Daihatsu Cuore 1.0 Trend (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Trend (2008)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 5.000 km

Vanaf juni 2008 ben ik in het bezit van een nieuwe Daihatsu Cuore. Inmiddels heb ik 5000 kilometer gereden in de Cuore, tijd dus voor een review.
Voorheen reed ik een Opel Corsa bouwjaar 2005. De Corsa beviel uitstekend, maar ik wilde graag een auto met nog lagere onderhoudskosten. Ik heb voor het basismodel zonder extra’s gekozen: de Trend. Mijn auto heeft dus geen stuurbekrachtiging, geen verstelbare achterbank, geen radio, geen centrale deurvergrendeling, geen airco en geen metallic lak, maar gewoon de basiskleur wit en een heel sober basic dashboard. Overigens is er niet bezuinigd op de veiligheidsvoorzieningen: dubbele airbags en ABS zijn standaard ingebouwd.

Ondanks de sobere uitvoering komen er bij aanschaf nogal wat extra kosten bovenop de catalogusprijs van de Cuore: € 491,00 kosten rijklaar maken en een afleverpakket van maar liefst € 284,40. Met name de kosten voor het afleverpakket (gevarendriehoek, verbandtrommeltje enzovoort) vind ik aan de hoge kant, hier zit dan wel de Waxoyl behandeling bij inbegrepen. Overigens merk ik geen enkel verschil tussen de Waxoyl behandeling die mijn auto heeft gehad en een gewone poetsbeurt zoals mijn vorige auto’s die hadden. Ook de glans van de lak vind ik niet bijzonder. Als ik de keuze had gekregen van de dealer, dan had ik de Waxoyl behandeling achterwege gelaten.

Het sterkste punt van deze auto zijn de lage aanschafprijs en de zeer lage verbruikkosten. Ik betaal slechts € 6,00 wegenbelasting per maand. Direct bij aanschaf van de Cuore kreeg ik dus € 150,00 wegenbelasting terug in verband met inruil van mijn oude auto. De verzekeringspremie is slechts € 16,00 per maand voor een Volledig Casco dekking. Het benzineverbruik is over 5000 kilometer gemiddeld slechts 1:22. Het laagst gemeten verbruik is 1:23 en het hoogste verbruik is nog altijd slechts 1:20. Mijn gemiddelde verbruikscijfers komen dus overeen met de fabrieksopgave van 1:22.

Nog een sterke punt van deze auto zijn de ruime binnenafmetingen. Ook de passagiers achterin hebben een zee van ruimte. De auto heeft standaard vijf deuren en de instap is vrij hoog en dus gemakkelijk. Door de hoge zit is het zicht op de weg erg goed.

Ondanks het lage benzineverbruik presteert de motor heel erg goed. Van 0 tot 100km/u in slechts 11 seconden en een topsnelheid van 160km/u, dat zijn ongekende cijfers voor een auto met een cilinderinhoud van slechts 1 liter. Andere weggebruikers maken hierdoor vaak verkeerde inschattingen. Het komt regelmatig voor dat medeweggebruikers mij afsnijden of nog juist voor mij de weg opschieten omdat ze mijn snelheid verkeerd inschatten. Dit zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de weinig dynamische vormgeving en het smalle en hoge uiterlijk van de Cuore.

Het geluidsniveau tijdens het rijden is aangenaam laag. Het weggedrag is redelijk comfortabel en de remmen zijn uitstekend. Drempels kunnen met een redelijke hoge snelheid genomen worden zonder dat de passagiers door elkaar geschud worden. Wel helt de auto in snel genomen bochten behoorlijk over.

