AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • 500e

Herkenbaar helemaal anders

Fiat 500 Electric - Eerste rijtest

Fiat beweert dat de New 500 bij stadsgebruik 400 kilometer kan afleggen op één laadbeurt. De La Prima-lanceringsversies rollen op 17-inch wielen met Goodyear-banden in maatje 205/45-17. Je herkent de derde generatie vooral aan de opvallende koplampen met wenkbrauwen erboven. De New 500 oogt vertrouwd, maar is een totaal nieuwe ontwikkeling. Geen schakelhendel maar duidelijke transmissie- knoppen, in tegenstelling tot de toetsenrij voor de klimaatregeling. De snellaadpoort voor een CCS-stekker zit rechts achteraan, verstopt achter een klassiek tankklepje. Het tweespakige stuur ligt prima in de hand en biedt een lichte en precieze besturing. Het typeplaatje geeft dan wel 500e aan, Fiat heeft het liever over de New 500 of de 500 Electric. Met de e-Mode-knop schakel je tussen de drie rijprogramma’s Normal, Eco en Sherpa (met gereduceerde prestaties). Je smartphone opladen en Apple CarPlay op het 10,25-inch HD- touchscreen toveren kan draadloos.
  • Ken Divjak
  • Autotest
1 december 2020 om 10:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 49 2020

63 jaar na het origineel en 12 jaar na de gereïncarneerde versie steekt Fiat de 500 helemaal in het nieuw. Dat mag je best letterlijk nemen, met een elektrische aandrijflijn en alle rijhulpsystemen die anno 2020 bij een moderne EV horen.

In een normaal jaar zouden we bedanken voor een rit van een paar uur door het centrum van Brussel. De hoofdstad van België staat steevast in de top 3 van de meest verstopte Europese hoofdsteden, wat een rijtest doorgaans tot een namiddagje filerijden degradeert. 2020 is evenwel allesbehalve een normaal jaar, waardoor we bij AutoWeek auto’s probleemloos kunnen testen in hun natuurlijke habitat. Voor de New 500 zijn dat dus vooral verstedelijkte gebieden, waar EV’s en auto’s met bescheiden afmetingen per definitie het beste tot hun recht komen. Dit is dé reden waarom Fiat ervoor kiest om de derde generatie van de 500 louter in elektrische vorm aan te bieden; de auto heeft een rijbereik dat volgens de WLTP-meting tot 320 kilometer kan oplopen.

GEEN VERWANTSCHAP

Belangrijk om te weten is dat de New 500, of 500e zoals op het typeplaatje staat, niet zomaar een elektrische versie van de reguliere 500 is. Die laatste verdwijnt namelijk niet uit het aanbod, maar krijgt mild-hybridmotoren en een subtiele facelift om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen. De New 500 is een volledig nieuwe auto, die zes centimeter langer en zes centimeter breder is dan de tweede generatie, terwijl ook de wielbasis met twee centimeter toegenomen is. De New 500 rust op een fonkelnieuw platform, met 42-kWh lithium-ionbatterijen in de vloer die met een maximaal vermogen van 85 kW kunnen worden opgeladen.

Zo kun je in vijf minuten weer 50 km actieradius bijtanken. Na 35 minuten aan de snellader zijn de accu’s weer voor 80 procent gevuld. Fiat levert in samenwerking met Engie ook een wallbox om de batterijen in dik 18 uur van 0 tot 100 procent op te laden. De easyWallbox is trouwens nu al voorbereid op een upgrade van 2,3 kW- laadvermogen naar 7,4 kW om de klus op termijn in zes uur te klaren.

Helemaal opgeladen zou de 500e wel 320 kilometer actieradius moeten weergeven, maar toch geeft ons testexemplaar bij vertrek maar 260 kilometer rijbereik aan. Vreemd genoeg verandert die waarde niet wanneer we de airco aanzetten om de herfstige testomstandigheden van repliek te dienen. Sterker nog, na 15 kilometer door hartje Brussel staat de teller nog steeds op 260 kilometer. Mogelijk registreert het autobrein dat we trager onderweg zijn dan de vorige bestuurder, terwijl Fiat beweert dat de 500e bij stadsgebruik zowaar 400 kilometer kan afleggen. Hoe dan ook, de elektrische 500 is niet het type dat al tien kilometer van de actieradius inlevert terwijl je de navigatie nog aan het instellen bent voor vertrek. Zelfs volgascommando’s lijken het rijbereik nauwelijks nadelig te beïnvloeden, terwijl het stuur licht maar precies reageert en de demping beter voor elkaar is dan bij de reguliere 500. Alleen klinkers of gemene dwarsnaden kunnen de rust aan boord soms verstoren, met een licht dribbelende achteras tot gevolg.

DRIE VARIANTEN

De New 500 staat bol van de leuke features. Behalve het opvallende uiterlijk, dat zich onderscheidt met speciale koplampen en diepliggende deurklinken, springen vooral de interieurdetails in het oog. Het tweespakige stuur ligt lekker in de hand, het nieuwe infotainmentsysteem met Androidbesturing staat keurig binnen bereik. Alleen de horizontale knoppenrij eronder, voor de bediening van de airco, is niet zo gebruiksvriendelijk. Door de iets grotere buitenmaten is er binnen iets meer plek. Met name voorin, waar de cabine een stuk breder oogt. Dat komt deels door de uitsparing tussen de voorstoelen, waar de middenconsole stopt en de perfect vlakke vloer van deze EV doorschemert. Achterin is er weliswaar voldoende beenruimte voor kinderen, maar voor grotere inzittenden blijft het behelpen. Wie vaak passagiers vervoert, kan dus beter gaan voor de knappe 3+1-versie met het averechts openende achterdeurtje aan de rechterkant.

Samen met de Berlina en de geteste Cabrio zijn er meteen drie modelvarianten van de 500e leverbaar, die initieel als La Prima-introductieversies worden aangeboden met het grote accupakket van 320 kilometer. Die Fiats hebben een hele rits actieve rijhulpsystemen, inclusief adaptieve cruisecontrol met filefunctie en een rijstrookassistent. Daarna komt het trio ook beschikbaar in eenvoudiger uitvoeringen met een kleiner accupakket, dat een bereik van 180 km geeft. Daardoor zakt de basisprijs van de Berlina naar € 24.900. In La Prima-trim starten de prijzen bij € 35.900 voor de Berlina en € 37.900 voor de Cabrio. Hoeveel de 3+1 als introductieeditie gaat kosten, is op het moment van schrijven nog niet bekend, maar zeker is dat de elektrische variant een waardige aanvulling vormt op de 500-bloedlijn. De derde generatie oogt en rijdt een stuk volwassener, dankzij een elektrische aandrijflijn die met 118 pk en 220 Nm prima geschikt is voor grootstedelijke verplaatsingen. Misschien nog belangrijker is echter dat de Italiaanse icoon weer helemaal klaar is om onze grijze metropolen op te fleuren, en dat ditmaal zonder emissies.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
DownloadKoop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Fiat 500 Electric - Eerste rijtest -

Herkenbaar helemaal anders

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je email-adres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Fiat 500 Electric - Eerste rijtest -

Herkenbaar helemaal anders

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Signalement

Merk Fiat
Model 500e La Prima
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 87 kW / 118 pk
Accu capaciteit 42 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.632 mm / 1.683 mm / 1.527 mm
Wielbasis 2.322 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,4 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 312 km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Fiat Fiat 500 Elektrische Auto Nieuwe auto's

Uitgelicht aanbod

    1.0 70pk Hybrid Star

    Fiat 500 1.0 70pk Hybrid Star

    • 2021
    • 10 km

    € 19.300

    1.0 70pk Hybrid Star

    Fiat 500 1.0 70pk Hybrid Star

    • 2021
    • 10 km

    € 19.345

    1.0 70pk Hybrid Star

    Fiat 500 1.0 70pk Hybrid Star

    • 2021
    • 10 km

    € 19.445

Meer Fiat 500 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500 specificaties
  • Fiat 500 occasions
  • Fiat 500 video's
Advies en informatie
  • Fiat 500 tests
  • Fiat 500 gebruikersreviews
  • Fiat 500 index
Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

Net als architectuur, moet ook de auto met z’n tijd meebewegen. En niets is meer ‘anno 2020’...

Lees meer
Fiat 500e - Eerste Kennismaking

Fiat 500e - Eerste Kennismaking

Verbrandingsmotoren zijn passé: na dertien jaar komt Fiat eindelijk met een compleet nieuwe...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Fiat 500eC La Prima (2020)

    Fiat 500eC La Prima (2020)

    3
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: Fiat 500e

    Back to Basics: Fiat 500e

    55
    • 21 november 2020
  • Review
    Fiat 500 1.2 S&S Bicolore (2012)

    Fiat 500 1.2 S&S Bicolore (2012)

    • 19 november 2020
  • Review
    Fiat 500C TwinAir Turbo 105 Sport (2017)

    Fiat 500C TwinAir Turbo 105 Sport (2017)

    • 30 oktober 2020
  • Autonieuws
    Vijf keer Fiat 500 onder de € 10.000

    Vijf keer Fiat 500 onder de € 10.000

    26
    • 29 oktober 2020
  • Autonieuws
    Prijzen elektrische Fiat 500e bekend

    Prijzen elektrische Fiat 500e bekend

    86
    • 22 oktober 2020
  • Autonieuws
    Fiat 500e 3+1 heeft deurtje extra

    Fiat 500e 3+1 heeft deurtje extra

    59
    • 22 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    Fiat 500eC La Prima (2020)

    Fiat 500eC La Prima (2020)

    3
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Prijzen gefacelifte Fiat Tipo bekend

    Prijzen gefacelifte Fiat Tipo bekend

    54
    • 15 januari 2021
  • Review
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    5
    • 9 januari 2021
  • Autonieuws
    Fiat 500X Cabrio op komst

    Fiat 500X Cabrio op komst

    21
    • 8 januari 2021
  • Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    50
    • 30 december 2020
  • Review
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    • 13 december 2020
  • Review
    Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)

    Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso...

    13
    • 9 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep