Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)
Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst78.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6.500 km

Sinds augustus rijden wij in een Cuore Premium met airco. De reden van deze aanschaf is dat er naast een oldtimer (Peugeot 404) ook nog een motor staat. Dus wat goedkoper gaan rijden leek ons wel wat. Na ruim 6000 kilometer denken we wel te weten wat de goede en minder goede kanten van deze auto zijn.
Allereerst de merkdealer: Ondanks dat je een goedkope auto met weinig marge koopt, ben je erg welkom. we werden goed geholpen, een verademing t.o.v. sommige ervaringen bij andere merken.

Positieve punten:
+ ruim, ik ben 1.87 meter en nogal breed maar zit er goed in, achterin is extreem veel ruimte. menigeen verbaast zich daarover.
+ zuinig, zonder veel moeite 1:22 a 1:23. Met veel korte afstanden wordt het 1:21. Als je echt je best doet en rustig rijdt is 1:24 goed haalbaar.
+ motortje trekt goed, kan goed meekomen in het verkeer
+ zeer korte draaicirkel
+ lage onderhoudskosten: drie jaar garantie en lage prijzen voor de beurten
+ auto zit goed in elkaar geschroefd, geen rammels e.d.

Aandachtspunten:
- voorruit ontwasemt matig
- wegligging is minder dan ik was gewend
- zijwindgevoelig (windkracht 7 westenwind op Hellegatsplein: 2 handen aan het stuur!)
- ruitensproeiervloeistof bijvullen is wat lastiger dan gemiddeld (je hebt gewoon een trechter nodig)
- hoofdsteunen zijn voor mij een ramp, duwen het hoofd bijna naar voren. Heb er een hoofdsteun van het oude type in gezet en daarmee is het opgelost.

ervaring tot 6500 km.

  • 6.500 km

Er zijn geen problemen geweest.
Bij 5000 kilometer is er olie ververst en het oliefilter vervangen. Was geen voorschrift maar de dealer adviseerde het wel te doen. Alleen materiaal betaald, geen arbeidsloon.

ervaringen tot aan de eerste beurt

  • 15.000 km

Gisteren de eerste servicebeurt gehad die 180 euro kostte. Dat viel mee. De afgelopen maanden geen enkel probleem gehad met de cuore. Het verbruik bevalt me nog steeds goed, gemiddeld zo'n 1:22 a 1: 23.
In een andere review wordt gesproken over zoekerig weggedrag. Ik deel die ervaring niet, mijn Cuore rijdt als je de handen van het stuur haalt, gewoon recht door. Maar er is wel sprake van zijwindgevoeligheid.
Het bijvullen van de ruitersisservloeistof blijft een irritant gebeuren maar voor de rest bevalt de Cuore mij (ons) prima.
In december met vier personen gereden, dat merk je wel dat de motor weinig PK's heeft maar het rijdt allemaal goed als je dan rustig aan doet.
Het parkeren met deze auto is iets om vrolijk van te worden. Extreem korte draaicirkel en doordat de auto zo klein is, zet je hem gemakkelijk in de kleinste gaatjes.
Nog steeds een tevreden rijder!

tot de tweede beurt en verder

  • 38.000 km

Inmiddels staat de teller op 38000 km. Bij 30.000 kilometer een beurt laten geven door de garage en er waren geen bijzonderheden behalve twee scheef afgesleten banden. Totale kosten van de beurt incl. banden 290 euro. Vlak na deze beurt is het verbruik toegenomen. Van 4,7 l/100 km naar 5,2 l/100km. Garage kan niets vinden dus zou het aan het weer moeten liggen. Maar dan had ik het vorig jaar in de winter ook moeten merken. Om die reden heb ik wat langer gewacht met het bijwerken van de review.
Ik moet maar afwachten of het verbruik bij het stijgen van de temperatuur weer af gaat nemen.
Verder geen enkele bijzonderheid. Auto bevalt goed, doet het altijd en menigeen verbaast zich over de binnenruimte. De wegligging bij harde wind begint me overigens wel tegen te staan.
Alles bij elkaar voor de toenmalige prijs echt een toppertje.

tot de derde beurt

  • 45.000 km

In juni de 45.000 kilometer gepasseerd en een beurt laten geven door de dealer. De beurt kostte 285 euro en dat is voor een beurtje een mooie prijs.
Verder mankeerde er niets aan de auto.
Tijdens het gebruik heb ik ook geen enkele klacht gehad, de Daihatsu doet het altijd en er is niets kapot gegaan. Inmiddels staat de teller op 49.000 kilometer.
Het verbruik ligt nu rond de 1:20. Er zijn ritten dat ik zuiniger rijd maar als ik met het verkeer meerijd, wordt het al snel 1:20.
Al met al blijft het een goedkoop autootje in het gebruik!

tot de vierde beurt

  • 60.000 km

Vandaag is de Cuore voor de 60.000 km beurt naar de garage in Roosendaal gegaan. Dankzij de opmerkingen die ik kreeg n.a.v. mijn vorige review, heb ik de modificatie laten uitvoeren voor de kachel en de ventilatie. Als het goed is moet nu het linkergedeelte van de voorruit beter ontwasemen dan het rechtergedeelte. Om deze modificatie aan te brengen moest het dashbord eruit, duurde 2 uur. Maar in de garantie allemaal gratis uiteraard. Hopelijk hoef ik in de winter met nat weer niet meer constant met airco aan te rijden om te ontwasemen!

Voor ik verder op de 60.000 km beurt in ga het volgende: De laatste 15.000 km is er weer geen enkele klacht of probleem geweest. Ik kom dus zelden of nooit bij de garage.
Wel heb ik effect van de nieuwe banden gemerkt. Die zijn stugger. Inmiddels rijd ik op winterbanden en die zijn ook stugger dan de originele energiezuinige banden. De wegligging is daarmee wat verbeterd.
Zomerbanden: SAVAS, winterbanden: Firestone.

Het verbruik is in praktijk 4,9 liter/100 km. De snelheidsmeter overdrijft erg als ik de snelheid vergelijk met de tomtom. Of de kilometerteller ook overdrijft, weet ik niet. Als dat zo is, zou de zuinigheid iets minder zijn.
Maar al met al nog steeds zeer tevreden over deze auto. Ik ben fors maar zit er goed in, de binnenruimte valt iedere nieuwe meerijder op in positieve zin en de kosten voor gebruik zijn erg laag.
Dat Daihatsu de stekker er uit trekt in Europa zal wel gevolgen hebben voor de inruilprijzen. Ik denk dat ik de auto maar op rijd..... Zou dat lukken 10 jaar, 250.000 km?????
Dan de 60.000 km beurt. De bougies zijn vervangen, koelvloeistof en remvloeistof idem. Remmen zijn gecontroleerd en verder het gebruikelijke werk zoals olie, filter e.d.
Totale kosten 401 euro.
Dat was iets minder dan was doorgegeven tijdens het maken van de afspraak.
In dit geval was ik inclusief de modificatie zo'n 3,5 uur te gast bij de garage. Maar ze hebben in de koffieruimte een pc met internetverbinding. Ik zit daar dus gewoon een paar uur te werken. Goed geregeld van de garage.

beurt bij 75.000

  • 75.000 km

De afgelopen maanden zonder enig probleem doorgereden. Er is zelfs nog geen lampje kapotgegaan. Inmiddels is de kilometerstand 75.000 km zodat er weer een onderhoudsbeurt moest plaatsvinden. Vanochtend bij de garage in Roosendaal geweest. Auto afgeleverd, een uurtje zitten werken daar en de auto weer teruggekregen. Kosten ongeveer 220 euro.
Het enige dat van belang was (en waar ik niet blij mee was) is dat er ongeveer een liter te weinig olie in zat. Ik controleer dat slechts een enkele keer maar dat moet dus vaker gebeuren. De auto lekt beslist niet dus hij moet de olie verbruikt hebben. Vreemd bij deze kilometerstand.

Verder: de ontwaseming is bij de vorige beurt gewijzigd op kosten van Daihatsu. Werkt echt beter!
Verbruik blijft opmerkelijk laag, gemiddeld 4,8 liter/100 kilometer. Er wordt hoofdzakelijk grote weg mee gereden en afstanden van 50km of meer.

Het is en blijft een goedkoop autootje in het gebruik!

multiriem vervangen

  • 78.000 km

De motor maakte incidenteel een vreemd geluid. Alsof er iets aanliep. Ik dacht zelf aan de dynamo. Als ik bij de garage kwam, hoorde je niets dus daar kon de garage ook weinig mee. Het geluid werd erger en op een gegeven moment was ik bij de garage en was het geluid goed hoorbaar. De multiriem zag er op zich nog goed uit maar die was de oorzaak van het geluid. Is meteen vervangen (half uurtje werk). Tevens nieuwe achterruit wisserarm gekocht (compleet). Die was door enkele jongeren afgebroken bij mijn in de straat. Totale kosten ongeveer 100 euro.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens