Fiat 500 TwinAir 80 Lounge (2017)

autoreview

Fiat 500 TwinAir 80 Lounge (2017)

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 80 Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst1.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste maand met de Fiat

  • 1.200 km

Daar staat ie dan, mijn eerste eigen* nieuwe auto. Een Fiat 500. 'Niet echt bepaald een mannen mobiel', volgens mijn vrienden, maar goed, voor mijn rijke ervaring aan auto's die ik op mijn 25ste heb (niet dus) is dit het toppunt wat te halen valt. Maar alle kritiek van de buitenwereld verdween als mist voor de zon, toen ik de auto zag staan. De kleine opdonder met zijn kwieke lichtmetalen velgen, chromen accenten en 'AMG' gril staat flitsend te wachten om zijn eerste kilometers te maken. Daar kan geen tweedehands Seat Leon tegenop!

Even voor de goede orde, mijn ervaring qua auto's is dus beperkt ondanks de liefhebberij: Mijn ouders zijn van een Saab 900 in 2011 overgestapt naar een Peugeot 107. Dit wegens het belastingvoordeel dat deze auto nieuw had en wegens het voordelige verbruik van de Peugeot. Uiteraard was het in comfort en 'auto' natuurlijk niet te vergelijken met de trouwe Saab. Om een lang verhaal kort te maken heb ik de afgelopen 6 jaar met een minimalistisch koekblik mogen rijden als vervoermiddel. Van de kleine gemakken tot aan reisjes naar Duitsland met z'n drieën. Dus sinds ik een vaste baan heb met een stabiel inkomen, was het tijd voor wat luxueuzer vermaak tijdens de wekelijkse uitstappen.

In augustus ben ik na een maand gewacht te hebben door de dealer opgebeld met het heugelijke bericht dat mijn private please Fiat klaar staat om opgehaald te worden. Momenteel lease ik de Fiat 500 Lounge voor 279 per maand en 10000 kilometer per jaar. Extra optie om niet voor het gewaagde standaard babyblauw te gaan, maar espresso zwart. We leven ten slotte niet in Italië, én zolang er niet een racefiets van Bianchi op elke hoek van de straat staat, sla ik die kleur nog even over.

Waarom private lease? Dit heeft verschillende redenen. Allereerst heb ik de auto niet nodig voor mijn werk wegens fietsafstand. Daarnaast heeft Fiat/FCA nu momenteel de deal lopen dat het contract maandelijks kosteloos opzegbaar is na een jaar voor een kleine meerprijs. Trek je het contract dan door tot 5 jaar, dan valt de prijs voor mijn financiële situatie redelijk mee, en is het met het verbruik van 1 op 18 redelijk goed te behappen.

Als ik in de Fiat stap merk ik gelijk dat qua comfort de auto een tweede hemel is in vergelijking met de 107 van mijn ouders. Eindelijk na al die jaren een fatsoenlijke zetel die instelbaar is! Degelijke speakers en een turbo onder de motorkap doet nu plezierige kilometers maken. En ja, de krat bier pas eindelijk een keer wél in de achterbak zonder gelijk de achterbank te hoeven lost te maken.
Snelwegen zijn geen probleem en ook is de Fiat 500 in de stad heer en meester. Het verbruik ligt, mits je netjes met het gaspedaal omgaat, bij de eerste tankbeurt 1 op 17 en bij de tweede tankbeurt 1 op 18. Daarbij moet ik toegeven dat ik tijdens demonstraties even moest laten zien hoe een tweecilinder met turbo accelereert. Anno 2017 mag deze auto ook gewoon door echte kerels gereden worden!
Over de tweecilinder gesproken, ik kan tot nu toe geen kritiek leveren over deze setting. De auto tuft prima door op de snelwegen en een kruissnelheid van 120 km per uur heeft geen extra of eigenaardige trillingen teweeg gebracht voor de auto qua comfort. Ook de Eco stand zorgt voor prima acceleratie. Zet je deze tijdens constante snelheid uit, dan schiet de auto vooruit in zowel extra acceleratie als in verbruik. Voor het speelkwartiertje dus, maar niet echt voor lange afstanden.

En de minpunten tot nu toe? Helaas zijn er een aantal kleine praktische onhandigheden. Zo is het zicht van stoplichten vooraan met mijn 1,85 helaas niet goed te zien en moet ik zelfs gebruik maken van het dakraam om niet over het stuur te hangen. Daarnaast begrijp ik echt niet waarom ze de airconditioning knop zo slecht plaatsen op de warmteregelaar. Dit systeem bestond al op de Fiat Punto en is absoluut niet leesbaar. Kom op Fiat, doe daar wat aan.
Het start-stop systeem is meer een last dan een feature: Soms slaat de auto af op het moment dat stil sta en gelijk weer wil optrekken. Dus hij staat momenteel ook uit.
Ook het scherm heeft bij mij nog niet echt pluspunten weten te leveren. Het is meer een gimmick en een lokkertje voor het gefacelifte model, dan dat je er daadwerkelijk wat aan hebt. Het enige wat er interessant aan is, is de smiley rechtsboven in het interface dat aangeeft of je zuinig rijdt. Ik probeer hem tevreden te houden, wat tot nu toe goed lukt in de vorm van een groene knipoog. De meerwaarde van het scherm komt pas bij de upgrade, waarbij het scherm een inch groter wordt en tevens navigatie en DAB+ unlocked is. Tot nu toe is het meer een indicatie van dat ik vette vingers heb.

Conclusie tot nu toe: Een erg luxe auto voor het maandelijkse bedrag wat ik nu kwijt ben. Zeker omdat behalve de benzine alle kosten inclusief zijn én de kosteloos maandelijkse opzegbaarheid.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.