Fiat 500C 1.2 S&S Pop (2011)

autoreview

Fiat 500C 1.2 S&S Pop (2011)

Signalement

Uitvoering500C 1.2 S&S Pop
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf122.340 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Yes, weer een 500

  • 124.000 km

De laatste tijd waren er twee dingen in mijn leven die ik blijkbaar node scheen te missen. Iedere keer als ik Fiat 500 zag, vermits in een aantrekkelijke kleur, dacht ik aan de mooie 1200 Sport die jarenlang in ons bezit is geweest. En iedere keer als het zonnetje ook maar een klein beetje scheen dacht ik aan de mooie momenten die ik beleefd heb met mijn Fiat 124 Spider en BMW Z3.
Omdat ik tijdens de kerst van afgelopen jaar toch niet de druk van familiebezoeken en feestjes in de nek voelde hijgen en met zekerheid kon vaststellen dat er begin 2021 geen geld hoefde worden gereserveerd voor de après ski, heb ik de knoop doorgehakt. Er kon een auto bijgekocht worden. Voorwaarden waar de nieuweling aan moest voldoen: betrouwbaar, leuk, niet te prijzig in aanschaf en gebruik, open dak en het liefst Italiaans. En er moest een achterbank in zitten zodat de kleinkinderen veilig mee op pad kunnen.

Feitelijk blijft er maar één auto over die aan al deze voorwaarden voldoet en dat is de Fiat 500C. Een zoektocht op het www bracht een uitgelezen keur aan Fiatjes op het scherm waarvan de helft kan worden afgestreept omdat er zo’n vermaledijde halfautomatische bak in zit. Vervolgens vervalt weer de helft omdat alle donkergrijze en zwarte exemplaren van mij niet mee mochten doen. Als je dan vervolgens uit alle witte, rode en een enkele blauwe of gele een paar importexemplaren met slecht herstelde schades of incomplete onderhoudshistorie bekeken hebt. Dan ga je vervolgens selecteren op origineel in Nederland geleverde exemplaren bij erkende garagebedrijven en blijkt de spoeling uiterst dun te zijn.

Enfin, het is gelukt bij een typische dorpsgarage in Kruisland stond een Azzurro Volare Fiat 500 C in de crisisuitvoering Pop te wachten op een nieuwe eigenaar.
De wagen was een jaar geleden door de garagist ingekocht bij de BMW dealer in Roosendaal en verkocht aan een dame in het dorp. Die kwam er na een jaar achter dat de Fiat wat minder praktisch was om dagelijks de kleine koters in te transporteren waarna de bevallige blauwe werd ingeruild voor een MPV. De 500 zag er in het echt precies zo uit als in de advertentie werd omschreven. Keurig schadevrij en met een smetteloos interieur, een complete onderhoudshistorie en technisch in een fijne conditie. Nu kan er ook maar verdraaid weinig misgaan aan de Fiat 1200 vierpitter maar om de één of andere reden is het onderhavige exemplaar gezegend met een bijzonder soepele loop.
De garagehouder was er zelfs al vanuit gegaan dat de Fiat toch wel mee zou gaan en had uit voorzorg de APK ververst evenals de twee achterbanden. Nieuwe Vikings op de stalen wieltjes met nette doppen.
Zelf zou ik niet voor Viking gekozen hebben maar het gebaar was sympathiek.
Er was enige ruimte voor kritiek vanwege de wat dof uitgeslagen kijkers in de snoet hetgeen door een een soepele onderhandeling in de prijs werd gladgestreken.

De Fiat ging mee naar huis en tijdens de lange rit van 2,5 uur wist ook deze 500 zich volledig voor mij te winnen. Wat een trefzekere gangwissel had dit exemplaar en wat is die motor rustig en soepel. Qua vering was dit Pop exemplaar op 14 inch staal een stuk minder stug dan mijn oude Sport op 16 inch lichtmetaal. Nog zo’n openbaring, je merkt met gesloten dak niet dat je in een “cabrio” rijdt. Mooi stil en goed geïsoleerd.
Wel is het jammer dat er geen cruise controle in de 500 zit. Als er weer wat geld over is dan zet ik er een exemplaar van Dancar of John Gold in. Rijdt toch een stuk relaxter met cruise.

Een aangename verrassing en het bewijs dat deze Fiat verdraaid goed is ingereden, is het brandstofverbruik. 1 op 19 verbruikt de kleine en dat terwijl er niet extreem op zuinig rijden wordt gefocust. Ik moet wel zeggen dat ik uitsluitend de duurdere Ron 98 brandstof in de tank wil hebben omdat de Fiat geen dagelijks vervoer is. Die schrale euro 95 rommel blief ik niet in een auto die grotendeels de dagen in een stalling vertoeft.

Ik heb de auto inmiddels een maand en heb al de nodige kilometers met open dak gereden. Heerlijk is het en ik wordt blij van de Fiat. En meer mensen worden schijnbaar blij van de fraaie kleur in combinatie met het stijlvolle beige dak en de donkergrijze bekleding met roomwitte schouders.

