Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

autoreview

Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

Signalement

UitvoeringMateria 1.5 Soul
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eerste ervaring met de Daihatsu zijn meer dan positief. Zit als een vorst rijdt als een zonnetje. Een puntje om te wennen, de schakeling is (nog) niet soepel. Vooral het terugschakelen naar bijvoorbeeld de twee gaat stroef. Maar verder: ruim, geluid, waar anderen voor waarschuwden, valt ons erg mee. Wat voor mij een voordeel is, het karakter van de auto nodigt niet uit tot hard rijden of wegscheuren bij stoplichten. Spaart geld en banden. En veel bekijks op parkeerplaatsen en zo, dat heeft ook wel wat.

We zijn met de Materia naar Corsica geweest. Iederen die daar geweest is en de hoofdwegen verlaten heeft weet hoe slecht de wegen onderhouden zijn. Laveren tussen de kuilen en de stukken rots. Welnu via de Duitse Autobahn, Zwitserland (Gotthard pas, niet de tunnel) naar Savona in Italië. Met de boot over en na 14 dagen terug naar Nice en via Frankrijk Luxemburg en België weer naar huis. Tevreden??? meer dan dat. Trekkracht in de bergen, meer dan voldoende. Meestal gewoon in z’n 3 omhoog, en dan heb ik het niet over de autobahn, maar hellinkjes van zo’n procent of 7 tot 10.
Schakelen gaat nu vlot en soepel. Motor loopt als een zonnetje. Comfort, prima, geen centje (rug)pijn en de airco zorgde er voor dat we ons hoofd koel hielden. Zoals gezegd, de auto nodigt niet uit tot scheuren, bijvoorbeeld het overhellen van de caroserie in de scherpe bochten zorgt er wel voor dat je kalm aan doet. Op de snelweg met een gangetje van 130 tot 140 km draai je lekker met het verkeer mee.

Geluidsniveau van de motor, niets negatief te melden. Wel het geluid van de banden over slecht wegdek. Bijvoorbeeld op delen van de snelwegen in België. Ik meld het maar, maar misschien heeft iedere auto dat. Motor stationair hoor je nauwelijks, soms twijfel je er aan of hij loopt. Toch een minpuntje. Bij veel stenen op de weg lijkt het of de auto in de bochten wegdribbelt. Nog steeds leuk. Aandacht, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen. Ben ook aangesproken door nieuwsgierigen die vroegen naar merk en, bijvoorbeeld het aantal pk.

Nog steeds erg tevreden met onze aanwinst. In november de winterbanden er onder en dan in december de bergen in (Erzgebirge Sachsen Duitsland). Ben benieuwd maar ook vol vertrouwen.

De reis naar Sachsen is inmiddels achter de rug. Geen problemen, geen klachten, dus nog steeds heel tevreden.

Benzineverbuik valt op de snelweg wel tegen. Maar ja, een auto met zo weinig aerodynamica met 150 km over de Autobahn verplaatst een hoop lucht, en dat kost energie. Verbuik zo’n 8 liter per 100 km.

PROBLEMEN

Geen problemen, schakeling moet wennen of soepeler worden. Binnenkort een verre vakantie met onze aanwinst. zal daarna de review opdaten.

Inmiddels geen probleem meer met het schakelen. Soepeler geworden of gewend, dat weet ik niet en is ook niet zo belangrijk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.