Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima (2007)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima (2007)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 T-Jet 16v 150 Edizione Prima
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst216.200 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 181.000 km

In het verleden een alfa romeo 147 gehad en italiaanse auto's altijd fijn gevonden. Na mijn peugeot debacle ben ik het avontuur aangegaan met een Fiat Bravo uit 2007 1.4 T-jet 150 pk.

Helaas niet goed opgelet bij aankoop waardoor de distributieriem al een half jaar vervangen had moeten worden. Dit heb ik uiteraard meteen gedaan, verder vanaf het begin problemen met de airco dubbel gescheiden. DIt is wel opgelost uiteindelijk door de garage maar ik ken betere systemen van andere merken. Blijft kwetsbaar waardoor je niet de juiste temperatuur krijgt.

De auto kraakt wel wat bij drempels, vermoedelijk uitgedroogde rubbers, klinkt niet mooi maar verder niet iets wat erg is volgens de garage.

Auto schakelt super, en super vlot, genot om in te rijden! Erg fijne motor.

Jaartje verder

  • 196.100 km

Nog een dag en is de auto precies 15 jaar oud, maar zo voelt die helemaal niet. Afgelopen jaar alleen remschrijven en blokken voor vervangen maar verder geen problemen gehad.

Olieverbruik is 0,5l / 10.000 km , koelvloeistof niks. APK zonder problemen doorgekomen en complimenten dat het motorblok nog volledig droog was en niet lekte. Tot nu toe bevalt die super.

Airco stuk

  • 196.800 km

Met het warme weer hield de airco er opeens mee op. Bij verdere inspectie bleek de condensor na vijftien jaar totaal versleten.

Vandaag nieuwe condensor laten plaatsen en systeem laten afvullen, airco is weer ijskoud! Totaal bedrag van 330 euro wat ik nog vind meevallen.

Mijlpaal

  • 200.700 km

Vorige week is de bravo over de 200000 km gegaan, een leuke mijlpaal en ook gelukkig zonder technische mankementen. Weinig te melden behalve dat die prima rijdt, start en alle opties prima werken. Een klein minpunt is dat iemand bij in parkeren mijn auto heeft geraakt en geen briefje heeft achtergelaten. Rechterhoek van de achterbumper zat vol krassen maar gelukkig deze goed als weg kunnen poetsen.

roest, roest en nog meer roest

  • 208.100 km

Ongeveer 9 maanden verder en mijn enthousiasme over de auto is helaas een stuk minder geworden. In mei kreeg ik last van enorm trillen bij accelereren en in bochten, toen bleek de linkeraandrijfas versleten te zijn wat een dure kostenpost was. Nu was het in september weer tijd voor de APK en heb de grootste moeite om de auto er door heen te krijgen. Het grote probleem roest...

Advies gekregen dat de gehele aandrijfas achter vervangen moet worden (op termijn) door roestvorming, daarnaast is de dorpel aan de rechterkant helemaal vergaan. Roest is het grote probleem wat deze auto nu problemen geeft, daarnaast zijn bijna alle rubbers van ramen in slechte staat waardoor het constant vochtig is in de auto. Ik ga de auto nog nog 1x door de APK halen maar ik vermoed gezien vergaande roest op onderdelen dat dit het laatste jaar gaat worden.

Update Roest

  • 208.300 km

Andere garage gegaan en totaal ander verhaal, dorpel laten lassen en APK en ik was voor 250 euro klaar!

Problemen na APK

  • 209.500 km

Bij de APK in oktober 2023 zijn de remblokken achter vervangen, dit is 1000 km goed gedaan en dit kreeg ik de melding dat het niveau van de remvloeistof te laag was en ik niet verder kon rijden. Gelukkig parkeerde ik net in thuis maar inderdaad linksachter lekte die flink.

Vermoedelijk bij het terugdraaien van de zuiger icm ouderdom is deze beschadigd waardoor de remklauw is gaan lekken. In overeenstemming met garage een mooie oplossing kunnen bedenken en ik kan weer veilig remmen. Verder geen bijzonderheden, ik hoop nu iets langer dan 1000 km zonder problemen te kunnen rijden :)

remissues eindelijk opgelost en door de APK

  • 214.500 km

Na vorig jaar problemen met de remmen en roest had ik uiteraard gehoopt door het vervangen van de remklauw alles opgelost zou zijn. Door omstandigheden heb ik dit jaar niet veel gereden maar merkte wel al dat de auto niet goed remde.

Rempedaal voelde constant hard, en links achter werd de schrijf wel erg heet. Begin deze maand de auto laten keuren bij een andere garage. Om het nu goed aan te pakken heb ik zowel de schrijven als blokken achter laten vervangen. Linksachter zat inderdaad het remblok verkeerd gemonteerd, en rechtsachter zat de remklauw vast. Dat rijdt niet heel lekker...

Daarnaast begint de Bravo steeds meer water op te slaan, ofwel de rubbers van zowel het voorruit als het achterruit zijn erg slecht. In principe moeten eigenlijk alle raamrubbbers gedaan worden. Met in gedachten dat de auto behoorlijk aangetast is door roest al (ondanks dat tijdens deze geen apk geen opmerking over heb gehad) hoop ik nog twee jaar in dezez auto te kunnen rijden.

Problemen die er nu zijn of zich hebben ontwikkeld afgelopen jaar:

- Versnellingsbak (befaamde M32 GM) geen pretje schakelen, als de pook
alle kanten op gaat.
- Beginnende lekkage thermostaathuis
- Beginnende lekkage radiator

Verder heeft de auto mij nog nul keer in de steek gelaten en startte altijd. Over de motor ben ik erg tevreden maar rest begint toch wel richting einde levensduur te gaan.

Ik ga ieder geval weer meer kilometers maken dus ik hoop dat dit jaar beter verloopt voor mijn Bravo.

en om niet te vergeten op 31/07/2007 is mijn bravo te wereld gekomen in Italie. We hebben haar 17de verjaardag goed gevierd ::) Op naar de 18!

olieverbruik 0,5L / 6000 KM

Problemen

  • 214.800 km

Ik heb twee maanden na apk zonder problemen kunnen rijden maar helaas heeft de roestduivel weer hard toegeslagen. Mijn linker achterveer is dwars door veerdrager heen gegaan en zit er nu half schreef in. Er valt dus niet te rijden op dit moment en er moet een geheel nieuwe achteras onder.

Ik weet niet nog of ik dit ga doen, de auto staat tegenwoordig vaker bij de garage dan dat ik er in rijd. Alleen een andere auto kost erg veel geld....

Nieuwe achteras

  • 214.900 km

Na lang en wikken en wegen toch besloten om mijn auto te laten repareren.

Het was geen makkelijke klus om een sloop achteras te vinden in goede conditie voor een normale prijs maar een maand zoeken is de volledige achteras vervangen door een examplaar die nog nauwelijks gebruik was.

Uiteindelijk onder de 600 euro gebleven, incl montage. Dat viel dus gelukkig nog mee, ik hoop nu voor een tijdje probleemloos te kunnen rijden!

Einde auto

  • 216.200 km

Helaas begon de motor een diep ratelend geluid te produceren bij warme motor na een onderhoudsbeurt. Diagnose versleten drijfstanglagers, ik heb hierna nog 1200 km kunnen rijden zonder problemen maar reparatie zat er niet in, dit ging ver boven de waarde van de auto.

Erg jammer en ook niet verwacht maar helaas dus veel te vroeg afscheid moeten nemen van mijn Fiat Bravo 2.

Opvolger is een Opel Astra 1.4T 150 PK uit november 2018 geworden! Hopelijk heb ik hier betere ervaringen mee!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.