Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 16v Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review Fiat Bravo

  • 114.000 km

Fiat Bravo

Na jaren gebruikersreviews te hebben gelezen op autoweek.nl wil ik nu ook graag mijn ervaringen delen met jullie. En wel omdat ik nu een auto heb gekocht die me zo goed bevalt dat ik me erover verbaas dat je hem niet vaker ziet rijden. We hebben de auto nu bijna precies een jaar en ruim 20.000 km in bezit en dat is volgens mij lang genoeg om een goed beeld van deze auto te hebben.

Het gaat om een Fiat Bravo 1.4 16V uit 2007. Altijd al een mooi model gevonden, vooral in Italië veel gezien tijdens vakanties, in NL zie je ze zelden. Onze vorige auto was een Citroen C1 uit 2009, mooi dingetje, zeer zuinig, probleemloos en goedkoop in onderhoud etc, maar het is en blijft een A-segmenter en dat is toch niet fijn als je iets meer rijdt dan af en toe naar de supermarkt, laat staan een vakantie naar Italie met de hond.

Op een loze middag spontaan naar de Fiat dealer in Groningen (Bockhoudt) geweest om te kijken of er misschien iets leuks stond en jawel, deze mooie bruine Fiat Bravo uit 2007 met 92.000 km op de teller stond te blinken in de showroom. Eerste eigenaar, NAP, boekjes. Toch maar doen? Direct een afspraak gemaakt om die avond nog samen met m’n vriendin een proefrit te maken. Inruil was dusdanig goed (slechts 500 EUR afgeschreven in anderhalf jaar en 30.000 + km) dat we direct de koop hebben afgerond en een week later konden we de auto ophalen, incl. grote beurt, verse APK en een half jaar garantie.

Het is natuurlijk wel een stap of wat omhoog qua comfort als je een C1 gewend bent, maar ik rijd ook vaak in andere auto’s zoals bijv. een V40, 430d, Zafira, A3, en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de Bravo op het gebied van geluid en comfort. Erg stil, mooi interieur en exterieur, fijn schakelende bak en MOOI! Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Direct na aanschaf een setje originele velgen eronder gezet met nieuwe Vredestein Sportrac 5 banden, ziet er mooi uit en banden bevallen prima. Ook een mooi setje kentekenplaten met ‘luxe’ oplegletters erop gezet met kentekenplaathouders zónder ontsierende dealer-teksten erop. Trekhaak zat er al op, is afneembaar, maar de sleutels zaten er niet bij, beetje jammer. Verder een klei- + poetsbeurt en nieuwe ruitenwissers. Geen enkele schade, kras of deukje, interieur picobello in orde en showroom klaar gaan we beginnen met genieten van deze Italiaanse schone.


Pluspunten: (grote en hele kleine :))

- Stijlvolle koets
- Mooi interieur, ook fijn (dimbaar) oranje verlicht, niet dat felle blauw wat je wel eens ziet
- Zit goed in de lak, volgens mij erg hard, geen steenslag
- Cruise control werkt perfect
- Ruime kofferbak, wel iets hoge tildrempel
- Comfortknipperlichten, 1 keer tikken is 3 x aangeven, erg fijn. Volgens mij tegenwoordig standaard op veel auto’s, voor mij een first.
- Coming home verlichting, instelbaar in stapjes van 30 sec
- Ruiten op afstand te openen en sluiten, erg fijn in de zomer om iets voor vertrek alvast vanuit de woonkamer de warmte eruit te laten.
- Goede standaard audio, geen behoefte aan een upgrade, meestal is dit het eerste wat ik aanpak.
- Redelijk zuinig, gemiddeld 1 op 15, 50/50 snelweg-stad
- Grote 58 liter tank
- Noem het gevoelloos sturen, maar ik vind de City-steering mode erg fijn, hoeveel ‘gevoel’ wil je hebben met inparkeren etc.?
- Een fijne cruiser op vakantie, rustig en stabiel, bij 120 km/h 3000 RPM in z’n 6
- Soepel schakelende 6-bak
- Remt voor mijn gevoel erg hard, goed te doseren, veilig gevoel
- Airco (geen climate control) werkt perfect, koelt goed
- Ziet er nog erg modern uit vind ik anno 2016, ook was de facelift in 2010 niet heel ingrijpend, dus redelijk recent model nog.
- Grote spiegels! Je ziet veel vind ik, erg fijn.
- Groot dashboardkastje
- Automatische verlichting (Fiat-eigen denk ik), nooit vergeten je licht aan of uit te doen.
- Makkelijk zelf te vervangen lampen, is bij andere merken wel eens anders.
- Bochtverlichting is wel grappig als het donker is en je moet inparkeren, overdag ziet het er gek uit.
- Erg goede stoelen, goed verstelbaar, ook in hoogte. Ben zelf 1.85 en zit perfect. Erg fijne zitpositie, ook qua plekken in/ op de deur waar je je arm kwijt kan.
- Kraak- en rammelvrij interieur
- Beetje gek voor sommigen, ik vind het iets fijns hebben: in z’n 6 rij je bij 80 km/h precies 2000 rpm, bij 100 km/h precies 2500 rpm en, je raadt het al, bij 120 tikt het naaldje exact de 3000 rpm aan. Niet handig, beetje neurotisch, wel fijn.

