Fiat 600 (1962)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1962 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Tante Tilletje
- 95.000 km
Het wordt zo langzamerhand tijd om tante Tilletje op Autoweek voor te stellen.
Een kwieke oude grijze dame die ondanks haar gevorderde leeftijd nog menig hart doet smelten.
September 2022 zag ik op vakantie een advertentie van Jan Jansen Classic Cars uit Hierden waarin deze Fiat 600 met deurtjes verkeerd werd aangeprezen. In de advertentie werd geen woord teveel gezegd en de foto’s lieten een eerlijk Fiatje zien.
Ik was al een tijdje de connectie met mijn Fiat 850 coupé kwijt, enerzijds vanwege de betrouwbaarheid en anderzijds vanwege het feit dat ik stelselmatig te hard met de 850 coupé scheurde. Ik had het gevoel dat de dood vanaf de achterbank continue loerde op een moment om toe te slaan. Een moeilijk oplosbare brandstoflekkage en het vake stilstaan op hete dagen door vapour lock (luchtbellen in het brandstofsysteem) deden mij besluiten om na de vakantie toch maar eens naar Hierden te rijden. Als het zeshonderdje voor mij bestemd was zou hij er immers nog wel staan.
Op een mooie dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken om de Fiat live te aanschouwen. En ik was onmiddellijk verkocht. De oude dame heb ik in mijn hart gesloten. De kleine zachtgele wielen, de diepgrijze lak en het vele chroom brachten mij in vervoering. De proefrit van tien meter naar voren en tien meter terug was voldoende om mij te overtuigen van de eerlijkheid van het wagentje. Ik zou haar immers toch wel kopen was mijn beslissing, dus waarom tijd besteden aan een proefrit die misschien wel tegen kon vallen…….
Het motortje heeft zo klein als het is een mooie sonore brom en loopt als vergif. Wat een driftige machientje is dat zeg. En het is starten en draaien. De machinerie ziet er keurig verzorgd uit en dat geldt ook voor de remmerij, de schokbrekers, wieldraagarmen en stuurkogels. De auto is keurig netjes opgeknapt.
Wat wel vervangen moest worden waren de uitgezakte deurpanelen en de saaie zwarte gescheurde kunstleren stoelbekleding. Gelukkig is er een levendige handel in dat soort spullen waardoor ik diverse bekledingsets voor het uitzoeken had. Niet goedkoop en via een leverancier die flinke verzendkosten en een verzendverzekering meende te moeten berekenen. Dat was minder sympathiek. Later bleek dat er ook te weinig klemmen voor de deurpanelen waren meegeleverd maar dat heb ik opgelost. Als je beslist een bepaald soort stoelhoezen wilt hebben dan neem je blijkbaar genoegen met dat soort internetaanbieders. Enfin het eindresultaat van een zaterdag en zondag noeste arbeid mag er zijn en de Fiat ziet er een stuk gezelliger uit met de rode stoffen bekleding.
De Fiat oogst eigenlijk overal bewonderende blikken. En het is een genot om door kleine oude dorpen en stadjes te flaneren met de 600. Lange ritten kunnen vermoeiend worden. Niet vanwege het weggedrag want dat is best oké voor zo’n oud orgel, maar vanwege de beperkte ruimte voor de linkerarm. Bij een gesloten raam weet je op een bepaald moment gewoon niet meer waar je dat lichaamsdeel moet laten. Op zo’n moment weet je dat het tijd is om een terrasje te pikken.
Betrouwbaarheid is toe nu toe redelijk goed gebleken. Twee keer stilgevallen met een ontsteking die wat geoxideerd bleek. En de accu bleek niet goed vast te zitten waardoor deze bij een te harde sprong over een drempel de kabel uit de accupool trok. Die zat dan ook uiterst knullig aan de klem vastgeschroefd. Enfin alles was onderweg met wat eenvoudig gereedschap te verhelpen. Niets om je zorgen over te maken.
Ik ga een mooie zomer tegemoet met mijn nieuwe aanwinst. En heb tot nu toe magere Hein niet in de binnenspiegel zien loeren. Houden zo!
Golden Retriever
- 98.000 km
Tante Tilletje is vergelijkbaar met een Golden Retriever. Zo’n goeie lobbes die iedereen wil aaien. Werkelijk iedereen kijkt vertederend naar de kleine Fiat. Jong en oud zijn blijkbaar gecharmeerd van de ontwapenende eenvoud van het ontwerp. En wat een heerlijke ritten zijn er inmiddels mee gemaakt. Niet stil, niet heel erg comfortabel, helaas niet heel erg betrouwbaar ook………
Maar dat laatste kon wel eens afgelopen zijn. Bij Martin Willems een hele tas vol nieuwe onderdelen opgehaald, want alles is gewoon nog beschikbaar voor deze volksvriend. Met name de ontsteking was een heikel punt dus die is in zijn geheel aangepakt en vernieuwd.
