Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.4 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 45.500 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Onverwacht lekker zuinige auto!!
- 51.000 km
Na zo'n 6000 km te hebben gereden in deze voor mij nieuwe Fiat Bravo, ben ik aangenaam verrast door het zuinige benzineverbruik. Meestal doen de folders je geloven dat je de zuinigste auto van het westelijke halfrond hebt aangeschaft en blijkt dat in de dagelijkse praktijk vies tegen te vallen. Echter deze keer moet ik de tekstschrijvers van Fiat echt geloven. Mijn auto rijdt inderdaad zeer zuinig. Mijn vorige auto was een Renault Megane met een 1.4 motor, ruim voldoende voor het werk wat hij dagelijks moet uitvoeren, namelijk mij naar de zaak en diverse klanten brengen. Gemiddeld genomen rij ik dan de helft op rijks- danwel ander doorgaande wegen en de andere helft echt in stedelijke omgeving. Met de Renault kwam ik al netjes op een verbruik van 1 : 14. Zeker niet slecht toch? Maar wie schetste mijn verbazing toen ik met mijn Bravo op een verbruik kwam van maar liefst 1 : 15,5. En ik ben echt niet anders gaan rijden. Of toch wel een beetje: de stuggere vering in combinatie met de wat sportievere banden die er onder liggen zorgen er wel voor dat ik die ellendige verkeersdrempels en andere oneffenheden in het wegdek wat rustiger benader. Wel weer goed voor de verkeersveiligheid zullen we maar zeggen.
Wat zijn mijn andere ervaringen? Eigenlijk alleen maar positieve!
Geen enkel rammeltje of loszittende onderdelen (en dat in een Italiaanse auto!). Een perfecte wegligging en dat werd deze week nog eens gestaafd door het bericht en de foto's in de laatste Autweek, dat Alfa zijn nieuwe model, de Milano, op hetzelfde onderstel gaat plaatsen als mijn Bravo. Weliswaar zal het hier en daar wat aangepast worden om te voldoen aan Alfa-eisen, maar toch!
Eén klein 'negatief' dingetje heb ik wel ontdekt: de wat te gretige stuurbekrachtiging. Soms lijkt het wel of de zgn. Dual-Drive, een hulpje bij het inparkeren, permanent zijn werk doet. Een bezoekje binnenkort aan mijn garage zal dit wellicht kunnen verhelpen.
Het enige wat ik mis is de bediening van de CruiseControl op het stuur. Zaten er in mijn Renault vier handige knopjes op het stuur die direct en makkelijk die functie bedienden, nu moet ik het doen met een soort van draaiknoppen op een stengel linksonder het stuurwiel. Niet de meest handige plaats moet ik zeggen, maar alles went, als je het maar lang genoeg doet nietwaar.
Al met al ben ik dus zeer tevreden over mijn Fiat Bravo. Ik zou deze auto dan ook zeker aanraden aan vrienden/familie die op zoek zijn naar een ruime, comfortabele en vooral ook zuinige wagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren