Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)

autoreview

Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)
Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)Daihatsu Rocky Hardtop DX Turbo Diesel (1993)

Signalement

UitvoeringRocky Hardtop DX Turbo Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf198.430 km
KM-stand laatst205.141 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hobby-auto aangekocht!

  • 198.430 km

Na 6 jaar geen hobby auto gehad te hebben heb ik er eindelijk weer een! En wel een Daihatsu Rocky Hardtop 2.8. In Europa verkocht onder de naam Rocky, in de U.S. als Rugger en in het Verenigd Koninkrijk als Fourtrack, allemaal onder de typenaam F70. Je ziet ze bijna nooit meer, maar ze zijn wel oer degelijk. Ze zijn veel gebruikt voor 4x4 rally's, wat waarschijnlijk ook de reden is dat je ze minder ziet. Volgens de F-app rijden er in Nederland nog maar 60 rond.

Dit exemplaar had een mooie historie: Nieuw aangekocht in Nederland december 1993 door de autogarage waar ik hem van kocht. 6 jaar dienst gedaan als serviceauto van de garage, toen verkocht aan een particulier die een boerenbedrijf had. Deze persoon was niet meer in staat om te rijden en zodoende is de auto via deze garage weer verkocht en wel aan mij :D. De onderhoudshistorie is volledig en compleet. Er is eigenlijk ook weinig mee aan de hand geweest, altijd onderhoud volgens het service interval. 2 jaar geleden nog een nieuwe accu, startmotor en hoofdremcilinder. 1 wielkastverbreder is ooit vervangen geweest vanwege roest aan de body, deze is er nieuw ingelast + bodycoating. Verder niets bijzonders.

Ik voorheen wel hobby-auto's gehad (bouwjaar 1980-2000), maar nooit een 4x4. Nu ik in een bosrijke omgeving woon wilde ik al langere tijd een auto die ook door de blubber kan. Dat zal met deze wel gaan lukken:
2.765 CC 4-cilinder turbo diesel
Handgeschakelde 5-bak
Inschakelbare 4x4 met hoge en lage gearing
Ladderframe met starre achteras
3.500 kg trekgewicht

Ik ga de auto echt gebruiken als liefhebber van oude auto's, dus niet verprutsen, goed houden, maar ook echt wel gebruiken waar hij voor gemaakt is: 4x4 rijden, inzetten als werkpaard en vooral heel veel rijden.

INTERIEUR
Hier is alleen aanwezig wat strikt noodzakelijk is! Er is weinig elektra aan boord. Een analoog klokkenspel met snelheidsmeter, toerenteller, watertemperatuur en tankinhoud. Wel een mooie feature: een center console met analoge accuspanning, analoge klok en inclinometer (hellingshoekmeter).

Onder het stuur zit een draaiknop waarmee je handmatig het toerental (in stationair) iets kunt opschroeven als de motor nog koud is.

Verder zitten tussen de stoelen 2 poken: Een handgeschakelde 5-bak met erg korte verzetten. En natuurlijk de H2, H4 en L4 pook.

EXTERIEUR
De auto oogt compact, omdat het een 3-deurs is met korte wielbasis. Maar de auto is wel tamelijk hoog (hoger dan ik ben >1,88) en breed! Standaard zitten er spatbordverbreders in de body en off-road banden. Je zit ook tamelijk hoog in vergelijking met de medeweggebruikers. Tijdens het rijden heb je het gevoel alsof je een tractor aan het besturen bent.

DRIVEABILITY
Ik heb de auto vandaag opgehaald. Dus echt veel kan ik hier nog niet over zeggen. Een uitgebreide proefrit en de rit naar huis geven wel vertrouwen. Het schakelen gaat lekker, geen gezeur met versnellingen en koppelen. Het is een hele korte bak, dus je rijdt 60 in z'n 5 en dan zou de topsnelheid 135 moeten zijn... dat ga je nooit rijden denk ik. 80-85 km/h rijdt je op 2200 toeren/min, dus dat is niet verkeerd. De auto rijdt stabiel en heeft ook best een goede wegligging.

