Fiat 500eC La Prima (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500eC La Prima |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 88.127 km |
De nieuwe 500E
- 10 km
Midden december 2020 ontving ik mijn nieuwe lease auto een Fiat 500E cabrio.
In de aanloop tot de aflevering heb ik diverse verslagen gelezen en gezien van o.a. Nederlandse autojournalisten. En dat was soms bedroevend slecht tot goed en informatief. Probleem van veel autojournalisten is dat het jongetjes zijn met liefde voor veel pk's en sportief sturen. Met als gevolg dat er niet echt werd getest en het vaak niet verder kwam dan het is een leuk autootje, zitpositie verbeterd is, afwerking oké maar verzet verder geen maatstaf.
Mijn ervaring na 1 maand: zitpositie is niet echt goed, je zit scheef voor het stuur en blijft teveel erop zitten ipv van in de stoel. De knopen onder het digitale scherm zijn juist heel degelijk en handig itt wat een autojournalisten riep. Het scherm is mooi en lijkt best groot, maar is toch net te klein, je moet je hand achter het scherm houden om iets tijdens het rijden goed aan te raken. Het display voor het gezichtsveld van de bestuurder is kraakhelder, informatief en kan in veel verschillende standen worden gezet. Erg bruikbaar en grafisch fraai.
Dan de wegligging, het is een kleine auto, dus door de geringe wielbasis blijft het moeite hebben met drempels. Wel super wendbaar en remt en versnelt als een malle. Echt een kart gevoel. Helaas is het nieuwe model net iets te hoog, een paar centimeter lager zou voor de wegligging en windgevoeligheid beter zijn geweest, want bij een stevige wind op de snelweg voel je hoe vatbaar de 500 hiervoor is. Besturing is licht en past bij deze auto, maar kan me voorstellen dat sommigen meer weerstand wensen.
Ik rij de La Prima uitvoering die heeft alles aan boord en toch mis je in een stadsauto als deze en als top van de range de volgende zaken: elektrisch inklapbare buitenspiegels, stuurwiel verwarming, verlicht dashboardkastje, verlichte zonneklep. Zaken als lane assist en autonoom rijden zijn standaard en dat is best uniek, maar ik schat dat eigenaren de eerstgenoemde missende opties meer gebruiken. Helaas zijn deze ook niet als opties te bestellen.
Het model, de velgen, de kleuren allemaal even prachtig en smaakvol, ook de lederen bekleding met Fiat logo is prachtig uitgevoerd en dat alles laat zien dat Italiaans design niet voor niets nog altijd toonaangevend is in de wereld.
Is het genoeg om van de 500E een succes te maken? Ik denk dat de 500 met zijn uiterlijk een heel eind komt, maar of het een doorslaggevend succes wordt, is mede gezien de prijs en de elektrische concurrentie, maar de vraag.
En potentiele kopers weet dat de maximale range 260km is, de auto door zijn vormgeving niet bijzonder zuinig is, maar wel snel kan laden. Afwerking is echt goed voor deze klasse en je altijd moet gaan voor het 42 kWh accupakket. En belangrijk, rij de 500 en vertrouw niet teveel op de testresultaten, want er klopt heus wel wat, maar veel testers zitten met hun hoofd in een Porsche 911 of een andere exoot.
11,000 km verder
- 11.000 km
Inmiddels ruim 11 duizend kilometers achter de rug. Hoe is bevalt de 500E?
Overwegend positief, de 500 rijdt als een kart, wendbaar, iets te licht sturend, snel tot de 100 op de teller, koersvast en de remmen zijn lekker bijterig en one pedaal drive is subliem. Het is de ideale stadsauto die zeker de snelweg niet schuwt, maar Zuid-Frankrijk rijd ik liever met een D segmenter.
Daarnaast heeft de 500 laten zien dat het een betrouwbare auto is, laden werkt vlekkeloos en snel, alle knopen werken naar behoren en zelfs de elektronica slaat tot op heden niet op hol. De bediening van het 10 inch scherm werkt zonder storingen en is logisch van opbouw. Enige smet is dat soms, zonder verklaarbare reden, de telefoon geen contact maakt. Oplossing de telefoon verwijderen en vervolgens weer koppelen.
