Daihatsu Cuore 1.0 Trend (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore
Daihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu Cuore

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst203.387 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.300 km

Na een maand of 2 in de Cuore gereden te hebben is het tijd om mijn mening over deze auto to geven. Ik heb gekozen voor de Trend in het wit en geen opties behalve een frame om mijn eigen radio in te bouwen. Dit laatste heeft de dealer overigens gratis voor mij gedaan. Er zitten alleen de standaard speakers in maar in deze auto geeft mijn radio tot nog toe het beste geluid. Ook de standaard 13\" wieltjes er onder laten zitten, erg handig die draaicirkel, hoef bijna nooit te steken.

De auto bevalt prima. Ik had voor aanschaf nog even mijn twijfels of ik niet toch stuurbekrachtiging moest doen, maar mis het totaal niet. Auto een heel klein beetje laten rollen en sturen is geen probleem (ook veel beter voor de banden). Uiteraard is hij niet ruim, maar vergeleken bij de rest in dit segment valt het nog wel mee. Een krat bier is geen probleem, dat kun je in een aygo vergeten. Stoelen zitten prima, ook na een rit van 2,5 uur met veel file. Beter dan bijvoorbeeld mijn de xsara of polo die ik gehad heb.

Weg ligging is voldoende, wel wat windgevoelig maar voor mij niet storend. Maar ben het gewend om met hogere auto\'s te rijden (Gran Move en Kangoo), een ander zal zich er misschien meer aan irriteren. Remmen gaat prima, net als sturen en schakelen. Gewoon \"to the point\". Afwerking vind ik netjes, zeker in verhouding tot de prijs. Bediening is ook overzichtelijk. Groot licht aantrekken is seinen van je afduwen is standaard groot licht. Waarom alle auto\'s dit niet hebben is mij een raadsel. Vaak gehad dat in andere auto\'s dit niet zit en als je wilt seinen dat het groot licht per ondeluk aan blijft staan. Wat ik ook erg handig vind is de dubbele dagteller.

Andere positieve punten zijn de wegenbelasting van 76 euro per jaar, lage verzekerings kosten, te verwachte lage onderhoudskosten (zo zit er geen dure distributieriem in), maar voor het verbruik scheelt enorm. Nu na 5500 kilometer zit ik gemiddeld op 4,64 liter per 100 kilometer. Dan doe ik daar ook wel mijn best voor. 4,4 is goed te doen, als ik haast heb blijft het verbuik nog altijd beneden de 5 liter. Er zit niet een klassieke benzine meter in maar zoals in andere reviews al beschrijven zijn er 8 lampjes die dit aangeven. Bij mij gaan de eertse lampje na 70-80 kilometer uit de laatsten houden het juist langer vol in tegenstelling tot de ervaring van anderen. Het reserve lampje brand na 27,5 liter, is erg weinig maar dan heb ik er doorgaans al 600 kilometer op zitten, dus ook dat is voldoende.

Een nadeel tot nog toe is het slechte zicht links om de schouder, maar dat geld voor enorm veel auto\'s, en kan nog veel slechter. Ander nadeel is dat de clackson wat erg gevoelig is, het is mij al een paar keer gebeurd dat ik per ongeluk toeterde. Inhalen in zijn 5 wil niet echt, dan moet er even teruggeschakeled worden, maar voor dit verbruik heb ik dat er wel voor over. De top heb ik nog niet echt geprobeerd, maar ligt in elk geval boven de 160, meer dan genoeg in Nederland.

Waardering is voorlopig op ervaringen met andere Daihatsu\'s. Ik verwacht geen problemen, comfort en prestaties zijn goed, voor dit segment uitstekend.

Update 19-01-2009
Wagen heeft zijn eerste beurt gehad. Geen problemen, wel 126 euro. Mijn totale gemiddelde is inmiddels gedaald tot 4,5l/100km, maar meestal blijf ik daar ruim onder. Alleen als het wat harder waait stijgt het verbruik sterk.

PROBLEMEN

  • 65.000 km

Niet een erg groot probleem maar bij de 65K gingen beide koplampen tegelijk stuk. Dus dit zorgde voor wat verwarring. Maar bleek dus eenvoudig te verhelpen. Dit schijnt vaker voor te komen bij de Cuore.