En tot nu toe moet ik zeggen dat Tilletje gelijkt op een aftandse bejaarde die dankzij een pacemaker nog even flink van kiet gaat voor de leeftijd.
Okay, ze heeft een aanloop nodig maar dan gaat de oude madam er ook echt als vanouds van door. Goed besteed geld, die nieuwe onderdelen.
Inmiddels is er vanuit Italië via bemiddeling uit Emmer Compascuum een set originele rubber matten gearriveerd dus er is werk aan de winkel. Het Fiatje wordt steeds mooier, maar ze is iedere cent waard. De glimlach op je snuit tijdens het rijden is het bewijs dat de investeringen de toets der kritiek kunnen weerstaan.
Tuurlijk jeukt het vaak als ik zoveel mooie oldtimers voorbij zie komen in verkoopadvertenties. Maar deze Fiat gaat minstens deze zomer nog voor veel plezier zorgen. En ik denk nog wel langer. Afscheid nemen van mijn B Kadett gaat al niet meer lukken. Daar ben ik uiterst verknocht aan, maar Tante Tilletje is ook al aardig op weg om zich in diezelfde comfortabele positie te wringen. Ik zal haar vertroetelen.
Verhitte taferelen
- 98.000 km
Het 2024 oldtimerseizoen zal voor tante Tilletje de boeken ingaan als het seizoen waarin ze haar jeugd herwon.
Tilletje was ernstig ziek en ondanks mijn pogingen om het leven dragelijker voor haar te maken werd ze steeds zieker.
Ik had het gevoel dat ze nogal een heethoofd was. Na een stuk rijden stonk de motorruimte behoorlijk en merkte je gewoon dat het veel te heet was in de motorruimte. Toen iemand echter zo “leuk” was om op een evenement een kabel los te trekken van de ontsteking en blijkbaar de verdelerkap wist te verdraaien was het over en uit met de dame. Ik ben wel een beetje handig en heb de boel weer aan de praat gekregen met kunst en vliegwerk.
Proestend en hortend en stotend ben ik thuis gekomen en heb de auto een tijdje gelaten voor wat het was. Ik heb hem naar een voormalig Fiat dealer gebracht die naar mijn idee nog enige affiniteit met oude troep had maar dat bleek 400 euro weggegooid geld te zijn geweest. In de vriendenkring bevindt zich echter nog een monteur van de oude stempel die zich het lot van Tilletje aantrok en bij de basis wilde beginnen. Zijn conclusie werd al snel duidelijk. Met deze auto is meer aan de hand dan de ontsteking. Gevaarlijke situaties met stroom op plekken waar je absoluut geen kortsluiting wilt hebben. Tilletje was ernstig ziek. En de monteur was welwillend maar ook veel te druk om de klus in zijn vrije tijd te doen. Ondertussen had zich een koper voor de Fiat gemeld maar ik heb er geen goed gevoel bij om een auto te verkopen met verborgen gebreken. En dan bedoel ik letterlijk voor mij verborgen gebreken. De oververhitting, de stroomproblemen en de haperende ontsteking en wat komt er nog meer tevoorschijn?
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met GJP Classics in Kampen bekend vanwege hun expertise met iets meer volbloed Italianen. Maar wat goed is voor Ferrari, Lancia of Alfa Romeo zal ook zeker goed zijn voor een Fiat 600.
Tilletje werd keurig opgehaald in een soort racetransporter en gediagnosticeerd. De stroomproblemen zijn opgelost, alle waarschuwingslampjes die opzettelijk bij een eerdere restauratie “vakkundig” het zwijgen waren opgelegd zijn weer in dienst getreden en het hele motorblok is inwendig gereinigd waardoor de ademhaling en doorstroming van de vloeistoffen weer is zoals Fiat het heeft bedoeld. Tilletje is gedotterd en begonnen aan een nieuw leven. Ongelofelijk hoe fijn en betrouwbaar de Fiat nu weer is. Natuurlijk kost het de nodige arbeidsuren. Maar al die uren zijn niet voor niets geweest. De problemen zijn opgelost en ik kan weer volop genieten.
De moraal van het verhaal is wat mij betreft dat je beter naar een specialist kunt gaan die proefondervindelijk problemen aanpakt en eerst de basis goed maakt. Natuurlijk kost dat geld, maar alle eerdere reparaties blijken weggegooid geld te zijn geweest. Ik ga nu zonder angst ook op de warmste dagen met de Fiat op pad. Ze start altijd, ze stinkt niet meer en het vertrouwen in de Fiat is weer helemaal terug. Mooi dat er nog echte vaklui bestaan die het de moeite waard vinden om hun expertise ook te willen inzetten voor een eenvoudige maar ontwapenende Fiat 600.
Van verkopen is geen sprake meer. Ze blijft gewoon lekker bij mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.