Fiat 500e 42kWh La Prima (2023)

autoreview

Fiat 500e 42kWh La Prima (2023)

Signalement

Uitvoering500e 42kWh La Prima
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 2.150 km

Mijn vrouw wilde na afscheid van de leaseauto graag electrisch gaan rijden en had de 500e al langer in gedachte. Een proefrit heeft ons beiden overtuigd van de rijkwaliteiten van dit kleine autootje...


Design:
Tja, laat dat maar aan Italianen over zou ik zeggen. Smaken verschillen natuurlijk maar deze 500e vinden we zelf geweldig om te zien. Een mooie mix van oude 500 elementen en hedendaagse lijnen.

Interieur:
De 500e is beduidend groter dan de huidige 500 (Hybrid) en heeft ook binnen meer ruimte dan de benzineversie.
Dashboard met goed afleesbaar scherm recht voor de bestuurder en daarnaast een 10 inch scherm in het midden van het dashboard.
Fraai centraal display met bediening van bijna alle functies (navi, tel, muziek, instellingen, etc.) maar gelukkig ook daaronder druktoetsen voor airco/ventilatie.
Daarnaast op het stuur veel bedieningsmogelijkheden dmv drukknoppen.

Behoorlijke stoelen en een fijne zit achter het stuur. Achterin uiteraard klein maar prima geschikt voor kinderen of evt. korte rit met niet al te lange personen.

Laadruimte voorzien van extra ruimte voor laadkabels. Achterbank kan in delen neergeklapt worden waardoor je best nog wel grote voorwerpen kunt meenemen.


Exterieur:
Zoals gezegd fraaie lijnen en combi van oud en nieuw. Wielen zijn op de uiterste hoeken van de carrosserie geplaatst waardoor de auto een volwassen weggedrag heeft. Door de korte veerpoten is het wel even oppassen bij verkeersdrempels die je niet al te hard over moet gaan.

Rijden:
Het is onze eerste electrische auto en we zijn onder de indruk van het rijden, zeker omdat het om een betrekkelijk kleine auto gaat. Zoals gezegd een rustig weggedrag en (zoals autojournalisten ook al hebben gezegd) een hele prettige "one-pedal" stand die heel goed doseerbaar is en waarbij de auto ook daadwerkelijk tot stilstand komt.

De auto is stil en rijdt ook op de snelweg comfortabel. Vanwege het gewicht (ca. 1250 kg) ook bij zijwind geen rare bewegingen.

De auto heeft LED verlichting voor en achter wat een zee van licht oplevert t.o.v. de XENON die ik voorheen had. Bovendien alle rijhulpsystemen die je maar kunt wensen incl level 2 autonoom rijden, lane assist, uitgebreide cruiscontrol, voicecontrol, camera's, keyless entry, etc.

Accu:
Deze 42 kWh accu geeft een praktische actieradius van ca. 230-260 km waarbij we ca. 50-70% snelweg rijden dus dat is prima voor normaal woon-werk verkeer.
Hierbij speelt de buitentemperatuur natuurlijk wel een rol zoals bij alle EV's.

Conclusie na eerste indruk:
Tot nu toe zijn we zeer tevreden over de 500e en doet de auto wat ie moet doen.
Overigens bewijst kwaliteit zich natuurlijk niet na 2000 km en dus zal ik in de loop van de tijd een update schrijven. Tot later...

Eerste update

  • 8.000 km

Afgelopen week heb ik zelf mijn Skoda Elroq 85 in ontvangst mogen nemen zodat we niet alle ritten meer met de FIAT 500e hoeven te doen zoals we in de afgelopen maanden hebben gedaan. Die heeft goed zijn best gedaan en we zijn dan ook absoluut tevreden over de manier waarop deze kleine EV rijdt.

Dat had ik natuurlijk al in het eerste stukje hierboven geschreven maar de volgende 6000 km hebben die ervaring bevestigd. Intussen heeft de 500e zijn eerste jaarbeurt gehad. De meeste tijd is bij de dealer gebruikt om zaken na te lopen en te meten. Ook nog een kleine SW update maar dat was wat ons betreft niet nodig. We hebben met de SW geen enkel probleem gehad en alles werkt naar behoren.

Ook in de koude periode was de actieradius ondanks 90% snelweg kms absoluut voldoende (> 200 km) en hebben we 1x "buiten de deur" moeten tanken aan een extern 11kW paal. Voor elke rit gewoon even 10 min voorverwarmen als de auto nog laadt en instappen in een warme auto. Dat is toch wel lekker.

Ondanks het feit dat de 500e nu nog geen 2 jaar oud is (en dus de fabrieksgarantie nog heeft) hebben we toch 3 extra jaar bijgekocht. Op deze manier ben je toch 5 jaar lang gevrijwaard van bijzondere defecten en onverwachte kosten. De grote accu heeft uiteraard gewoon 8 jaar garantie of 160.000 km.

Met de komst van de 2e EV (Elroq 85) krijgt deze 500e het dus weer wat rustiger. Tot de volgende update...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.