Daihatsu Sirion 1.0 12V XTi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 1.0 12V XTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 177.122 km |
KM-stand laatst | 198.083 km |
Driepitter
- 198.083 km
Omdat ik op dit moment werkzoekend ben, werd de wegenbelasting van de Citroen Jumpy, bijna E 100,-- per maand, te duur.
Zoekend op internet kwam ik in Haaren (Noord-Brabant) deze Daihatsu Sirion tegen. Leuk model auto dat je niet op elke straathoek tegen komt.
Moest wel E 1375,-- bij betalen maar de auto was volgens het boekje onderhouden en had een redelijk recente APK.
De auto rijdt goed en is behoorlijk fel.
In vergelijking met de Jumpy stuurt de auto vrij direct, vooral op hogere snelheden.
De Sirion is prettig comfortabel geveerd, wel helt de carrosserie wat over in bochten. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, achterin kan ik (1m83 lang) hoofd en benen goed kwijt. Ook de kofferruimte valt niet tegen. Wel jammer dat de zitting van de achterbank niet naar voren kan klappen.
Qua luxe heeft deze uitvoering alleen airco en elektrisch verstelbare buitenspiegels, dat laatste is heel fijn vooral voor de rechter spiegel. Verder zit er een kanteldakje in en ligt er een trekhaak onder de auto. Ben benieuwd hoe dit rijdt met mijn caravannetje, een Eriba Eribelle uit 1986, leeggewicht ca. 480 kg.
50 km/u in de vijfde versnelling gaat. Het toerental bedraagt dan 1500 t/m en je hoort dan vrijwel geen motorgeluid. Wel terugschakelen natuurlijk naar de derde bij verder versnellen of het oprijden van een helling(kje).
Het verbruik ligt na 3 tankbeurten rond 1 op 17.
Bij het rijden hoorde ik een ratelend geluid bij het nemen van bochten. De linker homokineet bleek versleten. Deze is vervangen onder garantie.
05-02-2016:
De auto rijdt nog steeds goed. Opvallend is het effect van andere voorbanden. Na het vervangen van de VIKING- door Continentalbanden rijdt en remt de auto beter bij regen. Met de Vikings gleed de Daihutsu door als ik niet heel rustig remde bij regen. Ook sloegen de wielen door bij normaal optrekken op nat wegdek.
Dit is nu helemaal over!
Naast het reguliere onderhoud zijn twee extra reparaties uitgevoerd:
In juni 2015 maakte de auto bij normaal optrekken een bonkend geluid. Bij heel rustig gas geven en constante snelheden was er niets loos. De oorzaak bleek een defecte motorsteun.
Eind januari 2016 liep de Sirion traag en bonkend stationair. Tot ca. 1200 t/m deed één cilinder niet mee. Daarboven leek het goed, wel hoorde ik bij gasgeven af en toe een klikkend geluid onder de motorkap (pingelen bleek achteraf).
De garagagist concludeerde na onderzoek dat de koppakking lek was tussen twee cilinders. Dure reparatie die ik zelf nog verder optuigde door ook distributieset en multiriemen te laten vervangen (alles moest toch open dus dit leverde geen extra arbeidsloon op).
Totaalplaatje van de kosten:
17-09-2014, 182212 km, € 15,00: Ventiel band vervangen.
09-01-2015, 185863 km, € 591,00: grote beurt APK, remblokken, -schijven voor en geleidestift lv van de remzadel vervangen, einddemper uitlaat lassen.
12-06-2015, 190848 km, € 210,81: Originele motorsteun daihatsu.
24-12-2016, 196859 km, € 291.26: APK, kleine beurt, 2x band Continental voor, koplampen polijsten en afstellen.
04-02-2016. 198083 km, € 780,50: Koppakkingset, distributieset en 3 multiriemen vervangen (7 uur arbeid).
Totaal: € 1888,57 in 22 maanden = € 86,00 per maand.
12-02-2016.
200 km verder en van de regen in de drup. De auto rijdt en loopt goed maar na een koude start staat heel de straat blauw van de rook. Ook komt er rook (met de geur van verbrandde olie) uit de motor. Na enkele minuten rijden verdwijnt dit euvel. Terug naar de garage. De eigenaar zei dat de reparatie goed was uitgevoerd. Mogelijk is een zuigerveer beschadigd doordat de compressie na het vlakken van de kop iets toegenomen is. Een klepseal kan niet zijn gaan lekken omdat met de kop verder niets is gebeurd.
In een eerste poging het olieverbruik te reduceren heeft hij de inhoud van een flesje bij de olie gegoten.
Als dat niet helpt gaat hij komende week op zoek naar een ander blok (zou rond € 400,-- moeten kosten), dat hij tegen materiaalkosten zal monteren. Nadeel is dat je pas achteraf de kwaliteit van het geleverde blok kunt beoordelen.
28-2-2016
Aanvankelijk leek het beter te gaan maar dat bleek maar tijdelijk (zie foto 4). Binnen 400 km. zakte het oliepeil van max naar halverwege min/max. Dinsdag afspraak met de garage voor voor ander blok of nieuwe zuigerveren? Andere auto voor €1000,-- (Twingo?), maar dan ook vaak nog extra kosten i.v.m. achterstallig onderhoud.
7-3-2016
Auto ingeruild voor Suzuki Alto. Eindstand: 198659 km.
22-8-2017
Tot mijn verbazing kom ik de auto nog regelmatig tegen, zij het in enigszins gehavende staat (deukjes en nummerplaten met een 1-tje). De motor zal dus wel zijn vervangen of gerepareerd. Wel bijna altijd dakje open!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.