Maar geheel zonder zorgen is de 500 ook niet, geen wereldschokkende zaken, maar soms vraag je je af waarom de ontwerpers of zij die uiteindelijk de beslissingen nemen sommige zaken over het hoofd zien of naar het schijnt accepteren.
Daar gaan we: Bij regen lopen de druppels na het openen van de achterklep zo de kofferbak in waar de oplaadkabel niet blij van wordt. Is de kap geheel open dan kan je de kofferklep pas openen nadat het dak voor de helft dicht is geschoven, dit gaat automatisch dat dan weer wel, maar handig is het niet. Een raadsel is waarom de stoelverwarming zichzelf na een paar minuten uitschakelt, en dat is niet omdat de zitting zo heet wordt, want stel je niet teveel voor van deze stoelverwarming, het is een laf lauw temperatuurtje. En de stengels voor de knipperlichten en ruitenwissers hebben een op de stengel een knopje voor de regensensor en licht sensor, alleen bij gebruik van deze stengels druk je vaak onbedoeld ook op deze knopjes en schakel je beide sensoren uit. Niet erg, wel onhandig en niet doordacht. Net als het prachtige 500 logo dat geheel verscholen achter het grote info scherm zit. Het blijven Italianen, maar zonde van dit logo want nu geniet niemand ervan, behalve als je het dashboard schoonmaakt valt je oog erop.
En dan het open rijden in deze semi-cabrio. Ik heb 2 echte cabrio's gehad en dacht dat deze constructie voor meer rust in het interieur zou zorgen bij open rijden, maar helaas niets is minder waar, bij snelheden boven de 80 km is het raadzaam het dak te sluiten. Voor niet cabrio rijders: het lijkt dan alsof je met één halfgeopend raam rijdt.
Tot slot het bereikbaar van deze 500, naarmate de temperatuur stijgt wordt het bereik groter. De eerste maanden van december tot en met maart 2021 was het bereik 260 km, inmiddels is dat verhoogd naar gemiddeld 280 km met een piek van 302km. Omdat het laden voldoende snel gaat en de auto zuinig omgaat met de energie is laadstress niet aan de orde, tenzij je heel veel rijdt, maar dan raad ik aan een andere auto te kiezen.
23560 km ver
- 23.560 km
Tijd voor een update, de 500E heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en er is niets bijzonders geconstateerd. Wel een software update ontvangen met als positief gevolg dat de stoelverwarming niet meer automatisch uitgaat, maar pas als je zelf de toets aanraakt om de verwarming uit te zetten. Heel fijn. Opvallend dat er af en toe een rammel in het interieur waarneembaar is, maar deze ook weer verdwijnt zonder aankondiging. Verder maakt de stuurbekrachtiging soms een sissend geluid, ook dat geluid verdwijnt weer.
Een uitkomst is de voorverwarming zodat de 500E heerlijk warm is voordat je instapt. Regelmatig rijden er collega's in de 500E en iedereen is verrast dat de auto zo volwassen rijdt, degelijk, snel en daarmee voelt de 500E aan alsof je een klasse hoger rijdt. Eigenlijk onderschat men de auto en als je vanuit een oude 500 in deze 500E stapt weet je meteen dat deze auto's op het exterieur na niets met elkaar te maken hebben.
Nadeel blijft dat zeker bij een cabrio de ruimte achterin en kofferruimte klein. Eigenlijk kan je niet een derde persoon meenemen, zeker ook niet omdat de voorstoel onvoldoende naar voren schuift. Maar goed deze auto moet je kopen als je hoofdzakelijk alleen of met z'n 2en onderweg bent. En dat ben ik, ik rij voornamelijk dagelijks tussen Amsterdam en Hilversum en dan is deze 500E een perfecte metgezel.
Bijna 50000 km ver
- 49.879 km
De 500E heb ik nu 2.5 jaar in bezit, dwz als leaserijder. Ik nader de 50.000km grens doordat ik de auto dagelijks gebruik voor woon-werk verkeer en ook voor bijna alle andere ritten in Nederland. Op wintersport ga ik er niet mee, met een gemiddelde actieradius van 260km begin ik daar niet aan.
