Fiat 500 (2014)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 41.400 km |
Elektrisch bommetje
- 41.400 km
In maart 2018 een Fiat 500E gekocht.
Ben zo enthousiast over dit 'karretje' dat ik het tijd vond een review te schrijven.
In 2018 was ik aan het oriënteren naar een leuke elektrische auto als tweede wagentje. Ik had al ervaring met elektrisch rijden, want we hebben al een PHEV op het pad gehad. Heb onder andere de tweede generatie Leaf bekeken, maar dat was toch een beetje prijzig, evenals de elektrische Ioniq.
Na een tijdje rondkijken op het web, kwam ik een importeur van 500E's tegen.
De 500E wordt alleen in geselecteerde Staten van Amerika verkocht, omdat het verplicht is een elektrische auto in de catalogus te hebben. Fiat heeft dat op deze manier gedaan.
Maar goed. Zijn dus bij die importeur gaan kijken, maar die auto had een schuifdak. Ik bleek met mijn bijna twee meter niet in de schuifdak-versie te kunnen. Ook was alles van binnen hond; het stonk er naar hond, er lagen haren in de auto en er waren op sommige plekken klauwvegen te zien. Die werd het dus niet, maar tijdens de proefrit ben ik er wel achter gekomen dat het werkelijk gewéldig rijdt.
Het zou dus een 500E worden.
Ik ben toen naar een andere importeur gegaan. Daar stonden er zeer veel. Alle kleuren en kilometerstanden.
Je kon als het ware een tweedehands auto configureren.
Ben toen uitgekomen op deze zilveren met sportpakket.
Het sportpakket zorgt ervoor dat je zwarte koplampen krijgt, leuke oranje striping, oranje spiegels en de zwarte velgen met oranje accenten. Heb daar toch nog met schuifdak bekeken, maar het paste helaas echt niet.
Dan de rijervaring.
De auto rijdt met 113 pk en 200 mm werkelijk geweldig. Bij het stoplicht ben je de meeste auto's te snel af tot de 70 km/u, daarna wordt hij al minder snel.
De 0-100 sprint verloopt daarom in zo'n 8 seconden, maar dat is nog steeds geen score om je voor te schamen.
Het is erg oppassen met accelereren in een bocht, want de dunne bandjes willen graag spinnen. Vooral met regen moet je echt rustig met het pedaal omgaan. Al met al kan ik wel stellen dat dit de leukste 500 is met de Abarth niet meegerekend.
Doordat de accu's onder de auto liggen, heeft hij een lekker laag zwaartepunt. Het is geen bochtenridder, maar hij stuurt best leuk. De vering is voor hobbels een beetje hard afgesteld. Ook ligt de voorkant erg laag, je hoort al gauw de rubberen beschermlip over de grond schuren.
De auto is niet extreem stil onder het rijden, maar het is dan ook maar een 500.
Van mensen die je niet horen aankomen heb je geen last, want onder de 30 km/u activeert de auto een zoemer die best wat geluid produceert.
De actieradius.
De auto rijdt met normaal gebruik in de lente/zomer zo'n 160 kilometer. Dit is makkelijk haalbaar als je rond de stad en provinciale wegen rijdt. Ook staat ventilatie meestal uit, dit is een behoorlijke energievreter.
De snelwegen kun je beter niet opzoeken als je zo ver wil komen. Overigens is er geen sprake van stress op de snelweg, want de auto geeft duidelijk aan wat het verbruik is en hoe ver je nog kunt rijden. De auto ondersteunt ook geen snelladen, maar dit hebben we ook niet nodig.
Ik heb deze auto dan ook niet gekocht om lange afstanden mee af te leggen, de auto komt amper de provincie uit.
In de winter is de actieradius rond de 100 kilometer. Dit is inclusief de verwarming en ventilatie. Ook verwarmt hij dan de accu's, hetgeen veel stroom gebruikt.
Het comfort
Voor twee personen is dat behoorlijk goed. De nepleren stoelen zitten best lekker, maar bieden weinig zijdelingse steun. Als het nodig is, doet de verwarming het ook erg goed, na letterlijk één minuut komt er al warme lucht uit de roosters. Ook wordt elke 500E met het premium-audio soundpack geleverd. Dit klinkt behoorlijk goed.
Op de achterbank moet je niet wezen, want dit is echt krap. De kofferbak is zoals die van elke 500, alleen zit er nog een vak onder waar je het laadsnoer kunt opbergen.
Er is geen 'frunk' aanwezig, want hier zitten de reguliere systemen en de elektromotor.
Gebruikskosten
Eenmaal aangeschaft zijn de gebruikskosten minimaal.
In de 15 maanden dat ik hem heb, is er nog geen onderhoud aan gepleegd. Ik laad hem ook altijd thuis op en gebruik amper laadpalen. Er liggen ook erg dunne, kleine banden onder. Deze bandenmaat is ook niet al te duur.
Wordt geüpdatet.
Heb je vragen? Stel ze gerust en ik beantwoord hem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.