Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 PopStar (2015)

autoreview

Fiat 500L Living
Fiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L LivingFiat 500L Living

Signalement

Uitvoering500L Living TwinAir Turbo 105 PopStar
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst129.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

electronisch sturen is de hel

  • 129.000 km

Ik heb deze auto nu anderhalf jaar. Uitgezocht op gewicht, 7 persoons en acceptabel verbruik.

Binnen de garantietermijn (tweedehands verkoper met 1 jaar aanvullende garantie) de volgende issues gehad:
-stuur blijft 'plakken'
-schakelmechaniek sensor was afgebroken (schakelpositie onbekend en initieel 6e versnelling onbruikbaar want daar lag het afgebroken plaatje met de sensor voor.
-Levertijd nieuwe schakelmechaniek was > 6 maanden ivm productieproblemen.

Na verlopen van deze garantie heb ik de auto laten chiptunen. Is echt zeer aan te raden, ik rij nu standaard met ECO mode ingeschakeld en zet deze uit wanneer de auto lekker warm is en er reden is om iets lekkerder op te trekken (bv de snelweg op). Met het standaard vermogen is de trekkracht in zijn 6 op de snelweg nagenoeg afwezig. Torque is omhoog gegaan van 130 naar 190NM. Voor de PK's (105 naar 110) hoef je het niet te doen (maar mis je ook minder).

Na anderhalf jaar zoeken eindelijk definitief antwoord van de dealer over het stuurprobleem:
'Plakken' van het stuur bij dit type auto is normaal en onderdeel van de producteigenschappen. Het stuur heeft 360 standen en als je dus bv op de snelweg kleine stuurcorrecties wil doen ben je continue tussen 2 posities aan het wisselen. Hierbij biedt het stuur weerstand. Resultaat is dat je slingert, bij een wegversmalling zal je deze auto dus weinig in de linkerbaan tegenkomen (2m breed) aangezien het vrijwel onmogelijk is kleine stuurcorrecties te doen. Dit heeft te maken met het electronisch sturen wat nodig is om deze auto in de correcte uitstootklasse te krijgen.
Tweede gevolg is dat je bij verre ritten (bv 100KM) vermoeid uitstapt wegens het continue corrigeren tussen de 2 'rechtdoor' stuurstanden (net iets links van het midden en iets meer rechts van het midden). Waar ik bij ouderwets hydraulisch (analoog) sturende auto's tot wel 1300KM op een dag heb kunnen rijden zonder last te krijgen van mijn armen van het sturen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.