Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Daihatsu
  • Sirion

Daihatsu Sirion 1.0 12V XTi (1999)

Retro-look

Daihatsu Sirion 1.0 12V XTi (1999)
  • Autotest
23 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hij valt behoorlijk op met die bijzondere vormgeving: de Daihatsu Sirion. Hier geen New Edge-design; de Sirion geeft met retro-look 'n knipoog naar een modieus verleden. Onder de motorkap is hij echter volledig bij de tijd...

Het design van de Sirion is eerder 'Retro' dan 'New'. Dat zit 'm, voor een belangrijk deel in het chroom. Standaard tooit een brede chroomstrip het front, en op de achterklep treffen we een fors uitgevallen verchroomde kentekenplaatverlichting aan. De duurdere RTI heeft ook dikke chroomstrips opzij. En er kan nog meer bij, want in de lijst van accessoires komen we chroomkleurige sierranden voor koplampen en achterlichten tegen. Maar ook chroomkleurige sierkappen voor de buitenspiegels, een verchroomd uitlaatsierstuk en een chroomstrip voor op de motorkap.
Daihatsu houdt de bijzondere vormgeving van de Sirion beperkt tot de buitenkant. Het dashboard ziet er heel gewoon uit. Afgezien dan van een overkapping die het instrumentenpaneel 'meeneemt' en via de middenconsole zachtjes naar rechts afloopt. Het leefgedeelte contrasteert ook verder nogal met de opvallende met chroom opgesierde koets. Zo straalt de glimmende kunststof niet bepaald klasse uit. En de bekledingsstof in ons - zonder meerprijs - Green Metallic gespoten testexemplaar maakte 'n nogal sobere en sombere indruk. De zitpositie voorin viel ook wat tegen. Je komt al gauw met je knieën erg dicht bij het dashboard en het kost nogal wat geschuif met de stoelen en verstelwerk met de rugleuning voor je die zit hebt gevonden waarbij je de ruimte voorin zo goed mogelijk benut. Dat verandert overigens niets aan het feit dat de nogal korte zittingen van de onopvallend gemodelleerde stoeltjes de bovenbenen weinig steun geven.
Als het gaat om de hoeveelheid bagage die mee kan, is de Daihatsu best een gezinsauto. Achter de achterbank vinden we een volume van 267 liter. Met een in ongelijke delen omklapbare rugleuning is uitbreiding mogelijk. En hoe staat 't met de opberg-/aflegruimte in het passagierscompartiment? De Sirion heeft niet alleen een echt dashboardkastje maar ook nog een tweede kastje onder het stuur. Verder treffen we korte maar vrij brede portiervakken aan en er zijn vakjes rechts onder het stuur, onder de radio en voor de versnellingspook. Tenslotte kun je rechts op het dashboard nog spullen deponeren.

Driepitter
Dwars voorin de Sirion vinden we een driecilinder motor. Echt nieuw is hij niet, want hij is afgeleid van de motor die al in de oude Cuore en de Move werd gebruikt. Door de boring groter te maken kwam de inhoud van 847 op 989 cc. En in plaats van zes kleppen bediend door één bovenliggende nokkenas, worden er nu twee nokkenassen gemonteerd, die samen 12 kleppen in beweging brengen. Zo komt de driepits machine aan 40,5 kW/55 pk vermogen en 88,3 newtonmeter koppel.
Daarmee moet hij 145 halen en in 15,4 s van 0-100 km/h sprinten. Bij onze metingen bleef-ie wat achter bij de opgave. Als je wegrijdt met de Sirion, krijg je in eerste instantie het gevoel dat het met het rijgedrag van de Japanner niet zo goed gesteld is. Z'n bekrachtigde besturing werkt nogal licht en met weinig gevoel. Maar na een paar kilometer heb je toch in de gaten dat de Daihatsu de bevelen van de bestuurder netjes opvolgt en dat er met de wegligging - ook in snellere bochten - echt niets mis is. Je zou misschien alleen kunnen zeggen dat alles wat te vanzelfsprekend gaat. Voor de 'sportieve' rijder dan. Schakelen? In orde. De pook gaat niet supersoepel maar wel vlot. Vering en demping? Netjes, niet stug maar ook zeker niet te week. Op slecht wegdek voelen de inzittenden wat er onder de wielen door gaat, maar hinderlijke stoten blijven hen bespaard.
En merk je er iets van dat de Sirion het met een cilinder minder moet doen dan de meeste andere auto's? Weinig. Het motortje loopt over het algemeen netjes rond en hinderlijke trillingen zijn zo goed als afwezig. Het typische driecilindergeluid hoor je eigenlijk alleen als er veel gas gegeven wordt. Bij constante snelheid is het geluidsniveau in het interieur voor een compacte auto zeker niet te hoog. Bij de Sirion XTi-12V krijg je voor zo'n 22 mille een wagentje met een aparte vormgeving. Is ruimte achter en een redelijke bagageruimte een punt, dan is de vijfdeurs Sirion in retro-look een goede aanbieding. Dat deze kleine gezinsauto wat minder aansprekende rijeigenschappen heeft, moet je dan maar voor lief nemen.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Sirion 1.0 12V XTi
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.435

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 989 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 88 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.675 mm / 1.595 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.345 mm
Massa leeg 785 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 350 kg
Banden145/80R13Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,0 s (fabrieksopgave: 15,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,1 s / 23,1 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Sirion
Daihatsu Daihatsu Sirion

Uitgelicht aanbod

    Daihatsu Sirion 1.0-12V ZTi 5 Drs met Airco

    Daihatsu Sirion 1.0-12V ZTi 5 Drs met Airco

    • 1998
    • 97.896 km

    € 1.950

    Daihatsu Sirion 1.0-12V RTi APK 8-23, Elektr.ramen

    Daihatsu Sirion 1.0-12V RTi APK 8-23, Elektr.ramen

    • 1998
    • 144.260 km

    € 995

    Daihatsu Sirion 1.3-16V VTR Sport 1e Eigenaar! NAP APK

    Daihatsu Sirion 1.3-16V VTR Sport 1e Eigenaar! NAP APK

    • 2002
    • 94.387 km

    € 1.499

Meer Daihatsu Sirion occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Sirion specificaties
  • Daihatsu Sirion occasions
  • Daihatsu Sirion video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Sirion tests
  • Daihatsu Sirion gebruikersreviews
  • Daihatsu Sirion index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    6
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2008)

    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium...

    4
    • 24 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2005)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort...

    3
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2007)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort...

    14
    • 1 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

    3
    • 6 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    2
    • 27 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 (2009)

    Daihatsu Sirion 2 (2009)

    7
    • 27 juli 2017
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Daihatsu krijgt nieuwe Sirion

    Daihatsu krijgt nieuwe Sirion

    21
    • 13 februari 2018
  • Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870 km - Klokje Rond

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870...

    110
    • 18 december 2017
  • PREMIUM
    Daihatsu Sirion 2 1.3-16V

    Daihatsu Sirion 2 1.3-16V

    • 5 december 2017
  • Nieuws
    Daihatsu lanceert nieuwe Boon

    Daihatsu lanceert nieuwe Boon

    31
    • 12 april 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daihatsu Sirion

    Facelift Friday: Daihatsu Sirion

    61
    • 27 november 2015
  • Nieuws
    Daihatsu Sirion weer helemaal fris

    Daihatsu Sirion weer helemaal fris

    23
    • 14 april 2014
  • Nieuws
    Voor de volledigheid: de nieuwe Daihatsu Sirion

    Voor de volledigheid: de nieuwe Daihatsu...

    18
    • 26 juli 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel identiek

    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel...

    24
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden