Fiat Bravo 1.4 16v Edizione Prima (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Bravo 1.4 16v Edizione Prima |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Fiat Bravo
- 68.000 km
Na een 2 jaar in een Punto van mijn ouders rond gereden te hebben had ik geld gespaard voor een Twingo. Dit omdat dit deze auto de beste deal was op dat moment. Maar het bleef knagen dat het niet de auto was die ik wilde. Dus na lang nadenken besloten dat het toch iets anders moest gaan worden.
Zelf ben ik altijd liefhebber geweest van Italiaanse auto's. En na mijn budget en verwachtingen op een rijtje gezet te hebben bleven er 5 modellen over, deze zijn:
Fiat Grande Punto (voor de facelift)
Fiar Bravo
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo GT
Lancia Delta
Overwegingen:
Punto
Aangezien mijn ouders altijd een Punto hebben gehad en ik daar veel gereden in heb wist ik bij de Punto al waar ik aan toe zou zijn. Maar vanwege de vele snelwegkilometers die ik maak wilde ik wel de 1.4 16V. Dit voor de 6e versnelling omdat de 1.4 8V bij 100 echte kilometers per uur 3500 toeren maakt. Dit heeft als nadeel herrie.
Bravo
Persoonlijk de mooiste auto uit het rijtje op de GT na. Het grootste nadeel was dat voor het geld dat ik wilde uitgeven ik genoegen moest nemen met of een hoge km stand, of de 1.4 16V.
Aangezien ik niet wist hoe een relatief lichte motor in een vrij grote auto zich zou "handhaven". Verder is het een vrij praktische auto. Ongelofelijk dat deze zo slecht verkoopt, maar het rijdt wel exclusief.
147
Wat mij betreft kan deze wagen zich vrijwel met alles vergelijken met de Bravo, en de 1.6 met 120 pk valt ook met een lage km stand en jonge leeftijd in budget. Helaas vind ik het wel een inmiddels wat verouderde auto en is deze wat dorstig.
GT
De mooist bereikbare auto op dit moment, helaas kon ik voor het geld dat ik wilde uitgeven alleen wagens van een jaar of 7 kopen met een hoop kilometers, daarnaast is hij voor een coupé praktisch maar alsnog de minst praktische uit dit rijtje en is het verbruik wederom vrij hoog.
Maat wie weet ooit?
Delta
Vanwege een dramatische afschijving vergeleken met de andere wagens (en dat zijn al zeker geen restwaarde wonders)kreeg ik bij deze wagen het meeste voor je geld. Maar ondanks dat vond ik de deze de minst mooie uit het rijtje.
Na lang beraad ging het tussen een Punto en een Bravo.
Na lang en zorgvuldig zoeken een Punto die aan alle eisen voldeed, de juiste motor, aankleding, km stand, kleur enz enz. Dus op bezoek bij deze garage. Na een tijdje te hebben gepraat was het vrij duidelijk dat we er niet uit zouden gaan komen.
Dus verder gaan zoeken en voor exact hetzelfde bedrag een Bravo te koop, alleen met meer opties. Helaas wel met een lichte motor.
Contact opgenomen met de handelaar en na een tijdje praten was het duidelijk dat we er wel uit zouden komen. Nu alleen nog een proefrit.
1.4 16V, gaat dat wel werken in een auto van zo'n 1200 kg? Nu heb ik diverse reviews gelezen en deze gaan van positief tot zeer negatief.
Na de proefrit bleek alles in orde en in een oogopslag verliefd. Dit moest hem worden.
+ punten
- Ruimte, ik ben 1 meter 90 en in deze wagen zit ik super. Bovendien is de kofferbak ruim en kan je redelijk achterin zitten.
- Geluidsinstallatie, vaak is de standaard geluidsinstallatie matig tot slecht, maar de klanken uit de Bravo zijn super!
- Rij-eigenschappen, de auto is erg comfortabel en tegelijk heeft hij een super wegligging.
- Verbruik, zonder veel moeite rij ik de fabrieksopgave en als ik zou willen kan het een stuk zuiniger (voor komende tankbeurt een poging wagen).
- Punten
- Het vermogen van de motor houdt niet over, in je eentje is het prima, maar denk met 4 mensen in de auto niet vlot in zijn 6 of 5 op te kunnen trekken.
- Overzichtelijkheid, inparkeren is lastig vanwege de grote dode hoeken die de auto heeft en regelmatig verdwijnen er fietsen die ineens weer in beeld schieten.
- Opening van de laadklep, mijn ouders rijden momenteel een Panda en een Punto Evo. Nadat ze een kast gekocht hadden namen ze de Panda omdat deze de grootste opening had. Dit lukte niet dus of mijn Bravo geleend kon worden. Blijkt deze qua opening de kleinste te zijn.
- Stuurgevoel, De wegligging van de auto is erg goed, alleen dit komt er niet goed uit door het stuurgevoel.
Op dit moment slechts 2000 km mee, even wachten tot ik er zo'n 5000 op gezet heb en dan verder over mijn bevindingen.
*Waarderingen
Comfort en prestaties spiegel ik af tegen mijn verwachting en ervaring met andere wagens.
Gebruikskosten en betrouwbaarheid, even wachten voor de eerste beurt (85000 km)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.