Ik ben er dermate blij mee dat ik gelijk ook de voorbanden heb vervangen door Viking exemplaren zodat de Fiat rondom op identiek rubber staat. Noem mij een nerd maar ik vind dat belangrijk. De koplampen heb ik vervangen door nieuwe Carello’s. Een wereld van verschil die heldere kijkers doen haar goed. De Viking banden doen het beter dan verwacht. Ze zijn stil, mooi rond en ik hoefde niet veel lood aan te slaan om ze perfect uit te balanceren. Voor mij was dat boven verwachting.

Wat mij opviel was de smetteloze staat van de kofferruimte, alsof deze nooit gebruikt is. Toch moet het kleine klepje ontelbare malen zijn geopend want de stugge pvc kabel tussen carrosserie en klep vertoont tekenen van slijtage die zich vervolgens openbaren in, af en toe, een kortsluiting waardoor het elektrische kofferbakslot geactiveerd wordt. Een nieuw kabeltje van Fiat kost een vermogen en is binnen de kortst mogelijke tijd weer naar de gallemiezen zodat ik gekozen heb voor de minder prijzige en soepele siliconen kabelboom van de firma Buren in Hallum. Ik heb nog geen tijd gehad om deze te monteren maar kom hier zeker op terug.
Het kabeltje voelt onnoemelijk veel soepeler aan dan de stugge originele PVC kabel van Fiat.

Voorlopig ben ik bijzonder content met deze 500C. Ze heeft zeker de potentie om bij mij haar oude dag te mogen slijten in relatieve rust.

La dolce vita

  • 129.000 km

Inmiddels heb ik de 500 een jaar in bezit en zijn er de nodige probleemloze kilometers met de cabriolet gemaakt. Veelal pretkilometers maar ook de nodige werkgerelateerde kilometers. Wat bij dat alles opvalt is de soepelheid van deze fijne Fiat met 1200 cc motor. De wagen rijdt bijzonder rustig en comfortabel. Ik denk dat de 14 inch stalen wielen, de relatief hoge wang van de banden en het smalle loopvlak in dit opzicht wonderen doen. En dat niet alleen qua soepelheid maar ook in het brandstofverbruik zal het toepassen van de standaard wielmaat van positieve invloed zijn. Het gemiddelde verbruik komt op zo’n 1/19 neer en dat vind ik een keurige waarde.

In mijn vorige verslag maakte ik reeds gewag van een kabelbreuk in het stugge pvc kabeltje dat via de achterklep de stroomvoorziening naar het slot en naar de kentekenplaatverlichting verzorgt. Een nieuwe kabel kost origineel Fiat belachelijk veel, en je krijgt zo’n zelfde kabel die over een aantal jaren weer zo stug is als een winegum in de vrieskou.
De firma Buren uit Hallum levert al sinds mensenheugenis aantrekkelijk geprijsde onderdelen voor Fiat modellen en zij hebben een prachtig renovatiesetje gemaakt voor de kabel die zich bevindt tussen carrosserie en achterklep. Een soepel siliconenrubber kabel met keurige draadverbinders. Simpelweg het slechte deel van de oude kabel er tussen uitknippen en de nieuwe kabel op de juiste wijze aanklemmen. Een klusje van een half uurtje voor de gemiddelde doe het zelver. Om de kabel een beetje ruimte te geven heb ik de stekker van de kentekenplaatverlichting even los geklikt. Niet vergeten om deze later weer terug te plaatsen……..
De nieuwe imitatiekabel is beter van kwaliteit dan de originele Fiat kabel en het bespaart je schijnbaar meer dan 100 euro.

Dat kabeltje is het enige onderdeel dat bij mijn Fiat kapot is gegaan. Verder is de auto bijzonder betrouwbaar gebleken. Het dak werkt feilloos maar wordt wel snel smoezelig als de auto veel buiten staat. De beige stof slaat snel groen uit en het is een klus om dat weer netjes toonbaar te maken. Uiteindelijk blijkt een simpel warm sopje met Biotex de klus te klaren. Ik was even bang dat de waterdichtheid van het dak door het schrobben met Biotex nadelig zou worden beïnvloed maar tot op heden blijft de wagen keurig droog vanbinnen.

De grote beurt, waarbij alle filters (ook het interieurfilter) de olie, bougies en remolie vervangen zijn, deed een aanslag van nog geen 400 euro op de portemonnee. Als je hierbij in aanmerking neemt dat de garage ook een originele einddemper van een Fiat 500 Sport heeft geplaatst dan mag toch wel gesteld worden dat zo’n Fiatje behalve betrouwbaar ook nog eens zeer vriendelijk voor de bankrekening is. De uitlaatdemper was overigens een overblijfsel uit de voorraad van een ex Fiat dealer dus die zit niet bij die genoemde 400 euro inbegrepen.
Overigens was de oude achterdemper nog in perfecte staat, maar zo’n dikke ovale verchroomde pijp smoelt gewoon zoveel mooier en het geluid is mooi sonoor en ietsje meer donkerbruin.

