Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Fiat 500L 1.4 T-Jet Beats Edition

Twijfelaar

30
Fiat 500L 1.4 T-Jet Beats Edition
Fiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats EditionFiat 500L 1.4 T-Jet Beats Edition
  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
20 juni 2014 om 15:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 11 2014
AutoWeek 11 2014

Je leest het in AutoWeek 11 2014

Met zijn carrosserie die het midden houdt tussen een MPV en een SUV is de Fiat 500L geen auto waarop je direct verliefd wordt. Maar hij heeft een hoop kwaliteiten in huis. Een extra hippe Beats Edition moet hem verder opstuwen in de vaart der volkeren, net als een tweetal nieuwe motoren. De benzinevariant daarvan is heel fijn, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Nee, een klassieke schoonheid kan de 500L onmogelijk worden genoemd. In navolging van wat Mini met de SUV-achtige Countryman deed, rekte Fiat het lijnenspel van de 500 maximaal op om een kruising tussen een MPV en een SUV te creëren. Het eindresultaat is net zo smaakgevoelig als bij zijn Britse voorbeeld en opponent. Voor hipsters die wel trek hebben in deze extravagante Italiaan, is er nu de mogelijkheid om er nog een schepje bovenop te doen met het nieuwe topmodel van de range, de Beats Edition.

Deze is gebaseerd op de 500L Trekking en voorzien van diverse styling- en uitrustingsupgrades voor een meerprijs van ¤ 3.200. Wat krijg je voor dat geld? Zoals de naam al zegt onder andere een geluidssysteem met een vermogen van 520 watt en zeven speakers, waarmee ook de Amerikaanse rapper en producer Dr. Dre zich heeft bemoeid. Aan de buitenkant is deze versie van de 500L voorzien van een two-tone-lak (grijs met zwart dak of zwart met grijs dak).

Van de eerste variant bestaat ook een matte uitvoering. De kappen van de buitenspiegels, de deurgrepen en de kofferklepgreep zijn metaalkleurig. Tevens zitten er rode strepen op de buitenspiegelkappen en staat de 500L op zwarte 17-inchwielen, waarachter rode remklauwen schuilgaan. Niet alleen vanbuiten onderscheidt hij zich van zijn gewonere broeders. Aan boord zien we een matgrijs dashboard en een volledig in zwart uitgevoerd interieur. Het zitmeubilair is bekleed met een combinatie van stof en leer, en afgewerkt met rode 500-logo's.

Zegen

Belangrijker nieuws betreft de twee nieuwe motoren. De 1,6-liter Multi-Jet heeft een nieuwe turbo en levert 120 in plaats van 105 pk, en een koppel van 320 Nm. De dieselmotor voldoet voortaan aan de Euro 6-emissienorm. De nieuwe benzinemotor is groter nieuws, aangezien de 500L vooral bij particuliere kopers in de smaakt valt. Benzinekopers hadden tot nu toe de keuze uit de zuinige, maar niet bijster geraffineerde Twin-Air-tweecilinder met 105 pk en een 1,4-liter viercilinder die plezieriger loopt, maar door zijn fors hogere CO2-uitstoot maar liefst ¤ 4.000 duurder is, terwijl je 10 pk mínder krijgt.

Akkoord, daar kreeg je wat meer uitrusting voor, maar het verschil blijft belachelijk groot. Nu is er een alternatief voor de Twin-Air in de vorm van de 1,4-liter T-Jet, een viercilinder turbomotor met 120 pk. Al na enkele meters rijden is duidelijk dat deze motor ten opzichte van de pruttelende tweecilinder een zegen is. De turbomotor doet beschaafd zijn werk en begint er bij lage toerentallen al enthousiast aan te sleuren. Hij zorgt in de gereden Beats Edition voor een top van 183 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 11 seconden. Niet héél indrukwekkend, maar het soepele karakter van de motor zorgt ervoor dat je niet snel het gevoel hebt dat je vermogen tekortkomt.

Bovendien produceert hij een lekker sportief geluidje en zorgt hij ten opzichte van de Twin-Air-motor voor veel meer rust in het interieur. Er zijn minder vibraties voelbaar en bij 120 km/h draait de motor krap 3.000 toeren per minuut. Ondanks de hoge bouw en 'n groot frontaal oppervlak valt het met het windgeruis alleszins mee, zodat het lekker stil is aan boord. Comfort wordt door de Fiat 500L met een hoofdletter C geschreven.

De vering weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden, waarvan het Italiaanse wegdek waarop we onze eerste meters maken er een hoop heeft. Jammer dat de voorstoelen een tikje vormeloos zijn en weinig zijdelingse steun geven, maar de zachte kussens zorgen desondanks voor een prettige zit. Dankzij de hoge zitpositie en het vele glas rondom is het zicht rondom top, wat het welbevinden ook ten goede komt.

