DS DS4 PureTech 130 So Chic (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS4 PureTech 130 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
strak rijden
- 70.000 km
Sinds een aantal dagen heb ik mijn Citroen C4 1.6 VTI 250.000 ingeruild tegen deze DS. Waar het aan de binnenzijde een feest der herkenning is met een behoorlijke update qua elektronica is het rijgedrag echt vele malen strakker. De auto ligt goed in de bochten en is ook met de 3 cilinder motor nog behoorlijk stil.
Mijn vrouw wilde een iets hogere auto dus was het lijstje voor haar een Nissan Quashqai, een Kia Sportage of een Suzuki Vitara. Als compromis wilde ik kijken naar Mitsubishi ASX of Nissan Pulsar. Bij het nagaan van het internet liep ik aan tegen deze DS. Iets ouder dan mijn zoekcriterium en aantrekkelijk geprijsd. Bij de Nissans was ik toch bang voor olieverbruik van de 1.2 motor. De PSA motor 3 cilinder kwam beter naar voren. Het koppel en vermogen was ook nog beter.
We hebben wel een rit gemaakt in een pulsar, niets mee mis wat met een beurt niet oplosbaar was maar ik peilde olie beneden het laagst aangegeven niveau. Daarnaast werd de deal met de DS heel aantrekkelijk gemaakt waarbij we, in tegenstelling tot de meeste auto's die we kochten beneden het budget bleven.
Mijn eerste ervaringen, hij ligt veel beter op de weg dan mijn oude C4. trekt lekker op en is stil bij constante snelheden. De doorlopende voorruit ik denk nooit meer anders te willen. We zitten werkelijk wel iets hoger, maar het blijft een overzichtelijke koets.
de eerste kilometers
- 75.000 km
het is te merken dat de auto aanzienlijk nieuwer is. De informatie is veel eerder beschikbaar. Het opstarten van de computer is nu al klaar terwijl je start. Het blijft een overzichtelijke koets We rijden met heel weinig geluid.
Kleine nadelen? Ja achterin instappen is minder makkelijk dan voorheen. Ik zit prima maar de vorm van de deur is te merken met het instappen. Net als dat ik dacht nooit een raampje achter open te zetten: klaarblijkelijk dus wel. Maar voorin; niets dan lof over de prima stoelen het overzichtelijke dashboard. Qua interieur was het ook merkbaar dat de achterbak iets kleiner is. Ik dacht het niet te merken; maar toch. die paar centimeter maakt het verschil tussen wel of niet omklappen van de achterbank.
Grote voordelen? Ja zeker De auto is zuiniger dan mijn vorige. Het verbruik blijft binnen de perken; ook wanneer ik 13 kilometer per uur rij in de avond. De auto trekt vlot op; inhalen gaat eenvoudig met een koppel dat al bij 1700 toeren beschikbaar is. Het blijft stil ook als je in de 3e versnelling 90 kilometer per uur rijdt. Wennen? De eerste versnelling is voor alles waar je langzaam rijdt.
Olieverbruik tot nu toe? nihil. Dat is conform verwachting.
verhuizen
- 80.000 km
Veel vervoeren valt niet mee in de auto. een tafel van 1.60 kan niet in de achterbak met de stoelen plat. Voor veel zaken die net iets langer zijn is het rijden met een aanhanger en de voorste stoelen in een stand naar voren de enige oplossing. Nu komt dit weinig voor en rijden we de meeste kilometers alleen in de auto, gevolgd door familiebezoek met 2 personen. Dan is de auto top.
Het verbruik blijft nog steeds rond de 1: 16 ik denk dat de 100 kilometer maatregel daar een grote bijdrage aan levert. Het blijft een heel comfortabele auto waarmee je makkelijk vele kilometers ontspannen rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.