Daihatsu Move X (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Move X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 108.421 km |
KM-stand laatst | 123.901 km |
Een Daihatsu Move: waarom??!
- 108.421 km
Ik ben een tevreden OV-gebruiker. Althans, voor zover het op rails rijdt. Bussen, en al helemaal stadsbussen, zijn aan mij niet besteed. Dus ik trein iedere dag met volle tevredenheid naar mijn werkplek(ken), die, eerlijk is eerlijk, altijd op loopafstand van een station liggen. Maarja, ik moet vanuit huis nog wel bij mijn station komen. Normaal gesproken doe ik dat lekker op de fiets, maar je hebt van die natte, koude en/of besneeuwde dagen dat je toch liever comfortabel naar het station gaat. Ja, ik ben een watje, een luxepaard, maar ik heb echt geen zin om zeiknat in een trein te gaan zitten. Maar om nou speciaal voor die paar dagen een auto te kopen…. Maar aan de andere kant, mijn vrouw heeft haar leasebak zelf vaak nodig, de Mustang wordt in de winter geschorst en is dus ook niet bruikbaar. De gedachte aan een koekblik(je) ernaast werd steeds aantrekkelijker, met de herfst van 2013 in aantocht. Maarja, dan wel zo goedkoop mogelijk in de vaste lasten (liefst onder de 750 kg). En zo betrouwbaar mogelijk (dus Japans). En ik ben 1.95 dus ik moet er ook nog inpassen. Ai. Gaat dat samen met dat Japans? Jazeker! Want opeens zag ik buiten een ‘auto’ rijden die volgens mij precies voldeed aan mijn eisen: de Daihatsu Move! Ledig gewicht? 720 kg! Japans? Check! Betrouwbaar? Als ik ‘het internet’ mag geloven, check! En: hoog! Dus ook voor mijn lengte perfect geschikt. Wegenbelasting 42 euro per kwartaal. Dus voor 1 kwartaal mustang a 243 euro kon ik ruim 5 kwartalen in de Move rijden.
Okay, de autoliefhebber zal niet warm (of lauw) worden van deze auto. Waarschijnlijk worden dit soort auto’s vooral bereden door dametjes op leeftijd op of rond Harskamp. En oh, Daihatsu stopt er ook nog eens mee in Europa. Dus dan moeten er wel buitenkansje te vinden zijn! En de autoliefhebber wordt niet warm van de 3 cylinder 42 pk (top 131 km/h) maar hey: het is goedkoop en het rijdt! En ach, wetende dat er thuis ook een benzineslurpende Mustang staat kon ik de aanschaf van een Move zelfs (aan mezelf) verkopen als een poging om eco-neutraal auto te rijden (ofzoiets). Maargoed, eerst maar eentje vinden. Dus de autotracks, autoscouts en marktplaatsen afgestruind. En warempel: daar stond er eentje, in de Achterhoek voor 700 euro. Uit 1997, met een optiepakket dus elektrisch bedienbare ramen (!), centrale vergrendeling (!), mooie jaren ’90 striping en spoilerpakket (proest) en als klap op de vuurpijl een afneembare trekhaak! Nu heb ik werkelijk geen idee wat je met zo’n Move zou willen voorttrekken, maar aangezien ik mountainbike was het toch wel handig dat ik ook op de Move een fietsendrager kon monteren.
Aanschaf (11-09-2013; 108.421 km) 750 euro
Vol verwachting ging ik op pad naar de Achterhoek om hopelijk met mijn nieuwe aanwinst huiswaarts te keren. De oude eigenaar was een vriendelijke dame op leeftijd. Helaas niet de 1e, maar wel de 2e eigenaar. Ze deed hem weg omdat ze van haar overleden moeder een bijna nieuwe Yaris erfde. Uiteraard moest ik wel even een proefritje maken. Dus met de heer des huizes naast me reden we een rondje rond zijn woonplaats. Ik had nog nooit eerder in zo’n koekblikje gereden dus ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten. Het bleek eigenlijk best mee te vallen. Okay, van binnen is het allemaal zo saai als voor de 372e keer de tetten van Carice van Houten in een film, maar het zat allemaal goed in elkaar, alles deed het en zolang je niet te hard reed wilde ie nog best vlotjes van z’n plek komen. Het stuurwiel is ongeveer zo dik als een standaard elektrobuis, bij de pedalen heb je het gevoel dat ze zo voorzichtig bespeeld moeten worden als bij een antieke piano en de stoelen zijn, ehm, niet geschikt voor lange vakantietrips. Wel prettig: de A-B, en C-stijlen zijn net zo dik als de stengel van de richtingaanwijzer, maar dat zorgt wel voor een fantastisch overzicht en uitzicht! Kom daar nu nog maar eens mee om.
