Daihatsu Cuore 850 TS (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 850 TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 100.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eind 2007 was het dan zo ver, het werd tijd voor mijn eerste auto!
Voor aanschaf:
----------------------------------------------------------------
Aangezien ik niet kon beschikken over al te veel financiele middelen moest het een wagentje worden dat mij vooral erg weinig zou kosten om te rijden. Al gauw kom je dan uit bij de Altootjes en Cuore\'s van deze wereld.
Eerst een proefrit gemaakt in een Alto, lekker pittig wagentje maar volledig doorgerot, zo bleek bij een tussenstop tijdens de proefrit. Ongelooflijk dat er handelaren zijn die zoiets aan durven te bieden.
Daarna met een bocht om de handelaren heengelopen en bij een merkdealer om de hoek deze Cuore, met ubercoole striping, zien staan. In eerste instantie zorgde de hoge prijs (2000 euro) ervoor dat ik geen interesse had, maar na verdere inspectie bleek de wagen in een wel erg nette staat te zijn. Totaal geen roest en duidelijk goed onderhouden. De papieren wezen uit dat de wagen rechtstreeks van de eerste eigenaar afkwam (jaja, een bejaard echtpaar).
Tijdens de proefrit werd duidelijk dat er een stuk minder pit inzit dan bij de Alto, maar dat heerlijke driecilinder grommetje maak een hoop goed. Vooral in parkeergarages vind ik het nog altijd een vermakelijke actie om eens door te trekken in de versnelling.
Tijdens de proefrit viel wel al op dat de wagen wat schokte bij het optrekken, vooral in lagere versnellingen.
Omdat het pakket (wagen in bijna-nieuwstaat en ook nog eens drie maanden garantie en een radio-cdspeler met 4 speakers) zo gunstig was heb ik uiteindelijk besloten om over te gaan tot aanschaf.
Na aanschaf:
-----------------------------------------------------------------
Al snel werd de irritatie over het schokken steeds groter en ik heb het idee dat het met de tijd ook steeds erger werd. Toch maar eens wat onderzoek gedaan op Internet. Daar werd duidelijk dat mijn Cuore niet de enige is met dit probleem, de carburateur met auto-choke schijnt nogal moeilijk af te stellen te zijn. Dit zou de oorzaak van mijn probleem moeten zijn. Ook een bezoekje aan de dealer loste het probleem niet op. Uiteindelijk heb ik er min of meer mee leren leven, alhoewel het vooral als er passagiers worden meegenomen voor lachwekkende situaties kan zorgen.
De motor (ruim 40pk, jaja) houdt natuurlijk niet over in het hedendaagse verkeer, waar de common-rail-lease-diesels je om de oren vliegen. Het devies luidt dus: PLANKEN!!!! Wel een beetje vermoeiend om elke keer het onderste uit de kan te moeten halen om geen rijdende chicane te worden. Gevolg daarvan is dat mijn gemiddeld verbruik in het begin zo tussen de 1:11 en 1:12 lag.
Vanaf september 2008 ben ik een stuk meer gaan rijden, vrijwel allemaal snelwegkilometers. Om die reden haal ik nu gemiddelden van tussen de 1:16 en 1:18.
Op de snelweg rijd ik gewoon lekker met het verkeer mee, altijd minimaal 120 en dat lukt vrij aardig met zo\'n wagentje. Daarbij moet aangetekend worden dat boven de 130 de wagen begint te trillen zodat ik daar vrijwel nooit bovenuit kom. Op de teller heb ik de 145 wel gehaald, maar dan is de koek op. En ik kan je vertellen dat 145 in een gammele Cuore een stuk sensationeler aanvoelt dan 180 in een moderne TDI (en waarschijnlijk ook dan 240 in een BMW 760, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee).
Voor luxe of comfort hoef je zo\'n koekblik niet te kopen natuurlijk, alhoewel ik moet bekennen dat ik nog niet eenmaal het idee heb gehad dat ik centrale deurvergrendeling of elektrische ramen miste. Alleen het feit dat de ramen naar beneden moeten om de spiegels te verzetten wil nog wel eens voor hachelijke situaties zorgen (vooral als het de rechterbuitenspiegel betreft...).
Ik heb een haat-liefde verhouding met de banden van de Cuore. Een gemiddelde mountainbike staat op bredere sloffen... Als het wegdek ook maar een heel klein beetje vochtig is wordt het echt verschrikkelijk om mini-rotonde's te nemen. Harder dan stapvoets betekent dat je de berm inschuift. De liefde zit 'm erin dat als het echt kurkdroog is, je in snel genomen bochten met hard piepende banden de bocht omgaat. Toch wel erg leuk in combinatie met die driecilinder-grom moet ik zeggen.
Al met al ben ik best tevreden over mijn eerste wagentje, ze heeft haar gebreken maar ook wel degelijk haar charmes. Ik kan deze wagen ten volste aanbevelen aan andere mensen die zo goedkoop mogelijk willen rijden.
Inmiddels wordt de Cuore gebruikt om land en stad af te rijden, op zoek naar een wat grotere, comfortabelere wagen.
[update 27-10-08] Ik heb een nieuwe auto gekocht, volgende week komt mijn Mercedes-Benz C180 Elegance de Cuore aflossen. Een wereld van verschil, op ieder gebied. De Cuore heb ik niet ingeruild maar probeer ik nu particulier te verkopen.
[update 30-10-08] Drie dagen nadat ik twee A4\'tjes op mijn raam heb geplakt hebben zich er al drie partijen gemeld voor de Cuore. Twee wonen op hetzelfde hofje, en een komt er van het hofje achter die van ons. Ongelooflijk eigenlijk, diezelfde tijd staat de wagen ook op Internet, maar daar heb ik totaal geen respons, maar een handvol pageviews in die drie dagen.
[update 06-12-08] Na een heel positief begin van het verkoopproces is het totaal ingezakt. Ruim een maand later staat de Cuore nog steeds te koop en heb ik ook al een maand geen reacties meer gehad. Inmiddels zit ik zo dichtbij de APK-keuring dat ik er aan zal moeten geloven. Ik ben bang dat er wel voor een paar honderd euro aan verspijkerd moet worden om er doorheen te komen. De banden zijn behoorlijk kaal en de gordels trekken niet automatisch aan. Al met al toch heel erge spijt dat ik de Cuore niet gewoon heb ingeruild op mijn Mercedes...
[update 10-12-08] APK gehad vandaag. De kosten bedroegen 365 euro... Nogal wat als je een auto te koop hebt staan voor een kleine duizend euro. Onder andere twee banden en de remcilinders achter moesten worden vervangen. Nu is er wel weer een vol jaar APK, dus de vraagprijs gaat omhoog en ik heb alle tijd om een koper te zoeken. De keurmeester vertelde me nog dat de wagen voor de rest, technisch gezien, in een prima staat verkeert. Toch jammer dat ik er zo veel op ga verliezen.
[update 16-01-09] En ze is weg!!
Na pakweg 9000 kilometers in net wat meer dan een jaar heeft mijn trouwe Cuore een nieuw baasje gevonden. Nog even wennen dat ze weg is, het was toch mijn eerste auto, en die vergeet je nooit..
PROBLEMEN
Buiten een slecht afgestelde carburateur (waar deze Cuore\'s in de showroom al last van schenen te hebben) ben ik niets tegengekomen. Ik heb er nooit ook maar een litertje olie bij hoeven te gooien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.