Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst86.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 900 km

Update: 01-11-2008
Nu 4500 gereden met de cuore en het word weer eens tijd voor de plussen en minnen.
Ik voel me verplicht te beginnen met de positieve belevingen omdat hij/zij dat verdiend.Echt! het is en blijft een lekker ding in de stad en ook daar blijft ie zuinig. Tot nu toe altijd boven de 1:21 en dat is heerlijk.
De verschuifbare achterbank ben ik nog meer gaan waarderen omdat je niet meteen veel ruimte voor de achterpassagier(s) weghaalt.Ook de grote buitenspiegels zijn erg fijn.Nu in de koudere en vochtige maanden merk je dat de kachel snel op temperatuur is en met af en toe de airco er bij aan zijn je ruiten zo schoon.
Ik heb er al een keer een opmerking over gemaakt maar zeg het nu weer,hij schakelt heerlijk!Dat wazige schakelen uit een autotest klopt niet.Vergelijk het maar met het vw golf gevoel en dat is een compliment.
De wat mindere dingen zijn geen drama maar ik noem ze toch even.
Op een rechte weg loopt de auto niet rechtuit,of je nu veel of geen wind hebt hij volgt zijn eigen weg en daardoor moet je altijd met 2 handen rijden.JaJa dat moet altijd maar u snapt me wel,het is vermoeiend dat corrigeren.
Ik heb wel eens verwarmde buiten spiegels gehad en die mis ik heel erg want de spiegels blijven beslagen of vochtig en elektrisch verwarmd is niet leverbaar.
Net als bij de sirion2 is b.v. file rijden lastig omdat de koppeling bij het op laten komen de aandrijflijn laat schudden,ik geef dan geen gas bij,doe je dat wel dan gaat het goed.Het is wel veel minder dan bij de Sirion.
Okee ,dat was het wel. Ik heb geen reparaties gehad alleen de rammel in het dashboard zit er nog.Dit moet eruit maar doe dat met de eerste beurt.

update: 29-08-08
Nu ruim 2500km gereden en geen storingen gehad.
Er zit wel een rammel/trilling in het dashboard,ook als je niet over een slechte weg rijdt.
De auto schakelt steeds beter.Hij schakelde al 100% beter dan de sirion hiervoor maar het verschil zit nu in van 2 naar 1 terug en het soepele schakelen.
Dit is een premium wat o.a. inhoud dat er een radio inzit.Als je niet te hoge eisen stelt is het geen probleem maar ben je beter gewend dan is het laten plaatsen van een andere radio een must.wat er nu inzit is dubbel din maar zonder loudness en mp3 ondersteuning. Aansluiting voor exsterne apparaten zit er ook niet op en dat is jammer.De radio is wel netjes en makkelijk te bedienen.Ik had wel de pioneer speakers uit de sirion laten overzetten in de achterportieren van de cuore maar de radio kan er niks mee,het klinkt erg slecht.
De dealer zei dat je beter het stuur na een paar duizend km kan laten rechtzetten en hij heeft gelijk want de stand is veranderd,hij staat minder scheef dan in het begin.
Het verbruik is nog steeds laag.1 op 21 tot 1 op 23.Ik rijd veel stadswerk en korte ritten maar hij is en blijft zuinig. HULDE aan daihatsu!!!! dat het klopt met zuinigste benzine auto van nederland.

Aanschaf dag:
Ik heb deze Cuore gekocht met inruil van mijn Sirion2 1.0 van aug. 2007.
Ik heb met de Sirion ,een dealer en de importeur zeer slechte ervaringen opgedaan (zie verslag onder Daihatsu Sirion en dealer review) maar het was wel een exemplarisch probleem waardoor ik toch bij Daihatsu ben gebleven.
Goed! Ik ga mijn verslag nu weer doen op een Cuore en zal met oplopende kilometerstand blijven updaten.
Ik heb test gereden met weer een Sirion en daarna een Cuore en vond de Sirion wel beter op de weg liggen maar wat ik nog steeds vervelend vind is het matige schakelen en het hogere verbruik wat je krijgt dan wordt opgeven door Daihatsu.
Omdat de Cuore een verschuifbare achterbank heeft en een mooi en functioneel dashboard en zuiniger en op moment een veel lagere wegenbelasting heeft ben ik voor deze gegaan.
Ik heb hem besteld met een sport pakket wat inhoud dat je een stabilisator,stuggere achterveren en sportvelgen krijgt. Ik wou absoluut de stabi achter want daardoor is ie veel stabieler in zijn achterwerk.
Opgehaald op 30-06-2008 met volle tank en prima uitleg van de dealer. Wat ik vind is dat hij meteen beter schakelt dan mijn Sirion en ook het koppelings pedaal zit voor mij beter(ik ben 1.90 lang). Ik heb de eerste week meteen wat B-weg en snelweg gedaan met de airco af en toe aan. Hij is snel zonder snel aan te voelen omdat het motortje weinig moeite heeft met weinig gewicht en dat merk je in het verbruik. Ik heb met de eerste keer tanken 1 op 22.5 gedaan en zag van de week met een 70 km lange B-weg rit de 4.0 op 100km staan en dat is 1 op 25.
Nu na 12 dagen vind veel positief en minder negatief. Positief is het verbruik, de verschuifbare achterbank. Het hele mooie dashboard en vooral in de stad het makkelijker parkeren. Negatief (te zwaar woord) is dat je weinig afleg ruimte voorin hebt (bij de Sirion is dat super). Je kan een bakje onder de stoel bestellen maar dat had er wel gratis bij mogen zitten. De deuren hebben minder opvang standen en daardoor moet je ze naar mijn smaak iets te ver opendoen. Geen asbak en aansteker. Ik rook niet maar de asbak mis ik voor snoep papiertjes.
Geen elektrische ramen achter en dat mis ik heel erg achteraf. Ik heb wel airco maar even de achterramen open zetten werkt ook en dat kan niet meer. Als laatste dingetje, mijn stuur staat iets scheef en dat stoort me. Zal vragen of ze dat een keer willen recht zetten.
De conclusie is dat ik toch best wel tevreden ben tot nu toe.

PROBLEMEN

  • 900 km

Geen problemen tot heden geweest.

update 7000km

  • 7.000 km

Nu 7000 km onderweg met de auto en tijd voor een hoe doet hij het in de winter verslag.
Motorisch en elektrisch geen problemen maar wel een versnellingsbak die wat stroever schakelt met deze lagere temperaturen.
Toch is er iets naar boven gekomen wat al eerder door iemand gemeld is,namelijk het volgende:Bij het ontwasemen van de voorruit merk ik dat de rechterkant 3x zo snel schoon is dan links.
Dit is heel erg vervelend en zal misschien iets te maken hebben met de rechts gestuurde versie.Ik ga aan de dealer vragen of dit opgelost/verbeterd kan worden.
Nu heel iets anders,De cuore loopt op een rechte weg niet rechtuit.Ik hoor mensen continu iets over zijwind gevoeligheid zeggen maar dat heeft er niets mee te maken.
Het voelt aan als spoorvorming in de weg en hierdoor moet je constant je richting corrigeren met twee handen aan het stuur.Gevolg is dat je doodmoe uitstapt.
Een collega van mij heeft een grande modus en die heeft exact hetzelfde probleem,hij zegt.ik wordt er knettergek van.
Veel auto`s hebben op het moment een elektrische stuurbekrachtiging(ook de modus)en dit stuurgedrag komt op het moment bij heel veel merken voor.
Iemand van renault Nederland zei dat komt door niet goed (let op duur woord) geïmplementeerde techniek oftewel,het niet juist toepassen van deze nieuwe techniek in auto`s.Het kan goed zijn maar ze maken zich er te makkelijk vanaf door onjuiste software of hardware.Geef mij maar gauw de hydraulische bekrachtiging terug !!
Verbetering kan door de software aan te passen en de wielen rondom uit te lijnen.
Deze twee dingen moeten gebeuren want zo wordt autorijden minder leuk.
Verder blijft het een fijn autootje.
Wordt vervolgt.