Het geluid van de 3 cylinder (ik hoor wel eens woorden als amechtig, nu weet ik ook wat daar mee bedoeld wordt) klinkt best aardig en 3 cylinders zijn tegenwoordig weer helemaal hip. Dus eigenlijk is de Move geheel conform downsizing eco-boost of tce-concepten avant la lettre (okay, die turbo’s zijn een klein detail maar toch).
Toen bleek dat de auto ook nog eens compleet met alle instructieboekjes (incl. die voor de Philips radio-cassettespeler, altijd handig als ik mijn bandjes zou terugvinden) en onderhoudsboekjes werd geleverd was ik helemaal niet meer te houden en werd de deal gesloten. De oude eigenaressen pinkte een traantje weg (ze had hem 11 jaar gehad), zwaaide ons uit en ik tufte zuidwaarts. Eerst maar even tanken, hij was bijna leeg. Voor 36 euro werd de tank weer helemaal volgegooid.
Toen ik de A12 snelweg opreed bij Zevenaar kwam ik er ook achter waarom dit soort autootjes ‘stadsautootjes’ worden genoemd. Op de linkerbaan heb je weinig te zoeken. Als je toch een vrachtwagen wil inhalen dan is het beste wat je kan doen in de slipstream hangen, in de verte wachten op een gaatje, iets terug laten zaken en dan vol gas er voorbij. Voordat je er voorbij bent heb je op zeker al iemand op je achterbumper hangen. Je ziet die mensen (en dat zijn echt niet alleende stereotype Audi/BMW-rijders) zich ergeren aan de grijze ANWB-dakduif die met die pausmobiel op de linkerbaan rijdt. Hun blik verandert van ergernis naar verbazing (of medelijden) als ze passeren en zien dat er een forse dertiger in de auto zit. Maar ach, gewoon zoveel mogelijk rechts blijven rijden op de snelweg en nog beter, van de snelweg afblijven en je tuft (een beter woord is er niet) heerlijk rond.
Thuis gekomen waren er uiteraard de spottende blikken uit de buurt(‘Goh, Mustang ingeruild?’) of ‘Baan verloren? ‘) Maar de (paar herfstdagen die we hebben gehad deed de auto precies wat ie moest doen, te weten mij betrouwbaar en droog van huis naar station (of supermarkt, sportschool) brengen. Wie het laatst lacht….
Oeps
- 109.392 km
Bij één van mijn tochtjes van station naar huis hoorde ik opeens ‘kloink’, een hoop lawaai van onder de auto en werd het motorgeluid nog imposanter dan het al was. Dat leek me niet goed. Ik zette Movie (zoals ie ondertussen was gedoopt) aan de kant en daar bleek al snel dat de uitlaatpijp (middenstuk) door was gerot en de hele uitlaat er onderuit was gevallen. Gelukkig kon de uitlaat er ter plekke onderuit halen en omdat ik vlak bij huis was reed ik al schamend met een enorme bak herrie naar huis. Thuis gekomen heb ik meteen een nieuwe uitlaat (vanaf de tussendemper) incl. ophangrubbers besteld en die er in de DHZ-garage ondergezet. Totale schade inclusief huur van de brug was 163 euro.
APK!
- 111.035 km
De hele winter deed Movie prima z’n (eenvoudige) klus. Gelukkig werd het een zachte winter met niet al teveel sneeuw, ijs en andere ellende. Ik heb dus zoveel mogelijk gefietst, zodat ik mezelf ook niet al te schuldig hoefde te voelen. Ondanks dat ie niet veel gereden had moest Movie natuurlijk wel gekeurd worden. Niet wetende wat me te wachten stond bracht ik de auto op 26 maart 2014 naar de APK. Ik kon gelukkig op de keuring wachten. Toen de keurmeester al na een half uur terug kwam vreesde ik het ergste, maar hij kwam me meedelen dat ie zelden een auto van deze leeftijd aantrof die er zo goed bij stond. Geen enkel afkeur-, reparatie of aandachtspunt. Totale schade: 45 euro aan APK-kosten. De garage keek een beetje beteuterd, maar zo goedkoop heb ik nog nooit auto gereden…. (althans, aan vaste kosten, door het gebrek aan kilometers zullen de kosten per kilometer misschien nog wel hoger zijn dan die van de Mustang).
APK 2015
- 113.756 km
We zijn weer een jaar en weinig kilometers verder. De Move heeft het afgelopen jaar precies gedaan waar hij voor is gekocht: mij droog vervoeren als het écht te slecht weer is om te fietsen. En jawel, hij heeft ook even aan de snelweg mogen snuffelen, want toen de treinen niet reden ging ik met Move op pad. En dat ging prima, zolang ik maar veilig op de rechterrijstrook bleef.
Eind februari 2015 werd het ook weer tijd voor de APK-keuring. Resultaat: hij kwam er glansrijk doorheen met 0 opmerkingen. Kosten onderhoud vanaf de vorige APK in maart 2014: 2 euro, voor ruitenwisservloeistof....
We rijden nog steeds!
- 115.830 km
Oh, wat ben ik nog steeds blij met en trots op mijn gebakje. Om eerlijk te zijn: de vorige APK in 2016 was wat minder okay, ik heb toen op het punt gestaan afscheid te nemen. Maar dat lukte me niet, ik kon het emotioneel niet aan.... Dus toch was laswerk laten doen en twee nieuwe banden erop laten zetten. Daarmee konden we er weer mooi tegenaan. Lekker met slecht weer mee rondgeprutteld en mijn zoontje van 3 vindt het fantastisch om voorin het zitje mee te rijden: heel veel glas dus heel veel uitzicht. Vanwege wat moeilijk starten bij slecht weer heb ik zelf de bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen. En gelukkig waren ook daarmee alle startproblemen verholpen. En tegelijkertijd ook maar een beurtje met verse olie(filter) en remvloeistof. In de tussentijd heeft de Move zich ontpopt als ideale verhuisauto: achterstoelen eruit en je hebt een enorme (...) bergruimte die lekker vierkant is.
Maarja, het is weer maart dus hoe zou het met de APK in 2017 zijn? Tot mijn grote vreugde kan ik mededelen dat hij/zij/het ook deze APK heeft weer heeft overleefd! Schade: nieuw wiellager achter en een aandrijfsashoes. En we kunnen er weer een jaar tegenaan!
En weer een jaar!
- 119.225 km
Het was weer tijd voor het jaarlijkse bibbermoment, ook wel APK geheten Zou het leven van de Move weer een jaartje gerekt worden, zodat hij dit jaar de respectabele leeftijd van 22 jaar gaat halen? En gelukkig: met alleen een klein beetje laswerk mag hij me weer een jaartje naar het station (en terug) brengen. Totale kosten voor de beurt + APK: 130 euro.
Hij start niet!
- 122.868 km
De trouwe lezer vraagt zich ongetwijfeld af hoe het met het Rode Monster staat. Welnu: voor het eerst sinds de aanschaf liet hij me staan. Althans, hij wilde op de eerste koude ochtend van november niet starten. Een blik op de accu wees uit dat deze uit 2011 dateerde. Een blik op de voltmeter wees uit dat de accu overleden was. Dus 50 euro stukgeslagen op een nieuwe accu en we kunnen er weer een winter tegenaan, ondanks dat hij vanwege de Corona-perikelen veel minder gebruikt wordt om naar het station te rijden.
En fun fact: op een parkeerterrein van een niet nader te noemen grote Duitse bouwmarkt stond zijn tweelingbroer/-zus/-hun. Mijn eigen rode monster was verguld. En ik ook, dus er moest uiteraard een foto worden gemaakt.
Het einde :(
- 123.901 km
Helaas.... veel te lang geen update gedaan, maar mijn Rode Monster is al een tijdje niet meer. De APK van 2021 was een brug te ver, met teveel roestschade, fuseekogel, remmen en andere ellende om nog verantwoord te laten repareren. Dus op 24 maart 2021 nam ik afscheid van mijn geliefde koekblik. Het heeft me altijd fijn (niet zozeer comfortabel, zoals u zult begrijpen) en droog naar het station gebracht. Dat het Rode Monster verder mag leven in conservenblikjes, pisbakken of andere stalen voorwerpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.