Hoe bevalt de 500E? Het is een volwaardige auto en niet alleen maar een stadsauto. Op de snelweg gedraagt hij zich volwassen en kan prima meekomen in het verkeer. Omdat het een cabrio is heb je meer last van windgeruis en geluid van buitenaf, maar nog alleszins binnen het aanvaardbare.
De elektrische aandrijving doet zijn werk naar behoren en zonder gedoe, veel power tot 90km per uur, daarna wordt het minder al kun je zeker op een normale wijze 120km per uur rijden, maar dan slinkt de actieradius net zo snel mee. Bij het stoplicht ben je snel weg tot verrassing van menig weggebruiker. Het laden gaat voldoende snel en probleemloos.
Er vallen ook wel een paar zaken tegen, zoals de afwerking en het onderstel. Na ruim 2 jaar begin je geluiden waar te nemen uit het onderstel, hiervoor gaat de Fiat binnenkort naar de garage, vaak een klapperend geluid met name de eerste 15 kilometers, daarna lijkt het gebonk af te nemen. Binnen in kraakt het dashboard af en toe, het komt en het verdwijnt, maar je weet het verdwijnt niet voorgoed. En als je aan het stuur draait maakt het een sissend geluid, ook dit komt en verdwijnt. De materialen, zoals de deurbekleding is hardplastic en bij intensief gebruik laat dat sporen achter. Je ziet dat Fiat hier duidelijk op geprobeerd heeft niet te dure materialen te gebruiken en de winst te maximaliseren.
En ja je kan niet meer dan 2 mensen vervoeren, maar dat wist ik bij aankoop, net zoals de kleine laadopening bij een cabrio.. Voor mij geen probleem, maar laat deze auto staan als je geregeld met meer dan 2 volwassen onderweg bent.
Verder valt op dat de achterruit snel vervuild, de velgen moeilijk te reinigen zijn (wie mooi wil zijn..) en het multimediasysteem gelukkig goed werkt. Geen hickups en bijvoorbeeld het vinden van laadpalen via het systeem werkt uitstekend, een enkele keer viel het systeem, zonder voor mij aantoonbare reden, terug naar de basis instellingen, maar gelukkig is dat sporadisch gebleken.
Voorlopig rij ik nog door met de auto, moet ook wel want mijn leasecontract duurt nog 1.5 jaar. Geen straf en benieuwd hoe het nieuwe Fiat product zich houdt naarmate er meer kilometers bijkomen.
Laatste jaar
- 75.000 km
De Fiat en ik gaan het laatste leasejaar in. Tot nu toe heeft de auto prima gefunctioneerd, maar uiteraard niet feilloos.
Het onderstel aan de achterzijde begint hoorbaar te worden en vooral bij lage temperaturen merk je dat er wat rammelt in het onderstel. Wel gemeld bij de dealer, maar het is niet opgelost. Zodra de eerste 5 km's erop zitten is het gerammel weg.
Verder laat het interieur wel wat gebruikssporen zien, het witte crème skai heeft slijtage plekken en geheel in Italiaanse stijl meldt de auto af en toe foutmeldingen, bv over het laadsysteem of moet je het systeem resetten. Het is niet wereldschokkend, maar soms werkt spotify, je mobiel niet via de software van de Fiat. Het komt soms op, maar gaat gelukkig ook weer weg.
En ja het is geen ruime of praktische auto, met 2 personen acceptabel, maar de bagageruimte en achterbank zijn in lijn met de auto klein en aan de krappe kant. Ik maak me op voor een opvolger van deze 500E en weet zeker dat de volgende eigenaar er een fijne betrouwbare auto aan heeft.
Ingeleverd
- 88.127 km
De Fiat 500E Cabrio is na 4 jaar lease ingeruild.
Conclusie: een prima auto met een acceptabele reikwijdte van 250 kilometer en probleemloos en betrouwbaar. Natuurlijk privé een veel te dure auto voor wat je ervoor terugkrijgt, maar als leaserijder een prima deal als je niet dagelijks honderden kilometers moet rijden. De nieuwe leaseauto is gearriveerd en dat is een 100% elektrische grey stone Jeep Avenger Summit. Ben je in de markt voor een elektrische stadsauto waarbij ruimte niet het belangrijkste is dan is de Fiat 500E zeker een goede keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.