  • 31.000 km

Inmiddels heeft de wagen zijn 2e beurt gehad. Niet bijzonders, gewoon olie e.d. Bandjes moeten nog mimimaal 15K me kunnen. Slijten wel harder dan ik gewend ben. Maar ja ze zijn kleiner, dus meer omwentelingen per kilometer en ook zal er initieel minder profiel op zitten dan een 15"+ band. Kosten van deze beurt: 126 euro.
Het mooiste is dat hij maar zuiniger blijft worden. Na 15K zat ik op 4,48l/100km, inmiddels is dan 4,29l/100km. Dat houd dus in dat ik de 2e 15.000 kilometer gemiddeld 4,10l/100km heb gereden, dus 1:24,4.
Verder blijft de wagen goed bevallen. Rijd nu 1,5-2 uur per dag naar mijn werk (enkele reis) en dat is (afgezien van de verloren tijd) goed te doen. Laatst had ik een collega mee, die vond dat de stoelen van de Cuore beter zater dan die van zijn BMW 1 serie. Dat terwijl die wagen zeker 3 keer zo duur is.

3e beurt

  • 48.130 km

Inmiddels heeft de wagen alweer zijn derde beurt gehad. Geen bijzonderheden daarbij, alleen standaard onderhoud en ik heb de voor en achterbanden om laten draaien. Dan kan ik er de volgende keer in een keer 4 nieuwe op laten zetten. De banden slijten wel iets harder dan verwacht, maar 60K is toch redelijk. Volgende worden waarschijnlijk Michelin Energy saver's, die zouden iets zuiniger moeten rijden en wat langer mee gaan.
Verder bevalt hij nog steeds goed. Wel een minpuntje gevonden nog. De blazers blazen in vergelijking met mijn Gran Move niet erg hard. Is met het weer van de laatste tijd toch wel eens wat aan de warme kant geworden. Maar ja voor die paar mooie weken die we per jaar hebben ga ik geen airco aanschaffen.
Verbuik is van het zomer helemaal gekelderd, en is overall gedaald tot 4,13 l/100km. Dik in de 1:24 dus. Betaal nu zo'n 5 euro benzine per 100 km. Erg prettig als je 50k/jaar maakt.
Tot nog toe meer dan dik tevreden met deze wagen. En hij blijft ook gewoon goed rijden, kom er nooit gebroken uit, ook niet bij echt lange ritten. Hoop dat meer mensen hun schroom laten vallen en eens een proefrit maken, voordat ze roepen ik ga echt geen 50k/j in een Cuore doen. Het is echt niet meer dat koekblikje van vroeger. Mijn ouders hebben er destijds ook zo een gehad, maar die haalde de 140 niet. Hiermee laatst naar Duistland geweest, maar had moeite mijn kruissnelheid van 150km/u vast te houden, elke keer zat ik alweer over de 160. Dus deze wil wel, geen sportwagen natuurlijk, maar dit gaat mij hard zat.

De winter door

  • 80.000 km

Inmiddels is de 80K berijkt. De auto houdt zich prima. Bij 65K zijn er 4 nieuwe banden onder komen te liggen. Een stuk eerder dan ik gewend ben, maar goed ze zijn ook maar 13", dus gaan per kilometer vaken in de ronte dan banden van 15".
Het verbruik is deze, vrij strenge, winter wel flink toegenomen. Zat ik gedurende de zomer gemiddeld boven 1:26 nu blijf is stken bij zo'n 1:22. Over de volledige 80K zit ik nog wel net boven de 1:24.
Veel mensen blijven het toch maar vreemd vinden om zoveel km te maken met zo'n klein wagentje. Toch zit er behoorlijk ruimte in. Een week weg, met 2 personen, 2 flinke honden en de nodige bagage gaat prima. Een beetje mer passen en meten dan ik gewend was. Maar het past wel. Ik hoop dan ook dat Daihatsu een keer van zijn koekblik imago af komt. Dat verdiend hij echt niet meer. Effectief is het een Polo van 10 jaar terug.
Nu op naar het eerste ton. Ben van plan hem gewoon op te rijden, dus zal ik in dit tempo deze wagen misschien wel over de 3 ton kunnen tillen.
Nog aan paar maand en dan heb ik de aanschaf volledig terugverdiend ten opzichten van een lease Fabia, dis ik anders waarschijnlijk had genomen. Ruim binnen de 2 jaar dus. Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die zoveel geld over de balk smijten door in een middeklasser te gaan rijden, terwijl ze die ruimte niet nodig hebben.

Eerste klokje rond

  • 100.378 km

Na ruim 2 jaar met deze wagen gereden te hebben is het eerste ton bereikt. Tot nog toe is dit zonder problemen gegaan. Alleen standaard onderhoud gehad. Totaal geen problemen. Ik heb deze wagen dus genomen ipv een lease wagen. Dat was op dat moment een Skoda Fabia Combi geworden door de beperkte keus. Inmiddels heb ik door voor deze oplossing te kiezen 11.345 euro bespaard, exclusief de afschrijving. Dat is ongeveer 7500 euro inclusief afschijving. Zelfs als hij niets meer waard zou zijn heb ik al bijna 3000 euro bespaard.

