Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500C TwinAir 80 Cult |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 50.125 km |
Veel plezier, veel stijl
- 50.125 km
Na 68.000 km en 4 jaar in een witte 500 1.2 duallogic (automaat / viercylinder) deze voor een goede prijs (waardeverlies in 4 jr 2000 euro) ingeruild bij een officiële Fiat dealer voor mijn huidige handgeschakelde 5 sp 500 C twinair Cult 80. De oer 500 was ook een 2 cylinder, deze auto met nog geen 900 cc motorinhoud hoest dankzij de Savali chiptuning 105 PK op, mede dankzij de turbo met aparte cooler. Hierbij mag je tot 7000 tpm gaan voor je in het rood komt.
C dus cabrio, elektrisch bediend canvas dak. Niet zo open als een cabrio normaliter is, maar toch een fijne beleving dus rijd s' winters ook vaak open. Alhoewel, zijramen open en perfect. Jas aan en kachel vol open LOL. Geeft een gevoel van vrijheid die erg fijn is.
Inmiddels reed ik in 2 jaar iets meer dan 20k met de 500C uit oktober 2014 die ik met slechts 30k op de teller kocht. Ben de derde eigenaar. De eerste eigenaar had deze als "Zweitwagen" naast een Audi in zijn garage staan. Extra kosten in die 2 jr, de aandrijfriem voor de accessoires en compressor à 30 euro. Motorolie, wel altijd de speciale olie laten gebruiken, een Fiat dealer doet ieder jaar het onderhoud. Hierop besparen is erg dom. Wat biedt de 500C zoal, naast een gebruik van 1 op 18,5 op de binnenweg en nihil onderhoudskosten, erg veel rijplezier. Ook veel luxe met lederen two tone bekleding, xenon koplampen met washers, mistlampen, usb en aux aansluiting, bluetooth handsfree bellen, media player, TomTom unit op het dashboard die meerde functies integreert. Digitale snelheidsmeter met oa navi aanwijzingen, banden spanning (via abs) , logo's van de 500C , econometer etc. Digitale airco en temperatuur bediening. Hier ben ik i.v.m de handbediende versie van mijn 1.2 niet zo enthousiast over. Fraaie two tone 16 inch LMV met in mijn geval Continental Eco Contact 6 banden. LMV wintervelgen 15 inch met Bridgestone Blizzak LM005 bij gekocht. De auto heeft Ncap klasse 4 en een keur aan airbags. Is verzinkt dus grappen over een jaren 80 Fiat zijn echt out of place. Mijn 10 jr oude 500 had geen spatje roest aan de carrosserie. Wel problematisch werden hier de duallogic die soms uitviel (4 x in 2 jr), derhalve nu een handbak. Einddemper bij de 1.2 bij km 122.000 en 10 jr vervangen.
De remmen zijn ook prima, ik moest gisternacht nog vol in de ankers vanwege een overtekende haas in de weilanden maar dan geeft de 500 geen krimp. Ik ben geen benzine dumpende zenuwpees dus stuif niet volgas op een kruizing af maar laat de auto rustig op de versnellingen afremmen. Het enige nadeel van deze leuke retro jaren 50 auto ligt in mede weggebruikers met een minderwaardigheids complexje die dan bovenop de achterbumper gaan hangen. Zielig. Enfin de 500 schijnt bij de dames erg populair; wat niet heet, dat deze 105 pk C een watje is of een dames autootje. En dan heb ik het nog niet over 265 PK Abarths. Die dan qua gebruik wel richting 1 op 14 gaan. Kortom, hou je van tijdloze stijl, luxe, en tegelijkertijd weinig brandstof en onderhouds kosten, een auto die weinig afschrijft, heb je geen gezin, kies voor the brand within the brand, de 500. Inmiddels ook volledig elektrisch verkrijgbaar als je een ruime beurs hebt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.