Daihatsu Move (1997) #3

autoreview

Daihatsu Move (1997)

Signalement

UitvoeringMove
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf111.912 km
KM-stand laatst135.867 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Licht en luchtig

  • 119.900 km

Het begin:
In het voorjaar 2020, op zoek naar een goedkoop barreltje, kwam ik op internet een Daihatsu Move tegen uit 1997 voor €699,--. De auto zag er netjes uit maar was volgens de advertentie gereserveerd. Daarnaast was de Apk-keuring nog maar enkele weken geldig. Enige tijd later stond de advertentie nog steeds online maar was de reservering verdwenen. Toch maar gaan kijken voor een nadere inspectie en een poging om €200,-- van de vraagprijs af te krijgen met als doel: “Mijn eigen Barrel”. Bij aankomst bleek met de reservering ook de auto verdwenen. Gelukkig was de Daihatsu alleen maar weg om te worden voorzien van een nieuwe aandrijfas + verse apk. Diezelfde middag heb ik de auto, na het maken van een proefrit, voor de vraagprijs gekocht.

De auto zelf:
De Daihatsu rijdt verrassend goed voor zo'n klein, hoog en smal wagentje. Ze is comfortabel met veel binnenruimte, heeft 4 verstelbare stoelen en veel, heel veel hoofdruimte. Wel was het windgeruis enorm en hield de auto in bij nat weer.

Een jaar later:
Na een onderhoudsbeurt, dit was hard nodig, rijdt de auto goed en is het inhouden verdwenen. Hoewel het brandstofverbruik meevalt (ongeveer 1:17), lust de Move alleen dure benzine zonder ethanol. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door een lage motorrijtuigenbelasting (€ 46,-- per 3 maanden).

Onderhoud:
- 6-6-2020: Vervangen van olie, olie- en luchtfilter, bougies, bougiekabels,
rotor, verdelerkap. Ook de kleine ruitjes in voorportieren gekit i.v.m.
windgeruis: ca. € 100,00 - zelf gedaan
- 16-6-2020: Radio gemonteerd, afkomstig uit een Suzuki Alto: € 10,00 op
autosloop inclusief zelf gebrande cd van Marco Borsato
- 3-8-2020: 2 nieuwe banden + balanceren 4 wielen: € 100,00 - uitgevoerd
door bandenbedrijf.
mei 2021: monteren Webasto kanteldak: € 350,00 - zelf gedaan
- 6-5-2021: Apk, met adviespunt: “1 x Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer
dan 15% dikteafname”, € 45,00 - uitgevoerd door onafhankelijk
keuringsstation.
- 26-5-2021: Kleppen stellen (stonden goed), klepdekselpakking vervangen,
lassen subframe links voor: € 202,63 - uitgevoerd door garagebedrijf.
- 6-7-2021: monteren 2 portiervakken afkomstig van Renault Twingo:
€10,00 autosloop - zelf gedaan

Op wensenlijstje:
vervangen velg met deukje, hopelijk wordt het trillen dan minder. Helaas blijkt het velgje net zo zeldzaam als de move zelf.

Tenslotte:
Het lijkt me technisch gezien een ideale auto om voor ombouw naar eclectisch. De auto weegt weinig en heeft een hoog interieur waardoor de batterijen op de wagenvloer kunnen worden gemonteerd onder de stoelen, geen ruimteverlies dus.

Weer een jaar later (maart 2022):
Omdat de velgen van de Move dus zeldzaam zijn, besloot ik een tweede move te kopen. Bij een bedrijf in Zeeland stond een metallic blauw exemplaar met lichtmetalen velgen en enkele bling-bling-accenten voor €550,-- . APK tot eind september 2022. De Daihatsu zag er netjes uitzag en klonk goed, dus mocht de auto voor € 510,-- mee. De rekening zou ik zo snel mogelijk betalen (bedrijf had geen pinapparaat en € 500,-- opnemen lukte door een technische fout ook niet).
Er zat natuurlijk geen garantie op de auto maar de rit naar Tilburg zou volgens de verkoper geen enkel probleem opleveren.
Goed op naar huis, met de halfvolle tank moest dat lukken. Hoewel ik de snelheid zelf in moest schatten en ook de kilometerteller niet in beweging kwam, reed de Dai goed...... in de eerste 4 versnellingen en de achteruit. Bij doorschakelen naar nummer 5 volgde een enorme dreun en remde de auto hevig schokkend af. Goed dan maar aanhaken bij de vrachtwagens in zijn 4. Na 20 km. toch maar een parkeerplaats opgezocht wegens toenemend lawaai uit de versnellingsbak. Hier bleek de bak niet meer bruikbaar en zijn auto en ondergetekende na veel heen en weer praten thuis gekomen dankzij mijn ANWB lidmaatschap. Gelukkig kocht ik het voertuig voor de onderdelen dus was het geen weggegooid geld. Wel heb ik € 100,-- in mindering gebracht bij het betalen van de auto.

10-3-2022, 124750 km: diverse onderdelen van donorauto over gezet:
- lichtmetalen velgen (€ 30,-- betaald voor 4 banden wisselen en 2 wielen balanceren voor de ontvangende auto)
- koplampen (waren helderder dan de oorspronkelijke)
- chromen spiegelkappen
- zilvergrijze sierstukken + dashboardonderdelen
-stuurwiel
-verder trekhaak (zonder kogel) en bumpers gedemonteerd.
Vervolgens leverde de donorauto nog € 50,-- op bij een demontagebedrijf

26-4-2022, 125.096 km:
- APK: € 49,50

28-4-2022, 125.180 km:
- olie: € 11,95
- oliefilter + overig materiaal: € 22,23
- veerpoten: € 70,--
Totaal € 153,68 incl. APK

Leuk detail: van het demontagebedrijf kreeg ik € 50,-- voor een hele auto. Bij hetzelfde bedrijf betaalde ik later € 70,-- voor 2 veerpoten afkomstig van diezelfde auto (-:

halverwege 2024

  • 135.867 km

Auto rijdt nog steeds naar wens dus daarom nog maar weer eens wat aandacht aan de Dai gegeven.
Oh ja, na de apk in 2022 is de voorruit vervangen. De barst in de originele ruit leidde niet tot afkeur maar een nieuw exemplaar kostte me alleen € 45,-- aan eigen risico.

14-6-2024, kilometerstand 134800:
APK, geen problemen gevonden. Vervolgens de auto zelf een beurt gegeven: Olie, filters, bougies + kabelset. Bij 1 bougie schoot de kabel regelmatig los. Nadere inspectie leerde me dat de kabel gebroken was bij de bougiestekker. Verder remmen geïnspecteerd, schoongemaakt en handrem ietsje strakker gezet. Kosten: € 55,-- voor APK en € 62,39 aan onderdelen.

12-09-2024, kilometerstand 135751:
Distributieset en multiriem vervangen, uitlijnen (stuur stond al een tijdje scheef), en remolie ververst. Bij het demonteren van de kap voor de distributieriem bleek de waterpomp te lekken. Hoewel deze bij de 850 cc motor niet wordt aangedreven via de distributie, zit de pomp wel in dezelfde omgeving. Er waren in ieder geval duidelijk rode leksporen zichtbaar. Deze dus ook maar vervangen.
Garagerekening: €720,--.
Dat is €21,-- meer dan het bedrag waar ik de Move op 22-05-2020 voor kocht :-) Bijhorend voordeel: De piep die hoorbaar was bij stationair toerental, is verdwenen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.