Op de terugweg naar huis heb ik meteen een blubberpad uitgeprobeerd, eventjes overgeschakeld naar H4. Maar dit ding is echt ongelofelijk! Zonder moeite trekt hij door de blubber, zelfs bij het omkeren had ik niet door de achterkant in een kuil zakte. Een klein beetje spollen met 4 wielen en daarna kwam hij gewoon in beweging en stond ik weer een paar meter verderop. Dit is echt mooie techniek! Ik ben er nu al erg blij mee!

What's next?
Poetsen, stofzuigen en nog meer poetsen. De auto heeft op een boerenbedrijf gestaan, dus hij ruikt naar hout en zit nog vol met zaagsel.

Ik zal nog meer foto's plaatsen als hij toonbaarder is.

Eerste onderhoud

  • 202.181 km

We zijn inmiddels een maand of 4 verder. De auto is iedere week gebruikt voor een uitstapje (on- en offroad).

Tot nu toe nog geen problemen/gebreken aan gehad. De betrouwbare Toyota DL-52 motor is natuurlijk niet zomaar stuk te krijgen.

Ik heb de volgende zaken preventief laten uitvoeren:
- nieuwe AT banden in originele maat 255/70R15 (oogt een stuk beter dan de 225/70 banden die erop lagen)
- nieuwe motorolie en oliefilter
- nieuwe versnellingsbakolie
- nieuwe voor- midden- en achter differentieelolie

Qua uiterlijk twijfel ik nog of de bullbar er juist op hoort te zitten, of dat ik juist voor het clean uiterlijk ga zonder bullbar (zie foto's).

Qua offroad vaardigheden stelt de auto niet teleur. We zijn al eens gaan rijden bij Landsard in Veldhoven, waar het ECHT modderig was. Daar maar 1x echt vast komen te zitten (bodem vast), maar door rustig achteruit te rijden en te sturen toch weer los gekomen.

Ik wil de auto nog steeds zo origineel mogelijk houden, dus geen lier bumper monteren of te grote banden.

Ik moest laatst vanwege werkzaamheden een aanhanger van 2500 kg trekken, dat was ook geen enkel probleem. Handig ook om bij achteruit manoeuvreren lage gearing in te schakelen.

De auto bevalt als hobby/tour auto zeer goed en zal waarschijnlijk nog wel een tijdje blijven.

1 jaar in bezit

  • 205.141 km

Inmiddels is de auto alweer 1 jaar in bezit. In totaal heb ik er toch nog best veel mee gereden, een kleine 7000 kilometer.

Zeker wekelijks 100 km, heb toch het gevoel dat het rijdend houden van zo'n auto er voor zorgt dat hij goed blijft.

Ergens in april heb ik hem na laten kijken door een Rocky Specialist. Daar is hij 'goed' bevonden. Natuurlijk zijn er wat kleinigheidjes die de komende tijd gedaan moeten worden om hem goed te houden, maar niets spannends!

In totaal is hij nu ook een aantal keer mee geweest naar een georganiseerde 4x4 dag bij ANVT. Daar heb ik steeds alle blauwe routes goed doorstaan, zelf maar een paar keer vast gestaan in verband met de bodemvrijheid. Precies in het midden van de auto, zit de tussenbak steun en dat is eigenlijk het laagste punt. Daar blijf ik dan nog wel eens op steken in diep zand. We hebben Landsard 2x gedaan, Overloon, Hapert en Loon op Zand gereden. Erg leuke ervaring en onvoorstelbaar wat zo'n standaard 4x4 allemaal kan!

Ik heb echt geen seconde spijt gehad van deze nieuwe hobby-auto.

Om nét wat meer te kunnen in het terrein heb ik een set modderbanden gekocht, 215 85 R16. Een mooie smalle band, wat in het terrein eigenlijk beter is dan een brede band. Minder weerstand, hogere wang, hierdoor meer bodemvrijheid en deze snijd als het ware door het zand/modder. Hier zijn hele theorien op uitgewerkt op YouTube, hoe een smalle band beter is dan een brede band bij 4x4 rijden. Breed oogt wel mooier, maar het gaat om de functie.

Conclusie: we houden de Rocky lekker!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.