Kosten plaatje tot nog toe:
Benzine: 5652 (gem verbuik 4,21 gem benzineprijs 1,34)
Verzekering: 1175 (heb nog niet zoveel no-claim)
Onderhoud: 1506
Afschrijving: 3892 (schatting, mede dankzij stijging nieuwprijs)

Totaal: 12226

Kostprijs per km: 12,2 cent. En daar ben ik dik tevreden mee.

Eerste APK

  • 150.004 km

Vandaag was de Cuore toe aan zijn eerste APK. Uiteraard is deze er probleemloos doorheen gekomen. Probleemloos is ook een prima beschrijving voor deze wagen. Waar sommige andere al heel tevrenden zijn als ze met hun dure Duitse degelijkheid wagen zonder problemen de 50K halen, heeft de Cuore in 150K alleen nog maar standaard onderhoud gehad. Paar keer nieuwe bandjes. Bij 135K is de multiriem vervangen, is volgens mij een normale kilometerstand hiervoor. Verder gaat hij maar door. Ik heb gelezen dat deze motor op 300K ontworpen is, dus als ik dit gemiddelde vol blijf houden zit ik daar over 4 jaar op. Misschien tegen die tijd eens opgeven voor een klokje rond of zo.

Afgelopen winter heb ik er voor het eerst winterbanden onder gelegd. Dit omdat ik naar Duitsland moest en dus verplicht was. De wegliging en grip werd daar helaas een stuk minder van. Wellicht helpen ze wel bij echt winterse omstandigheden, zoals sneeuw. Maar ja in Nederland komt dat niet zo vaak voor. Van een collega met een Aygo hoorde ik hetzelfde verhaal. Wellicht dat het zachte rubber en groeven geen goed combinatie is met een smalle band. Wel waren het volgens de tests goede banden (Vredestein Snowtrack), de beste die ik kon krijgen.

Doordat ik langdurig vlak bij huis heb gewerkt is het verbruik wel flink gestegen. Overall gemiddelde is nu 4.30 l/100km. Gewoonweg uitstekend dus. Laatste maanden rijd ik weer 50km enkele reis waardoor het verbruik rond de 4 liter zit.

Comfort blijf ik in relatie tot de prijs ook nog uitstekend vinden. Veel beter dan bijvoorbeeld een C1. Ik baal dan ook stevig dat de volgende wagen niet weer een Dai kan worden, omdat Daitasu zich terug trekt uit Europa.

De 2 ton gepasseerd

  • 203.387 km

Inmiddels alweer de 2 ton gepasseerd. Deze had ik bijna zonder problemen gehaald. Vanaf de 190k moet ik echter elke 3-4000 kilomter een liter olie toevoegen. De garage en omstanders geven echter aan dat dit heel normaal is voor een wagen die tegen de 2 ton aan hikt. Het zal wel. Maar even aankijken. Erg veel kosten neemt dit natuurlijk niet met zich mee. Rijden gaat nog prima. Ook valt mij op dat bij regen ( waarschijnlijk uit een bepaalde hoek) water op de hoedenplank ligt. Dit ligt er namelijk niet standaard. In elk geval moet het echt hard regenen. De garage kon dit zo niet vinden. Nou ja. Voordat dit echt schade gaat geven in de vorm van roest is zal het motortje wel op zijn.

De kilometerprijs is wel iets opgelopen. Tot nu toe zit ik overall op 12,97 ct/km. Nog steeds geniaal, maar er is zeg maar 0,80 ct bijgekomen. Daarmee is dus de kilometerprijs van het 2e ton 1,6 ct meer. Dit komt echter door de gestegen benzineprijzen +0,34 ct/l en mijn ietwat minder zuinige rijstijl +0,2 l/100km. Als ik daarvoor corrigeer ben ik dus nog goedkoper uit dan tijdens de eerste ton.

Verder blijft de wagen mij prima bevallen. Er zit niets aan luxe op, dus gaat er eigenlijk ook niets stuk. En inpakeren blijft leuk. Vrijwel elk gaatje is groot genoeg. Blijft amusant om mensen het te zien opgeven om hun oversised bolide in een parkeervan te krijgen. Om hem vervolgens zonder ook maar te steken de Cuore in datzelfde gat te zetten :-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.