Dodge Nitro 3.7 V6 4x4 SXT (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nitro 3.7 V6 4x4 SXT |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben als een blok voor de Nitro gevallen toen ik de eerste foto’s van de concept car zag, en al helemaal toen ie vrijwel ongewijzigd in productie ging. Als liefhebber van Amerikaanse SUV’s vind ik de Nitro HET alternatief voor diegene die eens iets anders wil dan het huidige aanbod en ’standaard’ SUV’s als Hyundai’s, Kia’s, etc.
Jeep Cherokee vond ik altijd de oer-jeep, totdat het model met ronde koplampen verscheen. Daar had ik helemaal niks mee. Blij verrast dus, door de vierkante oer-vormen van de Nitro.
Om bij het interieur te beginnen:
Het design vind ik zeer geslaagd. Het oogt fris en modern, en de knoppen zitten precies waar je ze verwacht. Ik heb niet het My-Gear entertainment systeem, maar de standaard audio installatie geeft geweldig goed geluid en is zeer eenvoudig te bedienen.(Mijn Nitro had echter wel het speakersysteem van My Gear, dus incl. Sub-Woofer achterin). I-Pod kan m.b.v. kabeltje eenvoudig aangesloten worden.
Voorts zit er een klein boordcomputertje in, die het verbruik bijhoudt, (niet te veel naar kijken) , controle bandenspanning etc.
Veel gehoorde kritiek is de materiaalkeuze. Vind ik echt onzin! Het is dan misschien wel hard plastic, maar so what? Het is lekker stevig en beschadigt niet snel.
De pers had ook kritiek op de korte zittingen maar dat valt ook reuze mee. Ik zit prima. Verder is de Nitro lekker ruim, en de uitschuifbare bodem in het laadgedeelte is makkelijk. (Zware boodschappen, kratjes bier, je schuift het zo naar binnen)
Dan de motor: 3.7 liter is flink, maar de auto weegt ook behoorlijk dus met een 2 of 2.5 L had ie wel ’under-powered’ geweest. Als je rustig rijdt, geeft ie een luxegevoel. Je hoort alleen het zoeven van de banden. Heerlijk ontspannen cruisen.
Maarrr...bij het intrappen van het gaspedaal komt de motor echt tot leven. Hij schiet door tot zo’n 6000 toeren en i.p.v. het zoeven van de banden hoor je nu de brul van een leeuw. Heerlijk. Ik vind ’m vrij rap. Snel weg bij stoplichten, en lekker te cruisen tussen 100 en 140. (Veel harder niet geprobeerd).
De motor is niet zuinig te noemen. Ik rijd weinig snelweg. Woon/werk verkeer is 18 km over drukke B-wegen, of een klein stukje drukke snelweg. Ik haal dan 1 op 7.
Bij langere stukken op de snelweg m.b.v. cruisecontrole rijdt ie zuiniger 1 op 8 a 9 moet haalbaar zijn.
De wegligging is behoorlijk. Achterwiel aandrijving, en indien nodig kan de Nitro op 4-wielaandrijving gezet worden middels een knop op de console. Mij werd afgeraden 4 wiel aandrijving te gebruiken op verharde wegen bij normale weersomstandigheden. De 4 wiel zou alleen voor echt terrein geschikt zijn. Dat verhaal is mij wat onduidelijk, maar ik moet zeggen dat ik het niet mis. Hij ligt als een blok op de weg en z’n bochtengedrag is okay. Helt niet veel over. Het enige (kleine) minpuntje is misschien z’n starre achteras, waardoor verkeersdrempels behoorlijk kunnen ’bumpen’.
Kortom, ik vind de Nitro een zeer comfortabele auto, met waanzinnige ’looks’ en een strakke, vlotte drive, en lekker eigenwijs.
Er is geen auto die er op lijkt. En daar houd ik van.
PROBLEMEN
Achter spatbord had een spuitfoutje. Daar was een klein beetje lak af. Dit is (onzichtbaar)overgespoten. Probleem verholpen.
Middenconsole zat speling in. Is toen ook gelijk verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.