Daihatsu Trevis (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Trevis |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Downsizen op een leuke manier !
- 61.000 km
Doordat we onze Honda jazz maar weinig meer gebruikten, de vaste kosten van deze auto och wat hoog waren, besloten om iets kleiner te gaan rijden als tweede auto.
De keuze voor een Trevis was al eerder gemaakt, de auto moest klein maar toch ruim zijn, zuinig en redelijk licht van gewicht .
Verder veilig en voorzien van wat extra's .
We hadden ons oog laten vallen op een oranje metallic Trevis en die moest t dus worden !
Na een paar maanden zoeken, bij toeval de onze gevonden op 1,5 uur rijden bij een daihatsudealer (betaal die nog..?) in Drenthe.
De vraagprijs was redelijk, we hadden gehoopt iets meer voor de Honda te krijgen , maar toch de knoop doorgehakt.
De auto die we gekocht hebben heeft 61000 gelopen , eerste eigenaar, veel onderhoud gehad(distributie, remschijven, uitlaat).
Op de terugweg van Drenthe naar Twente hebben we de auto goed kunnen testen.
Het valt op de dat auto redelijk inzetbaar is op de snelweg, al zal ze dat niet veel komen bij ons.
Het vermogen is natuurlijk maar beperkt , maar er valt goed mee te leven.
De zit is ruim, en stoelen redelijk, daardoor is t comfort toch goed.
De auto stuurt goed, al helt ze wel wat over in een scherpe bocht.
De auto zal dus ingezet worden voor woon-werkverkeer en korte ritten in stad en dorp en zal daar naar verwachting prima geschikt voor zijn.
We hebben er schik mee , met name de vormgeving vind ik erg geslaagd, een kleine mini- Engelse taxi
Wordt vervolgd
Niet alleen voor korte ritten
- 93.000 km
Even een update , de bedoeling was dat we de Trevis voor korte stukken zouden gebruiken, echter kwam hier in de praktijk weinig van terecht.
Dit vooral omdat het wagentje ook lekker rijdt als je een wat langere rit hebt, dit komt vooral door de zitpositie, ik heb tijden een beurt een cuore als leenauto mee gehad, echter dit is echt een hele andere auto.
De Trevis stuurt verder licht, je zit niet te laag, bij snelheden van 120 km valt het geluid erg mee.
Verder zijn de aanwezigheid van cruisecontrol en airco zeer prettig.
Intussen hebben we dus sinds eind 2015 meer dan 30000 km afgelegd.
Korte ritten, maar ook ritten naar middenduitsland en België .
Ook is de auto een paar keer naar de garage geweest, maar geen pech gehad !
In maart 2016 All season laten monteren, daar de banden droogtescheurtjes hadden en alle ventielen vervangen zouden moeten worden vanwege lekkage.
In juli 2016 apk, geen opmerkingen.
In mei 2017de auto een grote beurt, en de antenne vervangen, bij een oud dealer van Daihatsu laten doen, dit was prijzig(€450)
In juli 2017 de apk en toch maar distributieriem en voor remschijven en blokken laten vervangen(€700,-)
In augustus 2017 de airco laten vullen.
Wel al drie h4 koplampen vernieuwd
We gaan er nog een tijdje mee verder rijden !
Klein toppertje
- 129.000 km
Even een update van onze kleine topper, de Trevis bevalt nog steeds erg goed !
In de zomer van 2017 hebben wij en onze zoon de auto voor woon werkverkeer gebruikt en enkele kleine en grotere vakanties.
Begin 2018 heeft de auto een kleine beurt gehad , na 25000(!) km.
Ook in 2018 is de auto veelvuldig gebruikt, wat opvalt is dat de auto zowel op korte alsook langere ritten prima rijdt.
Ook de allseason banden bevallen prima, alleen hadden we in oktober 2018 een lekke band, en bleek dat de banden schuin afsleten, twee nieuwe erop en uitlijnen bij kwikfit(vanwege de snelle service). De voorbanden hadden er ca 65000 km op gezeten en hadden nog 4,5 mm profiel !
Bij 128000 wederom een beurt laten doen, nog steeds geen rare dingen, dus : we rijden maar weer verder met onze Trevis !
Doorrijden maar ?!
- 159.000 km
Alweer een jaar en bijna 30000 km verder.
De Trevis is echt de favoriet bij ons, voor korte en lange afstanden een prima auto, natuurlijk kun je hem niet vergelijken met auto’s uit het boven segment maar het is voor korte afstanden het ideale vervoersmiddel.
Wat hebben w edit jaar meegemaakt;
De Auto heeft een beurt gehad in het voorjaar, toen alleen het normale onderhoud gehad(€260). Alleen de remblokken voor zijn vervangen.
In die periode is de auto met name voor kortere ritten gebruikt, woon werkverkeer en af en toe een rit van 100-200 Km.
Tijdens d zomerperiode heeft onze zoon de auto erg veel gebruikt, voor zin vakantiewerk en diverse grote trips, waaronder een trip naar Denemarken en Zweden !
Geen problemen gehad
In de zomer deed de ab het niet meer, voor tien euro de batterij laten vervangen, alleen brak er een lipje van de ab af en was het erg lastig om hem nog te gebruiken. Toch maar een nieuwe besteld, kostte wel €100,- maar het comfort is met ab te groot om er voor zo’n bedrag van af te zien.
Ook brandde het motor management lampje in oktober na een langere rit. De garage heeft het gereset en een additive aan de benzine toegevoegd, volgens de garage had het te maken met benzine,misschien toch een keer E10 getankt ..?
De Trevis tot 2008 kan niet tegen E10.
De auto rijdt nog steeds prima, en wordt met veel plezier gebruikt.
Voorlopig rijden we nog door ,maar ik ben stiekem wel aan het kijken naar een Trevis die wat nieuwer is 2009-2010, met weinig KMS .
Echter zijn deze va 2009 weinig meer geleverd in het oranje (volgens mij).
Toch maar doorrijden
- 186.000 km
Even weer een update van onze trevis, 2020 begon met de achterpijp van de einddemper die los was; deze is gelast door de garage en zit inmiddels al weer bijna een jaar.
In juni is de airco gevuld, en werkt weer prima!
Ook heeft de auto in juni (169000)een kleine beurt gehad met apk, en in oktober bij 177750 2 nieuwe achterbanden( goodyear vector 4seasons gen2)op laten zetten, deze banden hebben ruim 100000 km op de auto gezeten!
In december heeft de auto een grote beurt gehad met nieuwe distributieriem(wissel na bijna 100000 km), duur natuurlijk maar doorrijden is een slechte optie.
Dan het rijden met de Trevis; binnen ons gezin is de Trevis nog steeds favoriet, we rijden er met drie personen in, korte ritten tot vakanties van meer dan 1500 km, het autootje kan het.
Hij is natuurlijk klein, niet zo snel en niet zo comfortabel als een luxe Duitse slee, maar het is te doen en hij rijdt, stuurt heerlijk en met een gunstig verbruik van 1:18 tot 1:21, en dat voor een auto uit 2007.
We rijden maar weer een jaartje door ...
Rijden maar !
- 215.000 km
Even weer een update van onze dappere kleine rakker.
Ook in 2021 weer bijna 30.000 km gereden met onze Trevis.
Veel woon-werkverkeer kilometers, maar nog meer vrije tijds en vakantie kilometers.
De auto heeft ondanks de flinke Kilometerstand voor weinig problemen gezorgd dit jaar, alhoewel;in Januari de accu leeg
Aten lopen en de anwb constateerde dat de accu aan vervanging toe was(was de eerste accu nog) , de anwb heeft de accu vervangen (wel prijzig helaas).
In maart hebben we een paar deukjes in het dak laten repareren en in juni was de apk aan de beurt plus vullen van de airco.
In augustus heeft de auto een kleine beurt gehad bij 203000 km.
En in oktober heeft de Trevis weer 2 nieuwe allseason banden gemonteerd gekregen.
Deze hadden er 81000 km opgezeten !
Wij hebben de goodyear allseasons gemonteerd en deze doen hun werk uitstekend,ze zijn veilig met name in de winter(op sneeuw uitstekende grip).
Het verbruik is gemiddeld 1-18 tot 1-20 afhankelijk van rijstijl en tijd van het jaar
Ook bij deze auto zal er in 2022 weer wat meer onderhoud gepleegd moeten worden;waarschijnlijk de remschijven(en blokken) voor zijn wel weer een keer aan de beurt:schijven zitten er inmiddels al weer meer dan 100000 km op! En de blokken ca 65000.
Ook de uitlaat zit alweer 160000 km.
Maar keerzijde is dat de Trevis vanaf 2022 minder kilometers gaan rijden, omdat er een derde auto bij moet komen in het gezin.
Waarschijnlijk zalen nog maximaal 5-10.000 km mee gereden worden, maar met die instelling is de auto 6 jaar geleden ook aangekocht, dus we zullen zien.
Pech of begin van het einde van onze Trevis?
- 221.900 km
Vanaf begin 2022 reden we minder met de Trevis, nu nog maar ca 350 km per maand,in juni was hij toe aan een grote beurt en de APK.
Op zich mankeerde er niets aan , maar moesten er wel nieuwe remblokken gemonteerd worden(waren 67000 km meegegaan).
Helaas begon de airco pomp geluid te maken,de airco werkte wel, maar maakte veel geluid.
De garage heeft er naar gekeken en een poging gedaan om het euvel te verhelpen, maar helaas zou er een nieuwe airco pomp gemonteerd worden.
Omdat de auto al een respectabele km stand heeft, besloten het niet te doen.Dus rijden met de ARKO….
In Oktober werd na een remactie de koppeling te heet (druk groep)waardoor we moesten kiezen:afscheid nemen of laten repareren.
We hebben toch gekozen voor reparatie en nog even door te rijden tot volgend jaar.
Nog steeds tevreden met de auto, maar je begint te merken dat de kilometers beginnen te tellen.
Einde van een erg leuke ervaring!
- 225.000 km
Nadat vorig jaar de aircopomp ging piepen en gieren en reparatie rond de €600,- zou gaan kosten hebben we besloten om de auto te verkopen.
Niet dat hij slecht reed, maar met de respectabele km stand van 225000, vonden we dat we geen geld meer in de auto moesten steken.
Veel gereden, nooit echt pech gehad(op de koppeling na dan) en het onderhoud viel ook best wel me.
We hebben ontzettend veel plezier beleefd aan de Daihatsu Trevis!
We hebben inmiddels een Suzuki Ignis gekocht
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.