Fiat 500 (2017)

autoreview

Fiat 500 (2017)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf36.400 km
KM-stand laatst55.100 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Echt een auto voor erbij

  • 37.800 km

Misschien klinkt het oneerbiedig, maar zo is het zeker niet bedoeld. De Fiat 500e is echt om naast de huidige auto's te rijden. Het is dan ook de bedoeling dat de kosten van deze Fiat lager zijn dan de kosten die ik uitspaar om niet met de andere auto's te rijden. En voor ons is het handig om het woon/werkverkeer elektrisch te rijden en niet met een diesel. Opladen kan tegenwoordig overal, thuis, laadpaal of op de zaak, dus dat is geen probleem met de actieradius.

Rijbereik?
Het mag eigenlijk het woord rijbereik niet hebben, maar het is duidelijk dat kortere ritjes in de winter echt een aanslag zijn op je rijbereik. De accu moet eerst even opgewarmd worden en dat kost je accucapaciteit. Dan is het ook nog eens koud en doe je de verwarming aan (anders beslaan de ruiten) en met een rijbereik van 115 kilometer blijkt dat na 66 kilometer woonwerk verkeer (3x heen en weer) de Fiat het niet kan zonder opladen. De helft gaat er dus vanaf. Het is wel gebleken dat wanneer je de auto even parkeert en dan weer verder rijdt, de accu nog warm is en dan blijven er in één keer meer kilometers over om te rijden. Maar is dit erg dan? Voor ons niet. Het is gewoon voldoende. En we wisten dit van te voren, dus geen probleem. De rit van Alphen aan de Rijn (Auto Zagato) naar Harderwijk was te redden zonder extra laden, maar we hebben toch 10 kilometer voor het eind nog even iets bijgeladen. Zonder snelladen duurt dit natuurlijk wel eventjes, maar dat komt toch bijna niet voor. Uiteindelijk is in de winter 100 kilometer mogelijk aan rijbereik. In 8 uur is de Fiat van 10% naar 100% opgeladen via een stopcontact. De auto laadt dan met 2,7 kWh.

Sportief
Gelukkig zijn er Abarth velgjes op gekomen met Pirelli Zero bandjes erom, want dat verandert echt de wegligging. Bochten zijn geen enkel probleem, alleen bij een vochtige weg en voluit accelereren verliezen de bandjes contact met de weg. En eerlijk gezegd gaat het dan al snel genoeg. Moeiteloos kan er wat sportiever gereden worden. Dat dit niet goed is voor het rijbereik, is te begrijpen. De stoelen zitten prima, maar sportief zijn ze niet.

Luxe
Deze amerikaanse 500e zit goed in de spullen. Stoelverwarming, handsfree bellen, Xenon, climate control, het zit er allemaal op. Vooral het verbinden met de u-connect is makkelijk en logisch. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, maar het is gewoon fijn dat je iPhone verbinden automatisch altijd goed gaat. Hopelijk blijft dat ook.

Met deze auto gaan we niet veel kilometers maken, dus ik meld me weer wanneer er iets te melden valt, maar dat zal waarschijnlijk nog wel even duren. In ieder geval zijn we dik tevreden met deze leuke Fiat. Het is me nog niet gelukt de foto's te uploaden, dus dit komt nog.

Voldoet volgens verwachting

  • 50.014 km

Even een korte update na de 50000 km te zijn gepasseerd. Even 2 belangrijke onderwerpen wil ik naar voren halen, namelijk rijbereik en onderhoud.

Rijbereik is natuurlijk een dingetje met een accu van 24kW. En toch valt het ons op dat er geen degradatie is. Af en toe zien we 165km actieradius op het display (winter is het minstens 95km) en daar gaan natuurlijk wel wat kilometers vanaf vanwege voorverwarmen accupakket. Ik begin nu langzaam aan te begrijpen elektrisch rijden heel erg leuk is en dat er voor zuinig rijden de juiste omstandigheden moeten zijn. Korte afstanden zijn niet handig, boven de 100 km/u ook niet, dus het moet daar tussenin zitten. Met de brede bandjes, prima wegligging en thuis laden is het gewoon nog steeds leuk rijden. Het lijkt mij dat juist het thuisladen met 2,7 kW/u de accu in goede conditie houdt. Snelladen kan niet, dus ik verwacht geen problemen.

Onderhoud zou weinig moeten zijn. Is natuurlijk niet erg spannend, maar hier en daar toch wat ongebruikelijke storingen. Inmiddels is de buitentemperatuursensor vervangen, is er een draagarm linksvoor vervangen (APK adviespunt) en nu is de ruit van het linkerportier niet meer te bedienen en dus dichtgeplakt. Niet echt spannende dingen, maar wel zwakke punten die mij een beetje verbazen met deze kilometer stand. En natuurlijk is het nog steeds goedkoop rijden, maar je moet hiervoor toch weer even de garage bezoeken. Hier en daar kraakt het onderstel, dus ik verwacht binnenkort daar nog wel een paar aanpassingen. Is met een hoger gewicht wel logisch, maar toch vind ik het tamelijk snel. Inmiddels is de afschrijving relatief best wel fors, dus doorrijden is nu het goedkoopst en nog steeds geen straf.

Verse APK zonder gekraak

  • 55.000 km

Afgelopen week is de auto APK gekeurd. Geen enkele opmerking, maar natuurlijk wel een paar foutjes verhelpen om de auto in goede conditie te houden. Het bleek dat de spiegels niet meer te verstellen waren. Een nieuwe schakelaar is natuurlijk zo te bestellen, maar de monteur vermoedde een draadje los en dat klopte ook. Het geklapper in het onderstel, wat bij elke Fiat 500e is, ook de nieuwe, was ik wel een beetje zat. Het monteren van 2 stabilisatorstangen heeft het probleem opgelost. In totaal 300 euro verder en alle problemen opgelost. Dat lukt niet met mijn andere auto's.

Nog steeds ben ik erg blij met deze auto, maar laatst heb ik in een Mini F56 gezeten (2014-2023) en daar werd ik wel erg blij van (we hebben 32 jaar classic mini gereden). Actieradius van deze Fiat is voor ons helemaal geen probleem, dus met de Mini zal dat het ook niet zijn. Ik ga deze Fiat binnenkort te koop zetten en daarna rustig kijken voor een elektrische Mini. Natuurlijk is een benzine Cooper S gelijk geprijsd, maar met overal zonnepanelen zou ik wel gek zijn om niet elektrisch te rijden. En elektrisch rijden is gewoon erg leuk. Zeker met de goede wegligging van de Fiat (zal bij Mini ook zo zijn, zo niet beter). Misschien is dit mijn laatste review van deze auto, misschien ook niet. Het is altijd fijn dat je een auto niet moet verkopen, dus even kijken hoe het gaat. EV's zijn momenteel natuurlijk niet de meest gewilde auto's als occasion.

Verkocht

  • 55.100 km

De Fiat is verkocht. De zoektocht naar een Mini gaat beginnen. En dat is nog niet zo heel makkelijk. De meeste Mini's bij goede dealers zitten slecht in de opties (geen LED of stoelverwarming) en wanneer ze dat wel hebben, zijn ze zo verkocht. Nu nog kijken of we benzine of elektrisch (standaard veel opties) doen.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.