Daimler Six (1977)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 3, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 123.780 km |
KM-stand laatst | 123.955 km |
Jeugddroom
- 123.955 km
Vanaf kinds af aan ben ik gek van Jaguar; na een ritje in een XKR was ik verkocht. Posters van de E-Type hingen letterlijk boven mijn bed, vroege XJ's spraken ook tot de verbeelding. Met name de XJC heb ik altijd een schitterende auto gevonden.
Toen ik mijn eerste auto (een oude S-klasse) kocht op mijn achttiende en hiermee thuis kwam, was ik even bang dat mijn ouders me hierin zouden laten slapen, zo boos waren ze. Vooral mijn vader snapte er niets van; verstokt Volvo-rijder en vooral iemand die niet van poespas hield. Toen ik hierna mijn eerste XJ kocht, ontdooide hij toch wel en vertelde trots tegen iedereen dat zijn zoon op zijn negentiende in een "ouwelullensloep" rond reed. Hij is zelfs een aantal keren mee geweest naar klassiekerdagen en ik denk dat hij mijn passie toch wel begreep.
In december ben ik mijn vader heel plotseling en veel te jong verloren. Dit is voor mij het heftigste wat ik ooit heb meegemaakt, het heeft me tevens in laten zien dat alles relatief is en het zo voorbij kan zijn. Ik besloot dat ik mijn droomauto wilde gaan kopen en deze voor de helft van mijn eigen geld wilde betalen en voor de andere helft van zijn geld, zodat we hem op deze manier toch een beetje samen kochten.
In eerste instantie heb ik geprobeerd mijn eerste XJ, een Rose Bronze Vandenplas terug te kopen. Toevallig rijdt deze auto bij mij in het dorp, de eigenaar wil er echter absoluut niet vanaf. Erg jammer, want het blijft een bijzondere auto. Maar goed, dan maar verder zoeken en hopen dat de eigenaar zich ooit nog bedenkt.
Verschillende auto's passeerden de revue. Allereerst wilde ik mijn ultieme droom, een Series 1 E-Type FHC kopen. Deze auto heeft echter een fors aantal minpunten, ze zijn heel prijzig waardoor ik hem waarschijnlijk amper zou gaan gebruiken, lastig te vinden in een mooie uitvoering maar bovenal ben ik er tijdens de paar ritjes die ik in zo'n auto heb gemaakt achter gekomen dat ik er eigenlijk niet in pas. Een Series 2 of 3 zou wel gaan, maar dat is het toch net niet voor mij. Ook voelde het voor mij een beetje krom om mijn ultieme droomauto te kopen, iets waarvan je zo'n hoge verwachtingen hebt kan alleen maar tegen vallen. Never meet your heroes...
Een andere keus was een R107 MB SL. Een hele rationele keus en een fijne auto, echter had ik er tijdens de bezichtiging die ik gedaan heb totaal geen klik mee. Ook deze keus viel af.
Een Ferrari 456 dan? Een bloedmooie auto die, zeker met handbak, ook erg goed rijdt. Echter nog niet wegenbelastingvrij, prijzig in de aanschaf en kwetsbaar qua onderhoud. Ook deze optie viel af.
Een Jaguar XJC heb ik altijd een schitterende auto gevonden. Dit model is "pilarless", wat betekent dat alle ramen naar beneden kunnen waardoor je een soort cabrio-gevoel krijgt. Verder vind ik het lijnenspel gewoon prachtig. Ik had al vaker in dit model gereden en na rijp beraad was ik eruit dat ik zo'n auto wilde. Het moest dat een 4.2 zijn, de legendarische XK-engine, bij voorkeur in British Racing Green.
De Series 2 is de enige XJ waarvan een coupé is gemaakt en met een productieaantal van 10487 ook één van de zeldzaamste seriegeproduceerde modellen van Jaguar. Van de Daimler Sovereign Coupe (de zescilinder coupé in Daimler-uitvoering) zijn er slechts 1677 gebouwd. Ter vergelijking; van de Series 1 E-Type zijn 33205 exemplaren gebouwd. De XJC, met name de Daimler-uitvoering, is dus echt een zeldzaamheid.
Al snel kwam ik een gerestaureerde Daimler Sovereign Coupe tegen, weliswaar niet in BRG maar in Squadron Blue. Een typische jaren '70 blauwtint. Hij stond te koop bij een verzamelaar die zeven XJC's had en er af en toe eentje verkocht om ruimte te maken voor een ander exemplaar. Na wat heen-en-weer-gemail en de nodige aapjes maar een afspraak gemaakt om te gaan kijken.
Hoewel ik op de foto's twijfelde over de kleur, was ik meteen verliefd toen ik de auto zag. De staat was ook erg goed, maar niet té mooi, zodat je er nog goed mee durft te rijden. Tijdens de restauratie is er ook het een en ander gedaan om de auto bruikbaarder te maken, zo zijn er bijvoorbeeld Series 3 spiegels gemonteerd. Niet de mooiste upgrade, maar hierdoor heb je wel goed zicht. Ook is er een moderne radio gemonteerd, voor nu prima maar deze staat ook op de nominatielijst om te vervangen. De eerste meters merkte ik meteen dat dit een goede auto was; geen rare geluiden, de auto schakelt soepel en de motor liep goed. Na een eerlijk gesprek met de verkoper waarin hij me ook eerlijk de minpunten benoemde, een deal gesloten.
Een week later kon ik de auto ophalen. Twee volle tanks, dus ik kon er even tegenaan. Op weg naar huis voelde ik me de koning te rijk; het uitzicht over de lange motorkap vanuit een cabine die ruikt naar leer, benzine en sigaren. Trots parkeerde ik de auto in mijn garage, hopende op mooi weer.
Natuurlijk zijn er dingen die ik aan moet pakken. Optisch is de auto goed, dit laat ik zo. De auto is voorzien van een automatische choke, de AED. Bij een koude start loopt de auto niet goed, moet ik vaak starten en slaat hij onmiddellijk weer af, waarschijnlijk een kwestie van afstellen. Verder wordt de auto niet goed warm, ik vermoed dat de thermostaat vast zit. Deze dingen ga ik binnenkort door een specialist aan laten pakken. Verder zijn er natuurlijk de typische Jaguar-dingetjes zoals een oliedrukmeter die niet werkt en een toerenteller die alleen werkt na een paar tikjes op de meter, maar ach, dit hoort allemaal bij de charme.
Mijn plan met de auto is om hem te koesteren en er alleen met mooi weer mee te rijden. Ik denk dat deze auto's nooit minder waard gaan worden en als ik er goed voor zorg, is het een mooie investering. Hopelijk komt de zomer straks echt, zodat ik veel mooie ritten kan gaan maken en wellicht zelfs nog wel een tripje naar Engeland. Één ding weet ik zeker; mijn vader is er altijd bij!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.