update 30-08-2009

  • 14.000 km

Nu na een jaar en 14000km verder is het weer tijd voor update.In de zomer is het verbruik weer lager geworden en zit nu op gem.1 op 24.Ik ben er een keer voor gaan zitten en haalde (op de boorddcomputer) 1 op 27,5.Hij is na de dealer geweest voor een kleine beurt en drie klachten/opmerkingen namelijk,een kraakje in het dashboard,stuur recht zetten en bij warme motor een krakende koppeling als je het pedaal intrapt.bij het wegbrengen zei de dealer,we hebben er een met dezelfde klachten maar na vervanging van onderdelen doe ie hetzelfde dus we zoeken het eerst uit.Ik wacht dus even maar rijdt niet fijn zo.
Mee naar oostenrijk geweest en dat ging prima vooral omdat de auto boven de 120 veel stabieler stuurt.In de bergen doet ie het prima mits in een lage versnelling met goed wat toeren.Hij kan het makkelijk hebben.
Verder best tevreden met de auto.

update juni 2010

  • 22.000 km

Ik lees regelmatig de revieuws van collega cuore rijders.Ik waardeer hierin vooral de mensen die zeg maar eerlijk zijn en geen goedpraters of afzeikers.
Nu las ik een revieuw van iemand en ik kon het niet nalaten om toch even deze link te vermelden.Het geeft veel van mijn ervaringen op een leuke en eerlijke manier weer.
http://www.autoweek.nl/autoreview/26977/Daihatsu-Cuore-10-Premium
Oja! tenslottenog even iets over die van mij.Hij doet het nog en het koppeling probleem is opgelost door de dealer.Wel,misschien persoonlijk,vind ik bij koude motor de koppeling ronduit slecht.
D.w.z. hij hapt en bibbert.Is de motor warm dan is het te doen.
Vergeleken met alles wat ik ooit gereden heb(een autootje of 16)geef ik deze koppeling een 5+.

update

  • 35.000 km

het is al weer een tijdje geleden en ik heb weer wat te melden over de cuore. in mijn laatste bericht had ik het over de koppeling,niks veranderd want het blijft nu het weer kouder een ramp, rijdt je weg na de koude start dan word je getrakteerd op een happende schokkende bijter.Eenmaal warm is het stukken beter maar het blijft een onding.Ik heb een paar maanden geleden de ontwaseming op de voorruit laten veranderen, Dit is gebeurt omdat de rechterkant van de voorruit 3 a 4 sneller ontwasemt dan links. Dit is dus een garantie geval en hier wordt je niet door de dealer over geinformeerd. De meeste cuore`s hebben dit probleem dus!!
Ik heb de orginele radio,die zonder goed geluid en aansluitmogelijkheden,laten vervangen door een dubbeldin jvc 811. Heerlijk! bluetooth en handsfree bellen en usb voor een stick.
Verder nog een kraak in de bestuurderstoel laten verhelpen.
Vorige reed ik in langzaam verkeer en opeens kreeg ik hem niet meer in zijn 1.
Hij schakelde plots heel zwaar en daar zit je dan.Wiebellen met de pook en het ging weer. Weer thuis ben ik zelf gaan kijken,pookhoes eraf en daar zit een kogel gewricht. Ik heb het gesmeerd en ook nog de cirklip waar het gewricht mee zit opgesloten losgehad en alles daaronder gesmeerd. Ronduit schokkend hoe hij daarna schakelde! Hij heeft nog NOOIT!! zo soepel en licht geschakeld. Tja en dan denk wat terug en blijkt dat hij altijd zwaar schakelde en steeds zwaarder ook na verloop van tijd. Wat moet je hier nu mee? 1 maand geleden naar de dealer geweest en die merken niks? Ik vind het maar raar, er valt zeker niks te verdienen aan een cuore.
Nog even mijn gegeven cijfers na 3 1/2 jaar.
uitstraling een 7,gebruiksgemak een 8. ruimte een 9,rij eigenschappen zonder sturen een 8 en sturen een 4 vooral op de buitenweg,zuinigheid een 9, duurzaamheid een 7, Dit komt door de vele reparaties.
Bij meer meld ik mij weer