Overigens heb ik ook enkele negatieve ervaringen met de Cuore:
- Ontwasemen van de voorruit duurt te lang, zelfs als de blower gedurende lange tijd maximaal draait.
- Versnellingsbak is wat hakerig. Dit was me bij de proefrit al opgevallen echter hier kan ik mee leven.
- Veel onderstuur. De auto heeft sterk de neiging om rechtdoor te gaan in snel genomen bochten.
- Hoge zijwindgevoeligheid. Bij harde wind snelheid aanpassen en goed het stuur vast houden dus!
- Bij het inladen van bagage via de achterklep is het opletten dat je de bagage goed optilt, anders beschadigt de lak bij de tildrempel.
- De stoelen hebben te korte zittingen voor mij, dit geeft overigens alleen problemen bij de langere ritten.
- Omdat mijn auto geen stuurbekrachtiging heeft, is het inparkeren vrij lastig. Het komt regelmatig voor dat ik per ongeluk op de claxon druk bij het inparkeren omdat ik flink aan het stuur moet trekken.

Kort samengevat combineert de Cuore goede prestaties die zorgen voor veel rijplezier met bijzonder lage kosten en een ruim interieur. Vormgeving en wegligging zijn ondergeschikt gemaakt aan deze sterke eigenschappen. Hier spreekt een tevreden gebruiker. In de toekomst zal ik deze review regelmatig updaten

update

  • 9.000 km

Het lage bezineverbruik en de lage wegenbelasting van de Cuore bevallen mij uitstekend. Afgelopen winter was mijn gemiddelde verbruik 1:20. Nu in het voorjaar is het gemiddelde verbruik weer gedaald naar 1:22,5. Ik tank de laatste weken Shell fuelsaver. Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of die fuelsaver echt werkt. Met mijn vorige auto (Opel Corsa 1.4) moest ik drie maal per maand taken, met de Cuore slechts twee maal per maand. Opvallend is dat je de Cuore heel erg lang uit kunt laten rollen. Hier valt de meeste winst te behalen als je zuinig wilt rijden met deze auto. Vroeg het gas los laten dus!

update

  • 15.000 km

De auto heeft inmiddels een eerste onderhoudsbeurtje gehad waarbij niets geconstateerd is. Rechtsachter heb ik een lekke band moeten vervangen. Ik rijd nu op drie Dunlop banden en één Firestone band rechtsachter (Dunlop was niet leverbaar door de garage). Mijn gemiddelde benzineverbruik onder de huidige winterse omstandigheden bedraagt 1:20. Zojuist heb ik bericht gekregen van de belastingdienst dat de Cuore vrij is van wegenbelasting met ingang van 1 januari 2010.

update

  • 23.000 km

De Cuore heeft inmiddels zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. Ik heb de garage verzocht om beide voorbanden te vervangen, alhoewel deze nog niet helemaal versleten waren. Het profiel was vooral aan de buitenzijden van de banden nogal versleten. Wellicht is dit een gevolg van het onderstuurde karakter van de auto? Voorheen had ik Dunlop banden, nu zijn er aan de voorkant twee Vredestein banden gemonteerd. De auto stuurt een stuk lichter met de Vredestein banden! Het verschil is echt heel erg groot. Ik ben erg blij dat de Dunlop banden vervangen zijn.
Al met al ben ik nog steeds erg tevreden over de Cuore. Ik betaal geen wegenbelasting, de onderhoudskosten bedragen tot op heden
slechts € 300,- over een periode van twee jaar en het gemiddelde benzineverbruik is 1:21.

Update juli 2014

  • 65.000 km

Inmiddels is de auto 6 jaar in ons bezit. Er is in al die jaren slechts regulier onderhoud uitgevoerd. Verder geen enkele storing of reparatie!

Een absoluut minpunt is de hoge slijtage van de voorbanden. De banden slijten met name op de hoeken. Ik ben geen techneut maar volgens mij komt dit door de hoge mate van onderstuur. De auto heeft sterk de neiging om rechtdoor te gaan in snel genomen bochten en de auto rolt dan als het ware over de voorwielen. Regelmatig banden vervangen is dus het motto bij deze auto. Helaas zijn de banden ondanks de kleine afmetingen relatief duur af montage.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.