompenseerd door geweldige spiegels. Het panoramisch dak geeft je dan weer de mogelijkheid om een klein beetje cabrio te rijden.

Gadgets

  • 963 km

Het reiscomfort wordt nog eens extra verhoogt met allerlei toeters en bellen die autofabrikanten tegenwoordig in auto's stoppen om ze maar te slijten... Niet nodig, maar wel aangenaam. Als eerste is er Blue&Me Nav wat gewoon een zeer goede en eenvoudige oplossing is als bluetooth handsfree set. Daarnaast kun je via een usb-stick mp3 muziek luisteren. De navigatie van het systeem is echter niet helemaal mijn ding; die geeft met behulp van symbolen (en geluid) in je dashboard aan waar je naartoe moet. Persoonlijk zie ik gewoon liever een kaart voor me met een GPS speldje waar ik ben.
Climate Control daarnaast is lekker makkelijk maar ook weer eens beetje een must. De handmatige airco ligt iets te diep verstopt achter de pook. Met de Climate Control hoef je daar dus niet al te vaak aan te zitten. Daarnaast krijg je een aparte temperatuur instelling voor bestuurder en passagiers wat wel prettig is. Vergeet overigens niet in de winter het flesje water uit de armleuning te halen: de passagier instelling koelt (en verwarmd...) tevens het opbergvak in de armsteun.
Ten slotte het panoramisch dak; die is echt geniaal en zeker een aanrader. Door de oplopende taille van de auto zijn de vensters achter best klein en is het wat donkerder. Het grote panoramisch dak zorgt lekker voor wat licht in de auto. Het voorste deel is elektrisch te openen wat toch een lekker cabrio gevoel geeft. Geen zin in wat licht in de auto? Den zijn beide delen afzonderlijk af te schermen.

UPDATE: Terug uit Zwitserland

  • 5.377 km

De vakantie is achter de rug en de auto heeft een aardige 5377 km op de teller. Al met al geen onprettige ervaring. Ten eerste begint de motor lekker los te komen. In het begin roken we af en toe wat roet in de auto, maar de dealer heeft uitgelegd dat dit te maken heeft met de katalysator en verder normaal is in het begin. En verdomt: hij had gelijk. Sinds de vakantie nooit meer gemerkt.
Bergen rijden met een T-JET?? Daar is deze motor voor gemaakt. Auto in de 5e versnelling, 70kmh op de teller houden en genieten van het gefluit onder de motorkap. Weliswaar moet boven aangekomen de turbo wel even een minuutje afkoelen voor je de motor uitzet...
Op de autobahn hebben we de jonge Bravo even de sporen gegeven, resultaat: 200kmh en zuipen als een gek... Maar gekker is dat de auto voor de duivelsrit meer benzine verbruikte dan nadien. Ik kan dus zeggen dat hogere snelheden zeker ergens goed voor zijn :-) Al met al verbruikten de laatste tanks van de vakantie zo'n 7,5 L/100km (1:13,4) bij veel autobahn (130+ kmh).

UPDATE: Eco:drive

  • 21.694 km

Eco:drive is uitgekomen voor de Fiat Bravo. Via je pc kun je dit op een usb stick zetten en dan in je auto installeren (het worden steeds meer rijdende computers, die auto's van nu...). Na een aantal ritten geeft eco:drive aan hoe jij rijdt en hoe je je rijstijl kunt verbeteren om zuiniger te rijden (indien gewenst). Een heel uitgebreidt programma is dit niet en het geeft ook (nog) geen tips tijdens het rijden, maar het helpt wel om je auto te begrijpen en om te leren hoe je met je auto om moet gaan. Zo schakel ik tegenwoordig wat eerder (ja zeker, bij nog lagere toeren) en ik moet zeggen het werkt aardig. Al moet je erg je best doen om een score van 100 te krijgen (ik zit rond de 70), het verbruik daalt wel. Soms luister ik ff liever naar eco:drive, toch zit mijn verbruik steeds vaker op en consistenter op 1:14. Dat komt erg dicht in de buurt van de fabrieksopgave. :-)

