Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Eco Easy (2013)

autoreview

Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Eco Easy (2013)

Signalement

Uitvoering500L TwinAir Turbo 105 Eco Easy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst96 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'Van plofkip naar apart bakkie'

  • 96 km

....ik ruilde mijn trouwe Skoda Yeti, krap drie jaar oud,met leedwezen in voor de Fiat vanwege een tot nu toe voor ons onbekend dilemma. Mijn vrouw en ik hebben beide een auto. De Yeti was haar een maatje te groot, dus reed ze daar niet in. We wilden toe naar een auto voor beiden dus....ging ik op zoek.
Ik wilde niet teveel inleveren qua zithoogte, ruimte en praktische mogelijkheden. Ik ging shoppen in het B segment, vond de voor de hand liggende auto's te alledaags (Meriva,Bmax) en kwam zo bij de 500L uit.

Als je in dit segment een praktische familie auto wilt scheppen (en geloof me, dat heeft Fiat perfect gedaan), dan zul je qua looks and feel concessies moeten doen. Ik vond de auto op foto's lelijk, in werkelijkheid bij de kennismaking bij de dealer al wat minder, maar 't beeld van 'de plofkip' bleef hangen.
Tijdens de proefrit reed mijn vrouw er in een keer mee weg en waren we zeer gecharmeerd van de ruimtelijke (binnen)ervaring. Het motortje was even wennen. Om 'het kipeffect' wat te maskeren bestelde ik een bi-colore'...

Ik heb hem nu twee dagen en de plofkip blijkt een handig knap uitgekiend bakkie: qua indeling (variaties achtbank en laadruimte-in-verdiepingen), qua gebruiksgemak (veel opbergruimte, mooie, praktische en simpel te bedienen mediaconsole), qua materiaalgebruik (snel schoon te maken).
De twinAir is wennen, niet zozeer qua geluid (hij is erg stil) maar wel qua 'schakelmomenten'. Als je je niet laat opjagen door je achterligger heb je de beschikking over een 'flexibel schakelspectrum' (in z'n drie door de stad). Als je je achterligger te vlug af wil zijn laat hij zijn andere gezicht zien en 'spuit' er vandoor (helaas ook qua brandstof gebruik en met aanzienlijk meer rumoer).
Voorlopige en eerste conclusie: voor deze wagen geldt het kernwoord RUSTIG. Bij een rustige rijstijl is het een aangename alledagsvriend met een neutraal stuurgedrag, een flexibel draaiend stil motortje (ik heb tot nu toe niets van motortrillingen ervaren), een gedoseerd schakelende bak en stil interieur.
Alleen de stoelen...die geven te weinig zijdelingse steun. Jammer...
(Wordt vervolgd)

-------------
"Ach ja, dat motortje he!".....

Op de eerste dag van 2014 is de Fiat 5 mnd oud en heeft hij 8.900km op de teller.
De verbruiksstand: 1:18.5 bij een gemm. snelheid van 81 km.
Waarvan eenderde stadsritten. De kruissnelheid op de weg is 110 km. En dan praten we over 'echte' km., want de autoteller staat dan boven de 120.
Een redelijke score dus in acht genomen dat de tweecylinder boven de 100 km flink dorstiger wordt.
En daarmee zijn we bij de titel van het vervolg van de review.
Het tweecylinder motortje...
Geen enkele test of review is objectief, bij auto's hoort een stuk beleving en daarmee subjectiviteit.
Maar de balans slaat bij Autoweek soms wel erg ver door.
Zo ook waar het de Twinair in de 500 l betreft.

Het begon als een fantastisch pittig motorblokkie dat vroeg om schakelen en flink 'doorhalen', "alleen de Italianen kunnen dat".
En het eindigt met een trillingsgevoelige lawaaierige zuipschuit, die ze vooral niet in de 500 L hadden moeten 'lepelen'.
De Fiat:
* trilt absoluut niet
* heeft een karakteristieke brom als je flink gas geeft. Bij rustig gassen hoor je hem niet en zeker bij kruissnelheden vanaf 110 - 130 km wat neerkomt op tussen de 2200 en 3500 toeren is het motorgeluid aangenaam stil
* bij een toerental van 2200 wat overeenkomt met 110 km kom ik na 5 mnd op 1:5.5 km per 100

Dat zijn de objectieve feiten.
Dit is geen auto die vraagt om een sportieve rijstijl.
Het is een ruime solide in elkaar gezette gezinsauto die bij een rustige rijstijl motorisch prima meekomt in het dagelijks verkeer.

Ik ben verder bijzonder tevreden met deze auto.
Zelfs de stoelen, ze waren even wennen, zitten, ook op langere ritten, comfortabel.
Er zijn twee zaken die me minder bevallen.
Het start-stop systeem gebruik ik niet. Niet zozeer vanwege de afkoelingsproblematiek van de turbo, zoals in de reacties gemeld. Daar is rekening mee gehouden: hij slaat simpelweg niet af als de turbokoeling daarom vraagt. Maar wel omdat hij erg vaak afslaat als de motor weer start en je op wilt trekken.
En wat ik nooit had moeten nemen: witte velgen! Daar valt niet tegenop te cleanen.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.