update 02-07-2013

  • 45.000 km

Nu 5 jaar in mijn bezit en tijd voor een update.
Na mijn vorige kleine auto(deawoo matiz) viel het mij op dat de zuinigheid ook minder werd na 4,5 jaar. Bij de deawoo ging dat samen met een accu die slecht werd en ook in de cuore werd hij minder. vooral bij starten hoorde je dat,hij ging minder snel rond. Dus een nieuwe gemonteerd en ja hoor hij is weer superzuinig. rijden met sokken resulteerde 1x in 1:28 en dat is netjes. gemiddeld doe ik 1:23/24.
In mijn eerdere reviews gaf ik al aan dat de rechtuit stabiliteit gewoon slecht is alleen als je er met meerdere personen in zit is het beter. Een paar maanden geleden heb ik daarom een Eibach spiraalverenset gekocht om dit aan te pakken want ik ga er in door rijden en ik wil dat dit gedrag verbeterd. Ik heb dit gemonteerd samen met nieuwe schijven en blokken omdat door weinig remmen de schijven slecht waren geworden.
Conlusie van de ingreep: Hij rijdt als een kart vergeleken bij daarvoor. Wel eek stuk stugger vooral bij dieper inveren maar je krijgt er een strak sturende auto voor terug. De auto rolt minder waardoor je minder hoeft te corrigeren dus missie geslaagd. Misschien nog een keer andere dempers want dat zijn ook fietspompen al dempen ze wel.
Bij het onder de auto liggen viel het me op dat er nogal wat lichte roestvorming onder de voorbumper zit. er zit daar totaal geen bescherming op de plaat en dat zie je wel.
Dit ga ik nog behandelen voor het te laat is.
bij het loshalen van bouten en moeren merk je dat de kwaliteit prima is alleen zit er geen vet aan waardoor alles snel slecht wordt als je er niks aan doet.
Tot slot heb ik de airco laten vullen. Niet omdat hij het niet meer deed maar wel minder dan daarvoor. Mijn dealer heeft mij vorig jaar niet gemeld dat je een airco minstens om de 3 a 4 jaar moet vullen. Dit is nu gebeurd in een VW garage. leegtrekken reinigen en hervullen met tracer en koelmiddel. Hij koelt als nieuw dus voor iedereen met een airco,doe dit want met te weinig koelmiddel gaat hij absoluut stuk.Bij mij was nog een 25% aanwezig.
Mocht iemand nog een goed advies hebben over het monteren van 15 inch sportvelgen dan hoor ik dat graag.
Tot de volgende update dan maar.

Update 20-08-2016 dikke velgen

  • 65.000 km

Ik had mijn Cuore al een keer verlaagt maar heb de originele banden gewoon helemaal afgereden.
Tja wat doe je dan. Ga je voor nieuwe banden of voor Nieuwe velgen en banden. Het jeukte erg...heel erg omdat ik gewoon wou weten hoe het stond en ook of het de handeling ten goede zou komen. Okee, de velgen configurator erbij en.... helaas er is niks, nada, noppes te krijgen voor een Cuore. Ik heb er heel veel tijd en doorzettingsvermogen in moeten steken maar het is me toch gelukt om er iets aardigs onder te krijgen. Voor 5 J en achter 5.5 J met 15 inch en 175 breed rubber is de look erg fraai geworden. Wat de rijeigenschappen betreft stuurt ie iets zenuwachtiger maar niet vervelend. Het grootste probleem nu is het gebrek aan een stoel met zijdelingse steun want je kan zo hard de bocht door dat je alle zeilen moet bijzetten om niet uit je stoel te glijden. Anderen zoek rijden op een rotonde is nu mijn grote hobby.
Ik heb een foto in de inleiding bijgevoegd.

Update Cuore met dikke bandjes

  • 71.000 km

Na meerdere maanden met de Oxxo velgen eronder kan ik niet anders zeggen dan, totaal geen spijt van de aanschaf. De wegligging is prima en ook het verbruik is nog steeds acceptabel. We zitten nu in de koudere periode maar ook met breed rubber voelt ie niet raar aan. Ik heb wel weer mijn rare koppeling die happerig is bij auto koud en vochtig weer. Eenmaal warm is het weg.
Ik heb in de Stadslicht houders led gezet en koud wit H4 als hoofdlicht. Past mooi bij elkaar maar wat licht opbrengst betreft maakt het weinig uit.