Minpunten:

- Geen stuurbediening radio, was een optie.
- Geen middenarmsteun, was ook een optie
- Boordcompputer heeft 10 stappen, met bediening via 1 knop, dus als je 1 stap terug wilt, moet je 10 keer drukken, beetje onhandig, niet onoverkoombaar.
- Radio heeft een AUX functie, alleen geen ingang. Opgelost door kabeltje via eBay te bestellen voor 6 euro.
- Gordelverklikker voor de passagiersstoel kan niet worden uitgeschakeld. Soms zit de hond voorin (ja weet ik…) en hij zit net op het randje qua gewicht wat de trigger is, volgens mij een kilo of 5. Dus in een bocht gaat hij soms af. Opgelost door een plastic insertje te kopen, die klik ik erin als hij voorin zit.
- Geen volwaardig reservewiel, was ook een optie


De motor:

Veelgehoorde minpunt is dat deze motor iets te weinig vermogen heeft voor deze wagen. Dat heb ik van te voren vaak gehoord en gelezen. Dit klopt eigenlijk ook wel. Als je veel in de bergen rijdt of probeert mee te komen met al die moderne jongens in hun lease-auto’s met tankpas, dan ga je het gevoel krijgen dat je iets tekort komt inderdaad. In Nederland is het prima te doen met 90 pk, je moet alleen op de snelweg soms even terugschakelen om in te halen. Erg is het allemaal niet. In Duitsland 190 aangetikt. Wind mee. En misschien ook wel een beetje heuvel af. GPS gaf 185 aan.
Echt een prima auto met dito blok, voordeel van de afwezigheid van de turbo is dat het een best onverwoestbaar blok is. De volgende auto wordt eentje met meer pit, dat wel. Afgelopen maand probleemloos naar en door Italie gereden, 4000 heerlijke kilometers.


Problemen en onderhoud:

- Net voor de APK keuring deze week ging de uitlaat lek, precies bij het flexibele stuk. De dealer wou dit maken voor 600 euro exclusief montage, inclusief BTW, dat dan weer wel…
Ik heb het laten maken bij een universele garage voor 150 euro. Inclusief origineel fiat onderdeel, montage en BTW. Plus 39 euro voor de keuring, verder alles in orde. Ik ga nooit meer naar de merkdealer.
- Grote beurt, gewoon elk jaar. Olieverbruik over 20.000 km is 0 geweest.
- Draagarmrubbers zijn een beetje droog. Kan geen kwaad zei de monteur. Vooral met droog weer hoor je de auto een beetje kraken bij drempels/goten/hobbels op lage snelheid. Misschien toch even naar laten kijken en informeren wat het kost om te verhelpen, want verder is de auto perfect.

Kosten onderhoud in 1 jaar: 500 euro, inclusief APK, grote beurt en uitlaat dus.

Bedankt voor het lezen!










Jaartje verder, nieuwe APK

  • 131.000 km

Jaartje verder ondertussen, alleen nieuw mistlampje achter en weer fluitend door de APK heen. Kosten heel jaar: € 60,- Olie verversen etc doe ik om de 30.000 km.

Verbruik blijft ongeveer 1 op 13, met iets meer stadskilometers dan snelweg. Geen olieverbruik en banden nog ruim voldoende profiel na 40.000 km.

Als je de hoofdsteun van de passagierstoel eraf haalt passen er gipsplaten en ander materiaal in van ruim 2.40m met de klep dicht! Heel fijn met verbouwen.

We rijden rustig door met deze trouwe Fiat.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.