UPDATE: Zuinige tijden

  • 38.280 km

We blijven maar rijden. De benzineprijzen die liegen er niet om en we proberen de auto wel te laten staan, maar het is gewoon zo lekker dat we het vaak niet kunnen laten om de auto ergens heen te pakken. Overigens gaat dat tegenwoordig dan wel weer een stukje zuiniger: Het verbruik is gedaald naar 1:14,5 en de laatste twee tanks overtreffen zelfs het opgegeven gemiddeld verbruik (1:14,6 en 1:15,5 terwijl FIAT zegt 1:14,9). Niet dat we nou zo eco rijden... Volgens eco:drive is er veel te verbeteren en ik geef toe dat ik graag doorrij, maar de benzinepomp liegt niet... Die is ons gewoon erg gunstig gestemd. Het mooiste vind ik eigenlijk wel het rijden in de bergen met deze auto. In de zomer rijden we vaak via de Gotthardpas; daar laat de Bravo zich graag in de 5e en 6e versnelling(!) omhoog jagen. Mocht er (bergop en volbeladen) ingehaald moeten worden dan reikt de 2e versnelling tot 80kmh en de 3e tot 120kmh...

Problemen

  • 52.743 km

Ik kan niet zeggen dat ik veel problemen heb met deze Bravo. De kwaliteit van Fiat is aardig op orde. Het enige echte probleem was een inbraak en laten we eerlijk zijn, daar kan Fiat weinig aan doen... Baksteen bestendige ruiten misschien?

- Roetlucht in interieur de eerste ritten: was niks raars volgens de dealer en kon wel eens voorkomen bij een nieuwe katalysator. Het verdween vanzelf al na enkele ritten.
- Interieurlampje achterin defect vanaf levering: stekkertje los.
- Als het echt koud is (-15C) dan wil de koppelingspedaal wat stroperig aanvoelen in bij starten. Niet echt een probleem, maar wel even wennen.
- Schokdempers werden na 20.000km ongeveer erg luid: de dealer heeft iets aan de rubbers veranderd en daarna ging het een tijd goed. Nu (35.000km) komt het weer terug. Dit wordt nog gewoon onder de garantie verholpen dus mij hoor je niet klagen. Er schijnt iets verbeterd te zijn aan het model van 2010 dus we moeten nog eventjes geduld hebben.
- Inbraak leidde na een jaar tot waterlekkage aan de linkerachterportier. Maar dat is uiteindelijk goed hersteld en eigenlijk ook geen echt probleem van de auto.

UPDATE: Verbruikmeter

  • 52.743 km

De kilometers beginnen ondertussen volwassen vormen aan te nemen. Net als het verbruik. Eigenlijk ben ik het huidige verbruik wel gewend bij de Bravo's. Mijn oude Bravo (80SX) reed 1:16,5 gemiddeld en deze begint nu langzaam ook de fabrieksopgave in te halen. Als ik denk dat een tank slecht uitkomt (minder dan 1:15) dan blijkt aan de pomp eigenlijk wel mee te vallen. Om een en ander eens op papier te zetten heb ik alle tankbonnetjes er eens bijgepakt en in de nieuwe 'brandstofregistratie' van autoweek gestopt. Dat ziet er verrassend uit soms. Sportief rijden leidt bijvoorbeeld niet altijd tot een superslecht verbruik, maar zuinig rijden leidt ook niet altijd voor een goed verbruik. Laat ik stellen dat het verbruik eerder afhankelijk is van de verkeerssituatie (files en stadsverkeer blijven heviger aan het verbruik trekken dan wat dan ook) dan van de beheersing van de rechter voet.
Verder hebben we nog wel een klein issue gehad met de Bravo: Vorig jaar is via de linkerachterdeur ingebroken en de garage zei al dat alle glas verwijderen praktisch onmogelijk is, maar dat ik er in feite niks van zou merken. Nu dan: 3 maanden geleden begon de achterdeur opeens onderaan te lekken. Bleek dat glas de kitlaag van de waterwering had beschadigd. Dat bleek niet gemakkelijk te repararen, maar met een beetje moeite is dat nu in ieder geval weer waterdicht! Zo'n inbraak heeft helaas veel gevolgen. En dan te bedenken dat ik nooit iets waardevols in de auto laat liggen en de dief in dit geval een goedkope zonnebril (1 euro) heeft buitgemaakt. Jammer, maar weinig tegen te doen...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.