De 500 is dus weer klaar voor een heel jaar rijplezier voor het hele gezin. De wagen is niet uitgesproken snel maar voelt wel lichtvoetig aan. De bediening is kinderlijk eenvoudig, de gangwissel trefzeker en de soliditeit van alle knoppen in het interieur is ruim voldoende. Geen rammels, gepiep of gekraak. Ook geen lawaai vanuit de ingewikkelde dakconstructie. Fiat heeft met de 500 bewezen dat ze zeer goed zijn in het bouwen van compacte auto’s.

De Pop uitvoering van de 500 is best karig uitgerust maar dat merk je in eerste instantie niet echt. Standaard zit er een leuk vormgegeven radio met CD speler in maar die heeft dan weer niet de mogelijkheid om er via Bluetooth een telefoon op aan te sluiten. Ook zitten er aan de voorzijde geen mistlampen op de Pop versie. Wel weer standaard is een goed werkend systeem met sensoren in de achterbumper en die zijn ook echt nodig als je met het dak volledig geopend achteruit wilt rijden. De stoelen zitten ook op langere afstanden verbazend goed en zijn voorzien van een mooie kwaliteit stoffen bekleding. En zelfs de hoogte van de bestuurdersstoel is instelbaar.

De Fiat is een wagen waar je voor je plezier een stuk in gaat rijden. Niet een simpel vervoermiddel van A naar B maar een prettig stukje speelgoed voor de verwende automobilist. Een auto met karakter.

Gewoon voor de heb.

  • 138.000 km

En weer is er een jaar voorbij en mocht de Fiat voor de APK naar de garage.
Qua kosten stelde het allemaal niet zoveel voor. Het hele jaar wat pretkilometers kunnen maken voor € 400. Voor zoveel plezier is dat toch alleszins redelijk. Wat waren de opmerkingen van de keurmeester: speling op een wieldraagarm en de rubbers van een schokdemper achter waren uitgedroogd/uitgesleten of anderszins niet voldoend aan de gestelde eisen. Gezien de kostprijs van een setje nieuwe schokdempers ga ik daar dus niet mee zitten vogelen. Gewoon een paar nieuwe schokdempers van een goed merk en een originele draagarm geplaatst. De draagarm had ik toevallig nog nieuw op zolder liggen (hoe komt een mens aan een rechter draagarm voor een Fiat 500 op zijn zolder vraagt men zich waarschijnlijk af). Voor de rest kon het Fiatje de goedkeuring van de garagehouder volledig krijgen en is de auto weer voorzien van een frisse APK.

De pret kan dus weer beginnen. De 500C wordt eigenlijk alleen maar voor de leuke kilometers gebruikt. De ritjes naar het strand om de hond uit te laten of te gaan peddelboarden. Een weekendtripje naar een hotel. Dagje Texel. Van die dagen dat de mondhoeken toch al automatisch iets meer omhoog staan. De Fiat tovert alleen nog maar een grotere grijns op het gezicht. Je vraagt je af hoe dat eigenlijk tot stand komt want de auto is niet uitgesproken snel, is ook niet buitengewoon comfortabel of ruim.
Misschien is het de opvallende kleur in combinatie met het interieur. Het feit dat het dak tot over de achterruit opent. Het is niet helemaal te verklaren waarom juist dit Fiatje mij zo weet te bekoren. Het zal te maken hebben met het zomerse karakter van de wagen, het plezierige gezelschap dat meestal meerijdt en het gevoel van vrije tijd. Op een warme zomeravond mag ik graag nog even een stukje over de dijk stuiteren en de buitenlucht opsnuiven. Wat uiteraard meehelpt is dat de Fiat veel geeft zonder er veel voor terug te vragen. Ze springt buitengewoon zuinig met de brandstof om. Ik moet al heel raar doen om boven de 1/18 uit te komen maar meestal is het 1 liter euro 98 per 20 kilometer.
Verzekering is peanuts (18 euro WA beperkt Casco per maand) en ook de houderschapsbelasting is gewoon te doen. Qua betrouwbaarheid is de Fiat een absolute hoogvlieger en als er dan al iets kapot gaat dan kost het amper iets. Onderdelen zijn plenty voorhanden en kosten een grijpstuiver.
Oh ja, vergeet ik de ring te vermelden die de pookhoes op zijn plaats houdt.
Dat ding brak plotsklaps af en is voor 20 euro weer als origineel Mopar onderdeel aangeschaft. Zelf even gemonteerd want dat stelt niets voor.

Even leek het er trouwens op dat de digitale klokkenwinkel gerepareerd moest gaan worden want de kilometerteller was een weinig optimistisch. Hij gaf stelselmatig 40 kilometer teveel aan. Dit probleem was na een flinke trip overigens net zo snel verdwenen als het opdook. In zo’n geval is het handig om de snelheid af te lezen op een Tom Tom of op de smartphone. Hopen dat dit bij een éénmalige oprisping blijft. Er zijn bedrijven die zich specialiseren in het reviseren van Fiat 500 tellers dus het zal wel een vaker voorkomend euvel zijn. Mocht het gebeuren dan wordt dit fijne Fiatje gewoon weer netjes gerepareerd.

Het is gewoon een goed wagentje met een sympathieke inborst. Onze relatie kan niet meer stuk.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens