Fiat 500C 1.2 StartStop Rock (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500C 1.2 S&S Rock |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Fiat 500C Rock Funky White met een rood dak
- 1.500 km
Begin december heb ik besloten dat het tijd werd om mijn 206CC te vervangen. Vanaf de eerste keer dat ik een 500 zag, wist ik eigenlijk al dat het zo een zou worden.
Door de goede ervaringen van vrienden van ons, zijn we bij Autobedrijf De Beer in Rotterdam terecht gekomen.
Toen we in de showroom kwamen, was er net een 500c rock (een actiemodel) binnen gereden. Na een proefrit hebben we dezelfde dag nog het koopcontract getekend.
Het is een Funky White 500c Rock geworden met een rood stoffen dak. Omdat er al veel extra's op zitten en omdat hij al mooie 16" velgen heeft, heb ik er geen opties bij genomen.
Hieronder ga ik mijn ervaringen bij (proberen) te houden.
22 februari kon ik de wagen ophalen.
De verkoper nam uitgebreid de tijd om alles uit te leggen en hij verzorgde ook alle instelling voor mijn telefoon.
Nadat alles duidelijk was, ben ik met een fles wijn en een minatuur 500c op weg gegaan.
De Beer heeft duidelijk een positieve indruk achter gelaten.
Nu over de 500:
Algemeen:
Het vermogen valt niet tegen. Het is geen sportwagen, maar dan had ik naar de garage naast de Beer moeten gaan, daar verkopen ze n.l. Aston Martin's.
Ik moest wel wennen aan de dualogic, maar na een paar dagen gaat dit probleemloos. Ik weet nu dat het niet slim is om het rempedaal in te trappen alsof het een koppeling is.
Daardoor weet ik dan wel weer dat de wagen goed is in noodstops.
Het start stop systeem werkt beter dan verwacht en ik heb dan ook niet de behoefte om dit uit te schakelen.
Pluspunten:
Het model! De hoge aaibaarheidsfactor.
Het dak, dat het te bedienen is tijdens het rijden. Dat was bij de 206cc wel anders.
De xenon verlichting.
Voor verbetering vatbaar:
De regensensor! Die zit er namelijk niet op en die mis ik.
De daglichtlampen. Deze zijn geel en staan niet echt bij de witte xenonlampen.
Minpunten:
Er zit geen klep voor het dashbordkastje.
Absoluut minpunt: Er wordt een mattenset geleverd die niet goed past. Aan de passengierskant blijft er een stuk van de kunststof bodemplaat zichtbaar. Echt een zielige bedoeling voor een auto van 21000,-.
Net of de mat voor een ander type auto is gemaakt. Daar gaan we nog even voor terug naar de garage.
De indruk van de auto na 1500 km:
Het verbruik komt niet echt in de buurt van de fabrieksopgave, ik kom nu op 1 op 16, maar misschien wordt dat na een paar duizend kilometer gunstiger.
De wagen is stiller dan wat ik had verwacht en heeft ook geen piepjes of kraakjes.
Het dak moet te openen en te sluiten zijn met de afstandbediening, het openen gaat probleemloos, maar om de een of andere reden lukt het niet om hem dicht te doen.
Functioneel? Zulk soort dingen moet je niet vragen. Als ik in de buurt van R.dam ben, zal ik er eens naar laten kijken.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen na zo'n korte tijd.
Update: De matten zijn vervangen door een set die wel past.
Zoals rhbovenkamp hieronder heeft aangegeven, zijn er verschillende maten voor de handgeschakelde en de dualogic.
Verder heb ik led lampjes gekocht om van die gele daglichtlampen af te zijn. Ik moet ze er alleen nog even in zetten.
Update 2: 18 april 2011
Ondertussen heb ik 12500 km probleemloos gereden. Alleen is er (onder garantie) een slangetje vervangen omdat de wagen naar benzine ging ruiken als ik stil stond voor het verkeerslicht.
Het verbruik komt met 1 op 16 niet in de buurt van de cijvers die in de folders staan.
Update 3: 22 augustus 2013
48000 km
Sinds een paar dagen gaat de kofferbak niet meer open.
Bij garage de Beer hebben ze geen tijd "want het is vakantietijd". Misschien is het een probleem dat in een paar minuten opgelost kan zijn, een zekering of een iets dat met een reset opgelost worden, maar ze laten je gewoon 2 weken rijden met een klep die niet open kan. Geen probleem, er zijn nog genoeg andere Fiat garages. Bij DC Berkel was het geen probleem om langs te komen.
We hebben dus sinds vandaag een nieuwe garage wat betreft het onderhoud van de auto.
Op zich zijn we tevreden over de auto. Behalve de kofferdeksel hebben we alleen een paar keer problemen gehad met het dakje omdat dat niet open/dicht ging. Na het vervangen van wat electronica was dat verholpen.
Vreemd is wel dat er bij beide portieren aan de binnenzijde een schroef is gaan roesten. Het lijkt om de schroef te gaan waarmee de handgreep vast zit.
Foto hiervan staat hierboven.
De oplossing van het kofferdekselprobleem was dus een reset. Nadat e.e.a. opnieuw ingelezen was werkte het weer. Het was idd een paar minuten werk.
De beide schroeven zijn ook vervangen.
Kosten? Niets, gewoon service. En we hebben geen 2 weken met een dichte klep hoeven rondrijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.