Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf48.630 km
KM-stand laatst56.910 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw lief

  • 48.700 km

Bij gebrek aan een menselijke lief, beschouw ik mijn auto's als iets heel waardevol in mijn leven. Omdat mijn vorige auto voor heel wat onderhoud stond (banden en distributie) wilde ik toch eens kijken of ik geen nieuwe liefde kon vinden. Mijn voorkeur ligt bij Italiaanse wagens vanwege hun temperament en dus ging ik op zoek naar iets uit dat mooie land.

Meestal zoek ik op Alfa Romeo, maar al sinds de introductie van de Fiat Bravo ben ik verliefd op dat specifieke model en dus gaf ik die zoekterm nog een keertje in. Als bij wonder vond ik een in perfecte staat verkerende Fiat Bravo van 2 jaar oud met 48.600km op de teller op zo'n 10 kilometer van mijn deur. Uiteraard even gemaild, gebeld en gaan rijden. Wat een schitterende motor, die 1.4 Multiair Turbo! Bakken koppel en heel alert... En ook de rest was nét zoals ik het wilde hebben: sportbekleding rood-zwart, full option buiten Xenon en navigatie... 17 inch sportvelgen... Ik was meteen verkocht.

Om toch zeker te zijn de auto even laten nakijken door een bevriende garagist en ook hij kon enkel concluderen dat de auto in perfecte staat is. Met die zekerheid en nog de technische controle van de overheid in België heb ik besloten de auto te kopen.

Sinds 2 weken heb ik hem in bezit en zoals je kan zien heb ik er nog maar een dikke 100km mee gereden. Veel kan ik dus nog niet zeggen, buiten dat alles heel solide aanvoelt, de motor geweldig presteert en de wegligging wel héél erg goed is, zelfs vergeleken met m'n Alfa Romeo 147.

Er volgen in de toekomst uiteraard nog updates, en dan zal ik ook de waardering bijstellen, maar momenteel geef ik sterren op wat er reeds merkbaar is aan de auto en hoe hij het in het verleden gedaan heeft... En er is nog niets aan stuk gegaan (dat kan je in België achterhalen dankzij de Carpass).

Binnenkort dus meer nieuws...

De eerste 1000km

  • 49.700 km

De eerste duizend kilometers met deze auto zitten er nu op en ik ben vol lof. Aanvankelijk had ik wat angst voor rammeltjes of kraakjes. Fiat heeft daar nogal een reputatie voor, maar dit valt ontzettend mee in die zin dat ze afwezig zijn. Er kraakt niets, rammelt niets, en alles werkt naar behoren. Ook de elektronica in deze auto doet het prima, nog een euvel dat bij Fiat al eens voorkomt, maar geen problemen daar.

De rijervaring blijft hetzelfde. De motor is ruim voldoende voor deze wagen en je hebt de sportstand eigenlijk nooit nodig. Dankzij de 225-banden heb je een goed stuurgevoel en een prima wegligging.

Is er dan geen nadeel aan de auto? Toch wel. De versnellingsbak schakelt vrij hakerig, zeker wanneer hij koud is. Normaal is dat niet want de Bravo op het autosalon van Brussel schakelde toch heel wat soepeler. Volgende week gaat de Fiat dan ook op bezoek bij de dealer om hier een keertje naar te kijken; hopelijk is het gewoon even olie verversen en klaar. Ik zal dan ook bepalen of de score op comfort bijgesteld wordt, want die bak is de reden dat de Bravo daar een ster verliest. Verder is het naar mijn gevoel de beste wagen die ik tot nu toe heb gereden, hoewel ik m'n Alfa ooit nooit zal vergeten... Wat was die ook leuk op zovele vlakken. Toch biedt de Fiat meer comfort en betere prestaties en ook een betere wegligging naar mijn gevoel.

Onderhoud

  • 50.700 km

Zoals voorheen aangehaald is de Fiat naar de garage geweest voor een onderhoud. Bougies, olie, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof en versnellingsbakolie zijn vervangen. De luchtfilter is gereinigd.

Ik hoopte dat het haken van de versnellingsbak opgelost zou zijn, maar helemaal is het probleem niet weg. Zeker bij koud en vochtig weer gaat schakelen erg stroef. Eens de auto wat op temperatuur is, gaat het als vanzelf. Volgens de garage schakelt de auto trouwens normaal, maar zij testen het uiteraard enkel met een warmgereden auto. Gelukkig wordt het probleem niet erger, integendeel. Ik denk dan ook dat ik hier wel mee verder kan, maar de tevredenheid over comfort blijft toch op 4 sterren staan.

Verder geen nieuws, de auto rijdt prima en doet dat met vrij weinig brandstof. Ik kom uit op ongeveer 8liter/100 kilometer (1:12,5) en dat is in mijn ogen een aardige waarde in een mengeling van stadsverkeer en landelijke wegen (geen snelweg).

Globaal genomen ben ik dus erg tevreden met deze wagen, buiten de soms wat koppige versnellingsbak.

Een jaar in bezit

  • 54.800 km

Een héél korte update omdat ik de auto nu net een jaar in bezit heb, maar niet veel te melden heb.

De Bravo rijdt nog steeds perfect, enkel de versnellingsbak blijft wat stroef bij koud weer zoals vanouds. Ik verander mijn waardering dus ook niet, gezien alles hetzelfde is gebleven.

Wel heb ik nieuwe voorbanden aangeschaft: Uniroyal Rainsport 3 225/45 R17 91Y. Schitterende banden overigens: veel tractie op droog en nat en door de zachte wang een goed rijcomfort. Met het ronde bedrag van €250 voor banden met plaatsing vielen de kosten ook erg mee.

Op naar de 2 jaar!

Sterk onderstel

  • 55.550 km

5 december, 6:55

Ik rijd zoals gewoonlijk naar het werk. Het is guur weer en donker. De baan is slecht verlicht en er zijn werken aan de gang aan de tramsporen.

Tegen 50km/u rijd ik door de straat. Plots nét voor mij ineens een lichter stuk wegdek. Remmen is onmogelijk, dit kon je niet zien aankomen. De toplaag van het asfalt is over 5 meter verdwenen. In volle vaart rijd ik door de put. Alles davert, stuur slaat alle kanten uit, CD's vliegen zowaar bijna uit het vakje in de deur. Wanneer ik m'n ogen terug open bol ik verder uit, terug op het wegdek. Rijdt de auto nog? Hoor ik niets speciaals? Als bij wonder doet alles het nog.

Vandaag, 22 december toch naar de garage. Wiellagers, banden, onderstel zijn nog in perfecte staat. Niets kapot. Pak van mijn hart, dat wel.

Meteen klein onderhoud laten doen en terug naar huis. Nu hopelijk zónder opgebroken weg door naar de 2 jaar.

Eerste APK

  • 56.910 km

Heel eenvoudig, de eerste technische keuring vandaag laten doen: "Het voertuig voldoet aan de technische voorschriften".

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.