Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 PopStar (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L Living TwinAir Turbo 105 PopStar |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
electronisch sturen is de hel
- 129.000 km
Ik heb deze auto nu anderhalf jaar. Uitgezocht op gewicht, 7 persoons en acceptabel verbruik.
Binnen de garantietermijn (tweedehands verkoper met 1 jaar aanvullende garantie) de volgende issues gehad:
-stuur blijft 'plakken'
-schakelmechaniek sensor was afgebroken (schakelpositie onbekend en initieel 6e versnelling onbruikbaar want daar lag het afgebroken plaatje met de sensor voor.
-Levertijd nieuwe schakelmechaniek was > 6 maanden ivm productieproblemen.
Na verlopen van deze garantie heb ik de auto laten chiptunen. Is echt zeer aan te raden, ik rij nu standaard met ECO mode ingeschakeld en zet deze uit wanneer de auto lekker warm is en er reden is om iets lekkerder op te trekken (bv de snelweg op). Met het standaard vermogen is de trekkracht in zijn 6 op de snelweg nagenoeg afwezig. Torque is omhoog gegaan van 130 naar 190NM. Voor de PK's (105 naar 110) hoef je het niet te doen (maar mis je ook minder).
Na anderhalf jaar zoeken eindelijk definitief antwoord van de dealer over het stuurprobleem:
'Plakken' van het stuur bij dit type auto is normaal en onderdeel van de producteigenschappen. Het stuur heeft 360 standen en als je dus bv op de snelweg kleine stuurcorrecties wil doen ben je continue tussen 2 posities aan het wisselen. Hierbij biedt het stuur weerstand. Resultaat is dat je slingert, bij een wegversmalling zal je deze auto dus weinig in de linkerbaan tegenkomen (2m breed) aangezien het vrijwel onmogelijk is kleine stuurcorrecties te doen. Dit heeft te maken met het electronisch sturen wat nodig is om deze auto in de correcte uitstootklasse te krijgen.
Tweede gevolg is dat je bij verre ritten (bv 100KM) vermoeid uitstapt wegens het continue corrigeren tussen de 2 'rechtdoor' stuurstanden (net iets links van het midden en iets meer rechts van het midden). Waar ik bij ouderwets hydraulisch (analoog) sturende auto's tot wel 1300KM op een dag heb kunnen rijden zonder last te krijgen van mijn armen van het sturen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.