Dwarsligger

De keerzijde van al dit comfort is dat de 500L qua dynamiek duidelijk zijn meerdere moet erkennen in rivaal Mini Countryman. Of dat een nadeel is, moet ieder voor zich bepalen, het is maar net wat je zoekt in een auto. De hoge koets (net als bij de Trekking is het onderstel met 2 cm verhoogd) rolt nogal om de lengteas in snel genomen bochten, maar de allergrootste dwarsligger is toch wel de lichte, gevoelloze besturing. Waarom deze auto een City-stand heeft, waarin de besturing nóg lichter werkt om het manoeuvreren op lage snelheid te vereenvoudigen, is ons dan ook een raadsel.

Een ander belangrijk minpunt van de 1,4-liter T-Jet is zijn prijs. Fiat had ervoor kunnen kiezen om de zuiniger 1,4-liter Multi-Air met 140 pk, die we uit onder meer de Bravo kennen, in de 500L te hangen, maar het merk heeft voor dit blok gekozen omdat het een keuze voor lpg wilde bieden. En daartoe kon de turbomotor eenvoudiger worden aangepast. Met die 1,4 T-Jet schiet het Italiaanse merk zich in ieder geval wat de Nederlandse markt betreft echter in de voet als gevolg van het pittige gemiddelde verbruik van 6,9 liter per 100 km (Beats Edition/Trekking: 7,0) en de overeenkomstig hoge CO2-uitstoot van 159 (Beats Edition/Trekking: 163) gram per kilometer. Daardoor moet je minimaal ¤ 25.395 op tafel leggen, wat neerkomt op een meerprijs van ¤ 7.100 ten opzichte van de basisversie van de Twin-Air. En dat maakt deze motorisering in ons land praktisch onverkoopbaar. En dat is bijzonder jammer, want die 1,4-liter turbomotor, gekoppeld aan een soepele en direct schakelende zesversnellingsbak, is de Fiat 500L op het lijf geschreven.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500L
Fiat Fiat 500L

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500L 0.9 105pk TwinAir Easy | Airco | Cruise Control | Parkeerhulp | Bluetooth |

    Fiat 500L 0.9 105pk TwinAir Easy | Airco | Cruise Control | Parkeerhulp | Bluetooth |

    • 2014
    • 120.310 km

    € 8.100

    Fiat 500L 0.9 TwinAir Trekking

    Fiat 500L 0.9 TwinAir Trekking

    • 2013
    • 147.477 km

    € 7.600

    Fiat 500L 0.9 TwinAir Cross | Automatische Airconditioning | Navigatie | Parkeersensoren Achter | Achteruitrijcamera |

    Fiat 500L 0.9 TwinAir Cross | Automatische Airconditioning | Navigatie | Parkeersensoren Achter | Achteruitrijcamera |

    • 2017
    • 30.516 km

    € 14.450

Meer Fiat 500L occasions

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500L specificaties
  • Fiat 500L occasions
  • Fiat 500L video's
Advies en informatie
  • Fiat 500L tests
  • Fiat 500L gebruikersreviews
  • Fiat 500L index
PREMIUM
Nissan Juke 1.6 - Fiat 500L Twin-Air 105

Nissan Juke 1.6 - Fiat 500L Twin-Air 105

De verhalen mogen dan wel plaatsvinden in het Texas en Arizona van de 19e eeuw, vaak werden...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500L TwinAir 105 Lounge (2018)

    Fiat 500L TwinAir 105 Lounge (2018)

    10
    • 23 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L TwinAir 105 Cross (2017)

    Fiat 500L TwinAir 105 Cross (2017)

    4
    • 1 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 Lounge (2015)

    Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 Lounge...

    3
    • 5 april 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L 1.4 16v 95 Easy (2014)

    Fiat 500L 1.4 16v 95 Easy (2014)

    3
    • 16 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)

    Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)

    8
    • 30 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 Lounge (2012)

    Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 Lounge (2012)

    3
    • 4 december 2016
  • Gebruikersreview
    Fiat 500L TwinAir CNG PopStar (2016)

    Fiat 500L TwinAir CNG PopStar (2016)

    9
    • 29 mei 2016
meer reviews
Rij-impressie Fiat 500L

Rij-impressie Fiat 500L

65

Bij de naam 500L ben je geneigd aan een model van Mercedes-Benz te denken. Maar niets is minder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Fiat komt met 500 MPV’

    Terugblik: ‘Fiat komt met 500 MPV’

    27
    • 20 april 2020
  • Nieuws
    Fiat 500L S-Design aan Nederlandse neus voorbij

    Fiat 500L S-Design aan Nederlandse neus...

    32
    • 21 september 2018
  • Nieuws
    Mijlpaal Fiat 500L

    Mijlpaal Fiat 500L

    32
    • 23 februari 2018
  • PREMIUM
    Fiat 500L Cross 1.4 T-Jet

    Fiat 500L Cross 1.4 T-Jet

    • 9 januari 2018
  • Eerste rijtest
    Fiat 500L

    Fiat 500L

    29
    • 30 juni 2017
  • PREMIUM
    Fiat 500L

    Fiat 500L

    • 6 juni 2017
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden