Fiat 500L TwinAir 105 Lounge (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L TwinAir 105 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 149.600 km |
KM-stand laatst | 159.200 km |
Van Frans naar Italiaans
- 151.200 km
Review opnieuw geplaatst omdat deze niet wilde updaten: tekst van 10-11-2024
Na bijna 6 jaar in de Renault Megane cabrio te hebben gereden is het tijd voor een andere auto. Het is een Fiat 500l twinair lounge geworden. Na vele Franse auto’s dan een Italiaan.
Toen deze in 2012 uit kwam had ik er al een keer naar gekeken en toen werd ik erg blij van de binnenkant van de auto. Tegen de verwachting in vindt mijn vrouw het na een proefrit in een 2013 versie het ook een leuke auto. We hebben bewust voor een 2018 versie gekozen, dit in verband met de fijnere stoelen en moderner dashboard met Carplay. In eerste instantie was ik op zoek naar een 1.4 omdat ik toch nog wel huiverig was voor de twinair. Dit in verband met de reputatie van de motor. Bij een dealer in mijn woonplaats stond een volledig onderhouden exemplaar. Elke 15.000 kilometer onderhoud met verse olie en 1 jaar Bovag garantie heeft ons over de streep getrokken.
De eerste kilometers zijn inmiddels gemaakt. We zijn een weekend naar Brabant geweest en dat hebben we met 1 op 16 netjes gedaan. Het is even wennen aan de Twinair maar kan er prima mee uit de voeten. In de stad rijd ik op de eco stand omdat de motor uitnodigt om te snel op te trekken. In de eco stand is dit relaxt. De auto is comfortabel en ruim. Voorzien van prima stoelen, climate control, camera, parkeersensoren, Fiat u connect en een fraai panoramadak komen we niets te kort. De auto is met een set vredestein quatracs geleverd.
Dit is mijn eerste indruk, ik houd jullie op de hoogte.
Na 7 maanden 500L
- 159.200 km
We zijn net terug uit Italie. In 2 weken 3.000 kilometer gereden. Daar zienje de 500l bij bosjes. De auto is praktisch met de verschuifbare achterbank. Zo passen er met gemak 2 koffers in en is er ruimte genoeg om een voorraad olijfolie en pasta’s mee te nemen. Het comfort was ook prima voor elkaar, de stoelen zitten goed op langere ritten. Carplay werkt niet goed icm navigatie van Google en Flitsmeister, deze blijft hangen, daarom maar weer op de telefoon navigeren.
Het gemiddelde verbruik zit nu op 1 op 15. Bij stadsverkeer en koud weer lust hij een slokje meer. Op lange afstanden is hij zuinig. Ik probeer ook zoveel mogelijk de korte afstanden te vermijden.
Ik heb er nu een halve liter olie bijgevuld. Dat was nodig na de lange rit naar Italië. Bovendien moet de auto daar flink aan de bak. Maar de twinair heeft wat mij betreft voldoende vermogen. Daarom ben ik blij dat ik niet de turboloze 1.4 heb gekocht. Ik kan de motor wel waarderen.
Op de terugweg na de Gotthardtunnel had ik geen cruise control meer en verloor de auto vermogen. Gelukkig was er een afslag en daar zijn we gestopt. De auto liep onregelmatig. Een keeruit zetten en opnieuw starten en het probleem was voorbij. Ik heb de garage gebeld en zij geven aan dat uitlezen nu niet zoveel zin heeft en ik moet het even in de gaten houden. Dit omdat het probleem er nu niet is.
Ik heb ook nog een koplamp vervangen, dat is iets wat met onze Citroëns Renaults altijd werk voor de garage was. Dat had ik al jaren niet meer gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.