Verbruik met breed rubber

  • 75.000 km

Na een driekwart jaar de Vredestein Sportracs in de maat 175/50 R 15 75 H op de OXXO velgen te hebben kan een beetje het verbruik inschatten.
Het zoals verwacht iets hoger geworden maar niet extreem. Het verbruik is met een halve liter per 100 km toegenomen maar dan is acceptabel vind ik. Als je mooi wilt zijn moet je pijn lijden maar de pijn valt gelukkig mee.
Wat mij opvalt aan de banden is het totale afwezig zijn van gillen als je hard door een bocht gaat. Al heb je het gevoel dat je te ver gaat, je hoort niets.
De banden zijn getest op 70DB en dat klopt naar mijn gevoel wel. Niet stil maar ook niet lawaaierig, er is goed mee te leven. Spijt van de dikke wieltjes heb ik dus niet.
Op de slijtage kom ik nog een keer terug, daar is het nog te vroeg voor.
Voor de rest geeft de Cuore geen krimp. Alles werkt nog. Ik heb alleen nieuwe schijven met remblokken gemonteerd omdat de oude roestig werden en trilden. Via M.A. besteld voor 55 euro all in.

Weinig te melden

  • 79.000 km

Net voor het einde van 2017 een grote beurt laten doen bij een VW dealer. VW dealer? Nou mijn broer werkt bij VW en hij mag beperkt klussen aan familie auto`s vandaar. Ik zeg dan tegen hem hoe fijn het moet zijn om een beurtje te doen aan een auto waar toch niks aan mankeert en hij kan me dan niet eens tegen spreken. Gniffel.
Standaard zaken gedaan zoals olie en filters, ook het carbon interieur filter. Ik ga nu al een tijdje met Mobil 1 in zee en het motortje knort nog tevreden. Ook de airco is geleegd en weer gevuld met tracer. Als extra en omdat het moest is de remvloeistof vervangen.
Mijn broer had niets te melden aan de auto behalve dat tijdens de service mensen van VW zeggen dat het met de betrouwbaarheid op een hoger nivo zit dan bij VW. Lachen!
Rijd nu een maand met de winterbanden eronder en daarmee heb je toch wel een prima grip bij gladde omstandigheden. Toch wel blij dat ik ze op tijd had omgegooid.
Niks naars te melden dan? Okee 2 puntjes dan. De plastic voorlichtglazen beginnen een beetje dof te worden door UV licht. Hij staat altijd met zijn neus naar het zuiden en dat versnelt zeker het verouderen.
Puntje 2 is de koppeling bij koud en vochtig weer. Hij dribbelt bij het op laten komen en daar moet je op anticiperen. Na een paar kilometer is het weg gelukkig.
Ik heb Net na de dikke wielen montage een dashcam gekocht via ....express en gemonteerd. Waarom? Als Daihatsu Cuore rijder word je soms niet erg serieus genomen in het verkeer en voor de zekerheid film ik dat dan. Ik heb ondertussen al een filmpje van een motor rijdende brokkenpiloot naar de Politie doorgestuurd. Enne... ik post niks op sociale media!
Ik zeg op naar de 100.000km

Tot ziens

  • 86.000 km

Het is zover, de Daihatsu gaat ingeruild worden. Ik heb ruim 10 jaar in de cuore gereden met meestal veel plezier. Vooral de betrouwbaarheid is denk ik moeilijk door mijn nieuwe auto te evenaren. Ik wou al een tijdje een hybride gaan rijden maar ik kon me er niet meer toe zetten om alleen met het verstand te kopen. koop je met je verstand dan kom je uit op een prius, lexus of een ioniq. Nee ik wou een groei naar je toe auto en heb daarom een volledig elektrische BMW i3 gekocht. Heb dit gedaan als particulier en voel me een echte pionier want BMW dealers weten niet zoveel van hun product, de i3 dus, af. Ik ga mijn bevindingen weer opschrijven in een nieuwe review.
Tot zover en Daihatsu, bedankt voor al die trouwe jaren dienst.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens