Daihatsu Cuore 1.0 Trend (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
Zuinig, goedkoop en praktisch
- 62.000 km
Eerder had ik een Daewoo Lanos 1.5SE. Die moest weg wegens hoge onderhougdskosten en omdat ik door ander werk veel meer moet rijden, daarom zocht ik een auto met lager verbruik.
Na een zoektocht naar een goedkope, recente auto met 5 deuren en een laag verbruik kwam ik bij de Daihatsu Cuore uit. Intussen heb ik de eerste beurt en ruim 10.000 km erop zitten en dat leek me een goed moment voor een review.
Comfort?
Ik ben 1m85 en ik had wat moeite de bestuurdersstoel goed af te stellen. Van deze versie is alleen de rugleuning te verstellen en de stoel naar voren en achter te zetten. Mijn knieën komen echter al snel tegen het stuk dat achter het stuur. De stoel zelf is redelijk stevig met zijsteunen en geeft voldoende steun. De stoel zit redelijk hoog.
Verder hebben de passagiers allemaal zeeën van ruimte, zeker voor zo'n kleine auto. De kofferbak is niet groot maar er passen in ieder geval een paar kratten bier in. of 3 volle boodschappentassen. We zijn met twee volwassenen en een baby er een week in op vakantie gegaan en dat ging prima. De airco (optie bij deze uitvoering) moest op vol om het tropische weer draaglijk te maken maar dat lukte net.
Hij rijdt altijd vrij rustig (afgezien van het driecilinderroffeltje), zelfs op 150 km/u, alleen hoor je de wind dan wel aardig. Over wind gesproken, bij zijwind voel je dat duidelijk.
Luxe is het allemaal niet maar uiteindelijk is het zeker voldoende.
Prestaties?
In de eerste drie versnellingen rijdt hij aardig pittig, maar in de vierde en vijfde versnelling is de pit eruit. De snelweg opkomen moet als je weinig ruimte heb dus grotendeels in z'n 3. Als je eenmaal op snelheid zit reageert hij wel redelijk maar je moet wel wat ruimte hebben om in te halen.
Betrouwbaarheid?
Ik heb voor de laatste grote beurt €340 betaald, waarbij de monteur aangaf dat ik de volgende kleine beurt niet hoefde te komen. Alles zag er namelijk erg goed uit. Wat heeft hij gedaan? Remblokken voor vernieuwd, bougie vervangen, olie en filter vervangen en het luchtfilter vervangen.
Verder geen enkel probleem tegengekomen vooralsnog.
Gebruikskosten?
Aanschaf is laag (een vergelijkbare Alto of drieling was duurder), onderhoudskosten vallen vooralsnog erg mee en hij rijdt vrij zuinig. Waar ik met mijn Daewoo Lanos 1:14 reed, rijd ik met dezelfde rijstijl in deze auto 1:18. Dan rij ik best volgens 'het nieuwe rijden'. En sinds ik niet strak 120 op de snelweg rijd (niet op de teller maar TomTom) maar 110 rij ik 1:20. Snel rijden hakt er dus snel in. Geen wegenbelasting en erg lage verzekeringskosten (vergeleken met mijn oude Daewoo Lanos) zorgen voor een aardige besparing per maand.
Tips:
Ik heb er zelf eentje met trekhaak genomen om voor de keren dat ik veel ruimte nodig heb (bijv. bezoekje IKEA). Er zijn ook uitgebreidere versies met verschuifbare achterbank. Alhoewel ik dat niet nodig heb zou ik dat iedereen die bang is dat de auto te klein is wel aanraden, dat maakt je namelijk veel flexibeler in je ruimte (achterbank/kofferbak).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.