Dodge Caliber 2.0 CRD SXT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Caliber 2.0 CRD SXT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Dodge Caliber 2.0 CRD SXT
- 26.000 km
*INTRO*
Nadat ik mijn rijbwijs op mijn 18e gehaald had, heb ik 4 jaar in een oude Nissan Patrol gereden die uit de familie kwam. Ik was op een gegeven moment wel toe aan een nieuwe auto en niet het bekende oude golfje me 4 ton op de teller. Ik rijd ongv. 20.000 per jaar en wilde graag een diesel(TDI) omdat het gewoon veel lekkerder rijd dan benzine in de zelfde klasse.
Sinds 1 mei 2009 ben ik in het bezit van een hele mooie Dodge Caliber 2.0 CRD SXT. 8 maanden oud, 15.000 gelopen en voorzien van leuk opties en styling kenmerken.
*OPTIES*
naast de standaard airco,abs,esp,cruise control, elect.ramen/spiegels,cv enz enz, is de auto voorzien van lederen bekleding,Zwarte metallic lak,20 inch. RC design velgen,stoelverwarming,premium (7) speaker set en styling kenmerken van huistuner "startech".
*TDI POWERRR*
De 2.0 TDI van VW doet zijn werk meer dan prima. De bekende diesel ratel is goed hoorbaar als de motor koud is en je staat naast de auto. Binnenin valt het wel mee en als hij warm is helemaal. 140 PK op 1400kg is lekker. het bekende kritiekpunt dat de auto onrustig is in het stuur klopt als je volgas wegtrekt, bij normaal optrekken is er niets aan de hand.
*VERBRUIK*
Het verbruik gecombineerd is 1: 13,2 met 20 inch velgen, 245mm breed. Nu ik de 17 inch standaard stalen velgen met winterbanden erop heb liggen doet hij gecombineerd 1:15 en lange afstanden (cruise control 120km/u) 1:18
*WEGLIGGING*
De wegligging is overal gezien prima, toch had het stuurgedrag iets scherper gemogen en helt de auto over in de bochten. vergeleken met een golf is het beroerd, vergeleken met een qasquai, tuscon, outlander (delen het zelfde onderstel) is het prima te doen. Het is iets waar je voor kiest als je auto koopt die hoger op de wielen staat dan gemiddeld. Tenzij je voor een BMW X3 gaat met adaptief onderstel.
*INTERIEUR*
Het dashboard is simpel, doet zijn werk, overzichtelijk, hoekig. het is een typisch Amerikaans interieur. Ook een stijl waar je voor kiest maar niet minder plastic dan directe concurrenten golf/focus/enz. Wel hadden ze de deurpanelen en armsteun mogen bekleden wat de concurrenten wel hebben, juist dát had het gevoel van plastic weggehaald. In de 2008 heeft de auto overigens een minimale update gekregen zodat het dashboard één kleur is, chrome randjes e.d. die het allemaal veeel beter ogen dan het 2006 model, het 2010 model krijg overigens een compleet ander dashboard
De zitplaatsen zijn iets ruimer dan een golf, stoelen zijn goed verstelbaar alleen de zijwangen hadden iets Europese mogen zijn wij hebben hier in Europa niet allemaal formaatje dikke amerikaan. daarnaast kun je de rugleuning van de achterbank wel verstellen. De kofferbak ruimte is veler maler groter dan menige hatchback daar kan geen andere auto in die prijsklasse aan tippen.
*BETROUWBAARHEID*
De auto heeft nu een goede 26.000 km gelopen en heb er 0,0 problemen mee gehad. Ook geen rare piepjes of kraakjes in het onderstel waar ik veel klachten over gehoord heb. De 2.0 TDI (pompverstuiver)van VW is oer betrouwbaar dit durf ik te zeggen omdat van huis uit al Járen TDI gereden wordt.
*VOOR WIE IS DEZE AUTO?*
Deze auto is voor mensen die een leuk ogende auto willen voor niet al te veel geld, veel praktische ruimte en het stuurgedrag,interieur voor lief nemen. De lease-rijdende-KM-Vreters verwijs ik door naar de golf/focus
*REFERENTIE PUNTEN*
hoewel ik pas 4 jaar mijn rijbewijs heb, heb ik al veel kilometers gereden in veel verschillende auto's dus ik denk dat ik wel een objectieve review geschreven heb. Ik heb o.a. veel ervaring met de:
VW Passat variant 1.9 TDI
Audi A6 avant quattro 2.5 TDI
VW Jetta 2.0 TDI
VW Golf 1.4 TSI
Volvo XC90 D5
Ford Focus 1.6
*Updates volgen in deze review.*
Kleine Update
- 31.000 km
auto ondertussen kleine beurt gehad. geen problemen te melden, enkel is de handrem iets opgesteld. Verbruik is gestegen naar 1:14 in deze koude periode.
Samen met een liefhebber www.dodgeforum.nl opgezet.
Nieuwe update
- 103.000 km
Zo, we zijn alweer 70.000 km verder en paar weken geleden de ton op de klok gezet.
De auto heeft nog steeds geen bijzondere opmerkingen. Auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad en het enige wat opmerkelijk is zijn de volgende zaken:
* draagarm vervangen
* stuurkogel
* remblokken.
Volgens de garagehouder zouden de grote velgen de boosdoener kunnen zijn. Het onderstel heeft nu eenmaal meer te verduren met zulke grote, zware velgen en met die dunne bandjes is de vering minimaal.
Motor is elke dag nog starten en lopen. Al met al nog erg tevreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.