Dodge Caliber 2.0 CRD SXT (2008)

autoreview

Dodge Caliber
Dodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge Caliber

Signalement

UitvoeringCaliber 2.0 CRD SXT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Caliber gaat weg

  • 30.000 km

Mijn eerste nieuwe auto was de Dodge Caliber met 2.0 CRD (TDI) motor met 140PK en 310NM koppel.

De auto was uitgevoerd in SXT trim, destijds de meest uitgebreide uitvoering voor de Caliber. Verder was alleen de lichtblauw metallic lak een optie.

Het design van de Caliber spreekt heel erg. Of je er nu van houdt of niet, het is een vreemde eend in de bijt, zo tussen alle Corolla's, Mazda's 3 en Golfjes!

De standaarduitrusting is aardig. Hij is voorzien van airconditioning, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, radio/cd met 6 speakers, cruise controle, middenarmsteun, esp en voor zij en gordijn airbags. Daarnaast staat de Dodge op 17" lichtmetaal.

In het interieur zit alles op een logische plek. Alles is makkelijk te vinden en bediening van de airco/radio/cruise controle zijn ook 'blind' te bedienen. De stoel is in hoogte verstelbaar. Daarnaast is de zitting lang genoeg en biedt hij goede steun aan m'n rug. De middenarmsteun is lekker. Het stuur is helaas niet naar je toe te halen en de middenarmsteun gaat voor mijn gevoel ook niet ver genoeg naar voren. Hij is tevens wat aan de harde kant. De ruimte is verder ook prima. Voor en achterin is genoeg plaats voor 4 volwassenen in totaal. De bagageruimte is niet heel ruim bemeten, maar gemiddeld gezien wel voldoende.

Het interieur is vrij plastic, maar de vormgeving is leuk en 's nachts is de verlichting doordacht en erg mooi. Leuk detail zijn de verlichte bekerhouders.

De 2.0 TDI pompverstuiver van Volkswagen tokkelt er lustig op los, zeker als hij koud is of als de buitentemperatuur onder het vriespunt ligt. Ook in de bebouwde kom laat hij wel wat van zich horen. Op de snelweg echter is het een fijne motor en gaat het geluid naar de achtergrond. Met deze motor heb je altijd koppel en vermogen achter de hand. Wel heeft de 'TDI' wat last van een turbogat. Onder de 1800/2000 toeren doet hij vrij weinig, waarna hij er als een malle aan trekt.

Al dat vermogen brengt hij via een erg fijn schakelende 6-bak over de voorwielen. De versnellingen echter zijn een beetje aan de korte kant. Zeker met dit vermogen hadden deze een stuk langer kunnen zijn. De bak bediendt zich precies en met gevoel, de versnellingen leggen gemakkelijk in en de bak is niet hakerig.

De manier waarop de Caliber dit vermogen op de weg brengt is soms iets minder geraffineerd. Mede dankzij het explosieve karakter van de diesel heeft de auto problemen met tractie in zijn 1 en 2 op nat/vochtig wegdek. Wat minder gasgeven biedt de oplossing. Het onderstel is week afgesteld en niet echt berekend op het vermogen. Daar tegenover staat wel erg veel comfort. Naast de goede stoelen doet de vering zijn werk goed en wordt een lange rit nooit vermoeiend. Zolang je maar niet te hard door bochten gaat racen is het echt een erg fijne reisauto om flink kilometers mee te rijden.

In 30.000km is er niets geks gebeurd. Enkel een vacuumslang is vervangen bij 28.000km (garantie) en bij 18.000km zijn de remschijven voor vernieuwd (garantie) vanwege trillingen tijdens het remmen. Dit is hierna niet meer teruggekomen.

Het gemiddelde verbruik lag deze 30.000km meestal tussen de 1:14 en 1:16.

De auto heeft verder een vrij degelijke indruk op mij gemaakt.

Pluspunten:
Comfort!!!
Fijne motor
Stoelen
Audio instalatie (deze is echt waanzinnig voor een fabrieksradio!)
Versnellingsbak
Ergonomie

Minpunten:
Geluid motor bij lagere snelheden
Tractie bij nat wegdek in 1 en 2
Zicht naar achteren (wel grote spiegels, half minpuntje dan)
Midden armsteun van hard plastic

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.